Uppvärmning/stretching-sammanfogad

Sv: Värma upp?

Ibland springer jag till stallet. Eller promenerar. I båda fallen blir ju kroppen uppvärmd. Annars är det ju ett ganska enkelt tips att gå bredvid hästen under första delen av uppvärmingen. Både när hästen går på lång tygel och när det är dags för lite övningar i skritt. Halt, igångsättningar, öppna, sluta m.m. går alldeles utmärkt att göra vid hand. På köpet får man också ett annat perspektiv på vad hästen gör i de olika rörelserna, och man får förhoppningsvis ett förbättrat ledarskap över hästen.

Jo, det verkar bra.

Jag vet itne, har ingen egen häst eller medryttarhäst eller så, men man kan ju som sagt jogga en stund innan och sen göra övningar på ryggen. Svänga med benen, veva med armarna etc ^^

Jag värmer upp genom ridning.. I början av passet sitter jag alltid som en kratta och det tar ett tag att få ihop koordinationen i hjälperna, men sen i slutet, när de flesta håller på att däcka, rider jag som bäst :banana: Haha lite udda :p

Jag mockar nästan alltid innan jag rider, det känns faktist som lite uppvärmning (tycker jag känner skillnad när jag bara borstar och sedan rider). Sedan gör jag olika övningar när jag väl är på hästryggen:
* gör cirklar med fötterna för att mjuka upp fotlederna
* Lyfter knäna så högt jag kan och utåt sidorna så jag sitter som en jockey utan stigbyglar - för att bli mjuk på insidan av låren och släppa knäna samt för att hitta sittsbenen.
* Drar bak en fot i taget mot rumpan så benet blir dubbelvikt (hoppar det när det var som allra lerigast eftersom det smutsar ner schabraket) - för att sträcka ut höftböjaren så benet hänger mera nedåt och för att knät ska släppa från sadeln.
* Vrider mig och tittar bakåt kanske 5-10 ggr åt varje håll. Detta för att slappna av i bålen och lättare kunna styra med säta och bål.
* Gör cirklar med axlarna frammåt och bakåt - för att slappna av i axlar och nacke och få mjukare kontakt med hästens mun.

Detta gör jag medan hästen skrittar fram. Alltid vid dressyr, ofta vid uteritt.

Innan jag har mockat, spånat, gjort maten, borstat och klätt på hästen är man i regel ganska uppvärmd....(svettig)men annars blir det nog himla dåligt med annan uppvärmning.

Ibland ibland inte. beror lite på hur det känns. Men oftast så leder ja hästen en bit iskritt och trav innan jag hoppar upp. Sen gör jag en del sånna övningar som whirlie beskriver:)

Brukar inte direkt värma upp migsjälv, speciellt inte när jag är på ridskolan. Men hemma så brukar jag gå en rask promenad med hästen, både jag och hästen värms upp.

Uppvärmning/sammanfogad

Helt klart att man ska värma upp hästen ordentligt innan ridningen, men även dig själv... Finns väldigt bra övningar, gå runt i 10 minuter i rask takt räcker, Stretcha så musklerna blir uttöjda efter promenaden, slappna av lite också för dig som kan bli lite stel och stressad. Hur gör ni?

Sv: Uppvärmning

Jag värmer inte alltid upp själv, men ibland så... :D

Då skrittar och travar jag fram hästen från marken, min ponny tycker d e jätteskoj att springa med mig...
Eller så gör jag balansövningar på hästryggen medan jag skrittar fram. Och jag brukar alltid rida lätt i varannat steg när jag travar fram.

Min uppvärmning är 5 minuters promenaden till stallet. Räcker gott och väl.

Hej

Jag har också börjat känna av stelheten nu de senaste åren...Är det medelåldern som träder in tro ha, ha, ha :rofl: !!

Jag fått hört av en som jag fick ackupunktur av att det är jättebra att strecha ut nacke och axlar efter ridningen. Vaderna är också bra att sträcka ut efter ridningen. Det gör man lättast genom att stå på trappan eller någon lite högre yta. Där sträcker man eller tynger ner vaden på kanten, så att den sträcks ut.
När jag ridit riktigt hårt med benen alltså riktig träning och inte bara slappridning så försöker jag även att stretcha ut musklerna i benen på mig själv. Jag har faktiskt känt av det i huvudet i bland genom spänningshuvudvärk när jag inte har strechat ut axlar och nacke, fast det har blivit bättre faktiskt efter att jag har börjat dricka Aloe Vera :bump: ...

Hey so long!!!!

Det är nog lika viktigt att både stretcha upp hästen och sig själv innan ridning, särskilt om man börjar känna sig lite till åren!:p
Själv rör jag på mig utan att tänka på det, brukar vara ute med hundarna i två timmar innan jag tar ett pass med hästen..
Sedan är det självklart bra om hästen får skrittas och joggas lite varm även den innan man sätter igång med någon hårdare träning!:D

Har aldrig värmt upp. Men mockar och bär hösilaget och så innan jag rider och brukar gå några varv med hästen innan jag hoppar upp också så är ju inte som jag suttit still och sen rider ett hårt 1½ timmes pass..

Behöver man värma/strecha nu när det är varmt och man redan är varm ? xD (skojj !!)

Jag brukar inte värma upp mig själv, men jag tycker inte att det behövs heller (men vad vet jag ?! :p ) eftersom jag rider en 3 åring (snart 4:a) och vi brukar bara rida ut en sväng. Då det inte blir mera än lite tempoväxlingar och öppna/sluta m.m. Inget hård jobb vill säga.

Sv: Uppvärmning/sammanfogad

Jag börjar med att gå några varv bredvid hästen innan jag sitter upp, stannar till någon gång och spänner ett hål på sadelgjorden varje varv tills den är tillräckligt spänd. När jag har suttit upp så brukar även jag göra lite balansövningar för det mesta. Skrittar fram i 20 min. Sitter av och går bredvid när jag skrittar av, dvs 15 min.

mvh
Anna

Stretching

Att man ska stretcha sin häst efter ett ridpass vet jag ju men borde man stretcha själv med? Vad brukar ni göra? Finns det en risk att man blir väldigt stel efteråt om man inte gör det?

Sv: Stretching

Jag mår alltid bättre om jag stretchar efter att jag tränat oavsett vad jag tränat (springa, simma...). När det gäller ridningen tycker jag att ljumskar och benen är viktigast att stretcha. Jag märker att jag får mindre träningsverk om jag stretchar varje dag, samt blir smidigare (om det nu är möjligt :p)...

Sv: Stretching

Jag har aldrig strechat efter ett ridpass trots att jag ridit i sisådär 11 år... o det känner jag verkligen av nu! Jag är himla osmidig:o Så nu försöker jag stretcha både efter ridpassen o på kvällen... men det är så lätt att man glömmer...:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 491
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka