Uppvärmning/stretching-sammanfogad

Sv: Stretching?

Jag stretchar när jag kommit hem och då kan det ha gått uppemot en timma efter själva ridningen, fast då har jag hållit igång hela tiden sedan dess- fixat med häst och stall och sedan promenerat hem.

Har fått lära mig, i vanliga idrottssammanhang, att man absolut inte ska stretcha för tidigt, då finns risken att man går för långt i sträckningarna av musklerna, med stora skaderisker som följd. Någon som KAN detta?

Tigertofflan skrev:
Har hon sagt någon speciell anledning varför?

För att jag hade extremt spända benmuskler och behövde stretcha flera ggr om dagen. HANs råd har fungerat, det går bra att stretcha även om jag inte har tränat öht. inga muskler har gått sönder. Huvudsaken är att man vet vad man gör och inte är våldsam i stretchingen. Inte gunga och inte tvinga. Det är då det blir farligt.

Det är effektivast om man är riktigt varm och bara dumt om man är riktigt kall. Men fungerar bra mittemellan också. :) Gå på sunt förnuft och känsla.

Nu läste jag igen. Han menade naturligtvis inte att jag skulle satsa på att stretcha kalla muskler i meningen låg temperatur-stela. Utan att det går bra att stretcha även om man inte är uppvärmd.

Jag stretchar både före och efter träning. Och som sagt, ibland utan att ha tränat alls.

Senast ändrad:

Gud vilken härlig häst på din avatar :love:

Trådskaparen: Jag brukar stretcha när jag skrittar av, ser ganska kul ut när jag sitter där me benen åt alla möjliga håll :p. Man kan t.ex stretcha översidan av låret, på ungefär samma sätt som man stretchar på marken. Man kan sträcka benen rakt neråt, trampa ner i stigbyglarna så stretchar man vaderna. "Rulla" fötterna kan man också göra... Har ett papper på det där som jag hittade nånstans på internet. Finns även uppvärmningar, för ryttaren när man skrittar fram.

Det är faktiskt fler i stallet som har börjat med det här, att värma upp och stretcha till hästryggen. Tror att jag har skapat en trend :angel: :banana:

Tackar! Visst är han fin!

Bra tips att stretcha när man skrittar av. Du minns inte var du hittade instruktionerna?

Nej, jag sökte på google men jag hittade ingenting. Synd att jag kopierade texten och klistrade in i word, om jag bara hade skrivit ut direkt från hemsidan så hade ju addressen stått längst ner på pappret... :mad:.
Men jag kan kolla med min ridlärare, det va han som tipsade om sidan.

alltså för min del föredrar jag att stretcha direkt efter passet, kroppen är då mjuk och varm och man får ut mer av stretchningen helt klart! Och det är otroligt skönt också när spänningar släpper.
man blir smidig, mjuk och man får igång blodcirkulationen. Även om det är Pilates jag tränar så lägger jag alltid in stretchövningar på slutet. Jag är också mån om att värma upp innan.

Freja_ skrev:
Gud vilken härlig häst på din avatar :love:

Trådskaparen: Jag brukar stretcha när jag skrittar av, ser ganska kul ut när jag sitter där me benen åt alla möjliga håll :p. Man kan t.ex stretcha översidan av låret, på ungefär samma sätt som man stretchar på marken. Man kan sträcka benen rakt neråt, trampa ner i stigbyglarna så stretchar man vaderna. "Rulla" fötterna kan man också göra... Har ett papper på det där som jag hittade nånstans på internet. Finns även uppvärmningar, för ryttaren när man skrittar fram.

Det är faktiskt fler i stallet som har börjat med det här, att värma upp och stretcha till hästryggen. Tror att jag har skapat en trend :angel: :banana:

Tror jag ska sattsa på att ta efter din trend ;):bow:

Tigertofflan skrev:
Hur lång tid efter ridningen kan man stretcha? För att det ska göra någon nytta, menar jag. Jag har ingen direkt smidig möjlighet att stretcha i stallet, så jag tänkte om jag kan vänta tills jag kommer hem?

Hej strecha kan man göra när som helst förutom på morgonen, då musklerna är kalla..
så att det hinner gå några timmar efter att du har ridit skall inte va något problem, något som man kan göra till en bra vana är att strecha varje dag innan man går och lägger sig..
men det är klart har man tex vart ute och sprungit på förmiddagen så, ger det ju mer effekt att strecha efter det än att strecha på kvällen!

//sara snart färdigutbildad massage terapeut

På gympan i skolan fick vi alltid lära oss att strecha inom 10 min efter att man ansträngt sig, annars blev kroppen för kall. Visst kan man strecha senare, för att bli rörligare i allmänt, men för att slippa träningsvärk så har det iaf för mig funkat bäst att göra det så snart som möjligt. Om jag väntar en timma så är det kört för min del...

Men det kan också vara skönt att strecha som uppvärmning, det gjorde vi när jag dansade. Först en kort uppvärmningsdans (byt det mot mockning osv) och sedan strech i ca. 10 min. Då var man rätt stel, men blev mjukare. Efter dansen strechade vi på samma sätt men då kom man mkt djupare i rörelserna och för varje träning blev man mer och mer "strechbar".
Jag brukar hoppa av hästen en bit innan vi kommer hem och gå med långa, djupa steg - strechar vaderna jätteskönt!

Men jag håller också med moli. Jag har problem med en specifik muskel vid skulderbladet, som tydligen inte får syre så lätt. Då underlättar det att försiktigt böja på huvudet framåt/åt sidan eller flaxa med armarna. Huvudet funkar bäst, och då är jag inte uppvärmd. Men det gäller ju att känna var det tar med, inte bara stå och dra för att "man ska"...

Oj vad långt det blev :o

jag stretchar alltid efter ett dressyrpass (dressyrtant) brukar göra det när jag kommer upp till stallet isamband med att jag stretchar ponnyn. Jag har fått stora problem med hälsenorna efter många års ridning utan att stretcha ut baksidan av vaden/hälsenan. Så glöm inte att stretcha! :)

Sv: Ang träningsvärk

Vad jag har hört så é de bara bra att röra på sej när man har träningsverk. Kanske inte ta ett skit hårt träningspass, utan typ kanske bara jogga lite lätt el nått liknande...

Det bästa med att träna är ju den härliga känslan då man känner att träningsvärken sakta försvinner då man värmer upp!!! :devil:

träningsvärk är när kroppen bygger upp muskler. Om du har träningsvärk har du med all säkerhet fårr mjölksyra i kroppen under förra träningspasset, och för att på bästa sätt få ut dessa slaggprodukter måste man röra sig. ta en promenad, jogga lite lätt eller cykla, bara blodomloppet kommer igång. jag skulle inte vilja träna med ständig träningsvärk, då spänner man sig ju i övriga delar av kroppen för det ömmar när man gör något, och då tar det ju längre tid att återhämta sig fysiskt än om man sakta bygger upp muskler och så. Jag kan tänka mig att det sliter mycket mindre på leder och senor om man låter det ta sin tid istället ör att skynda på träningen för att få ett så bra resultat sås nabbt som möjligt. Grundträningen är ju också jätteviktig, en bra grundkondition gör att återhämtningen från ett pass/skada/sjukdom går snabbare och lättare (även om musklerna inte har kvar den ursprungliga styrkan finns syreupptagningen och konditionen kvar längre tid).

De flesta är väldigt måna om att värma upp hästen, men hur noggranna är ni med er själva? Värmer ni upp innan över huvud taget? I så fall, hur`?

Sv: Värma upp?

Hästen får framskrittning och framjoggning - men jag är grymt slarvig med att värma upp mig själv! Men jag känner att behovet blir större o större ju aldre o stelare man blir. Jag har börjat få väldiga problem med smärtor i lårens framsidor i början av varje ridpass. Det släpper när jag har ridit ett tag i lättridning i lite kortare stigläder, men i början gör det ont så att man stönar ...

Så jag tycker också det hade varit mycket bra om någon här kunde dela med sig av några bra uppvärmningssätt för ryttare!

Sv: Värma upp?

värma upp hästen måste du ju självklart göra.
man tar ju inte ut den och bara sätter igång. ett bra tips är väl att skritta ut en runda i skogen innan passet, 5 min skritt och lite trav, sen arbetar man ju succesivt och tar de "svårs" sakerna mot slutet.
sen lägger man av när hästen gjort vad man vill för annars blir den konfunderad över om den gjort rätt elller inte. sen skrittar man eller går en runda tills hästen "svalnat"
san miguel

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka