Anmäla till socialen?

lady_vip

Trådstartare
Möjligtvis är denna tråd något av en "skriva av sig"-tråd, men jag har funderat länge och kan behöva input av folk som är mer insatta. Och föräldrar.

Vi bor i ett lägenhetshus med 3 bostäder vägg-i-vägg. I första lägenheten bor vi, andra lägenheten bor ett yngre par med en bebis och i tredje lägenheten bor en familj med två barn i yngre skolåldern. Det yngre paret pratar vi en hel del med, jag kände dem sedan innan så vi tar hundpromenader tillsammans och hjälps åt lite som grannar gör med posten vid utlandsresa osv.

Men den här 2-barnsfamiljen som också bor vid oss, det är väl där min ågren börjar. Mamman och pappan bråkar väldigt mycket, inte synligt, men vi hör hur de skriker på varandra om vi är ute. Vi kan även höra barnskrik, som i vredesutbrott och det är väl kanske inte så ovanligt för åldern. Vi har nu bott här i två år och detta har pågått hela tiden.
I somras uppmärksammade det yngre paret för oss att de misstänker att barnen blir slagna. De har flera gånger hört, genom de öppna fönsterna från sin balkong, hur det skriks och bråkas, vilket avslutas med vad som låter som en smäll. Jag tog detta vidare till styrelsen och en person som har kontakt på socialkontoret pratade med denne, som tyckte att vi skulle avvakta - för vi har ju faktiskt inte sett någonting.

Häromkvällen står jag och min granne ute och pratar efter en hundpromenad, det är ganska sent, så vi nästan viskar med varandra för att inte störa. Flera gånger hör vi skrik från lägenheten, mestadels från de vuxna. Vid 22.30 kallar någon av barnen, det blir skrik med någon vuxen (mamman tror vi) och sedan hör jag också den här smällen. Ja, som om någon blir slagen. :confused::confused::confused:

Min granne har ju hört ganska mycket bråk, de bor vägg-i-vägg, så hon hör barnen på nätterna när hon ammar sin bebis.

Kan man på något sätt uppmärksamma att vi kanske misstänker att allt inte står rätt till? Jag vill verkligen inte att de råkar illa ut om allt stämmer, men allt detta bråkandet känns oroväckande. Eller är det normalt?

Barnen är alltid rena och hela, är lite rädda för oss eftersom de är rädda för våra hundar, men det syns annars inget konstigt när vi ser dem ute.
 
Normalt hade jag struntat i. Det känns inte fungerande.

Och ni är trots allt två oroliga grannar. Jag hade pratat direkt med Soc och berättat om mina misstankar och vad de grundar sig på.
 
Lite info :)

Jag hade gjort en orosanmälan till socialkontoret i min kommun. Visar det sig att det inte är någon fara är ju ingen skada skedd.
 
Jag hade kontaktat socialtjänsten direkt i detta läge och gjort en orosanmälan. Du som gör en anmälan har inget krav på att kunna "bevisa" att det är något som händer, det räcker att ni är oroliga -och det är ni ju, och inte utan anledning.
Man kan vara anonym vid sin anmälan.
 
Tack för era svar.

Jag har ju en känsla av att folk ofta vill skriva ner sina misstankar och inte hänga ut någon - nu är jag ju den personen själv. Jag misstänker också att personen i styrelsen som skulle kolla upp detta är en sådan person som absolut inte vågar anmäla... Så kanske det aldrig kollades upp?

Tack @1887 för länken, ska in och läsa igenom. Och göra en anmälan.
 
Ring socialtjänsten och gör en orosanmälan. Jag arbetar med att ta emot och bedöma sådana anmälningar.

Man har rätt att vara anonym, men säger du ditt namn måste den som tar emot anmälan antecka det. Därför är det bäst att inte presentera sig alls. Fråga gärna om det är något du undrar.
 
Ring socialtjänsten och gör en orosanmälan. Jag arbetar med att ta emot och bedöma sådana anmälningar.

Man har rätt att vara anonym, men säger du ditt namn måste den som tar emot anmälan antecka det. Därför är det bäst att inte presentera sig alls. Fråga gärna om det är något du undrar.
Då passar jag på att fråga dig. Vilka uppgifter behöver socialtjänsten? Ska jag ange tider, datum och dylikt?
 
Ring socialtjänsten och gör en orosanmälan. Jag arbetar med att ta emot och bedöma sådana anmälningar.

Man har rätt att vara anonym, men säger du ditt namn måste den som tar emot anmälan antecka det. Därför är det bäst att inte presentera sig alls. Fråga gärna om det är något du undrar.
Så bra att du finns här Görel!
 
Så mycket och så exakt som du bara kan! Ju mer och ju tydligare information är desto bättre för oss.
Funderar en runda till. Det är inte hela världen för mig om de får reda på att det är jag som ringt, men det kan ju såklart bli lite konstigt när vi träffas utanför huset. Vilket jag såklart kan ta om det hjälper barnen.

Om jag uppger att jag är granne, står det med i anmälan? För vi är ju ett begränsat antal grannar såklart.
 
Funderar en runda till. Det är inte hela världen för mig om de får reda på att det är jag som ringt, men det kan ju såklart bli lite konstigt när vi träffas utanför huset. Vilket jag såklart kan ta om det hjälper barnen.

Om jag uppger att jag är granne, står det med i anmälan? För vi är ju ett begränsat antal grannar såklart.

Det kan stå, även om jag själv brukar skriva "boende i området" så att det inte framgår att anmälaren bor i samma hus. Du kan kanske säga att du bor i området eller att du ofta vistas där?
 
Tänk om alla hade grannar som er! Det hade nog varit bra för många barn som inte har det så lätt. Även om dessa barn kanske inte slås sönder och samman så kan det ju vara en ringklocka för deras föräldrar att deras beteende inte är okej!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 363
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 338
Senast: Piaff
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 544
Senast: nejlica
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 184
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp