I
islands_lover
Varför värmer ni upp hästarna så lite före löp gemfört med travhästar?
Vad är det i anatomin som gör att det blir en sådan skilland?
Vad är det i anatomin som gör att det blir en sådan skilland?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Topolino skrev:Anledningen till det måste vara någon gammal tradition som hänger kvar. Vilket är lite märkligt eftersom det finns massor av forskning som visar på tydlig prestandaförbättring (främst bättre mjölksyraspjälkning) med lite mer uppvärmning.
Sen är det väl lite svårt, rent praktiskt, att få till någon utökad uppvärmning innan löp om man skulle våga sig på att försöka och det känns rätt frustrerande.
väldigt intressantAnnika Källse skrev:Många tränare rider faktiskt sina hästar samma dag som de startar och är det tex torsdagsgalopp så går första löpet 12.20. Har då hästen gått en lätt canter vid 8.30 så är det bara 5 timmar till start. Jag har alltid fått höra att musklerna håller värmen länge och jag tycker att det räcker för mina hästar att skritta en stund innan samt cantra till start för att värma upp igen.
Utefter min erfarenhet i galoppstall (då jag lett hästar i ledvolt och även efter löp) så tycker jag att de får tillräckligt med uppvärmning.
Jag vet iofs inte om man bör ha lika lång uppvärming för ett löp som tar ett par minuter eller om du ska rida ett dressyrpass på en timme?
Hursomhelst är galopptränarna väldigt duktiga på att ta hand om hästarna efter löp. De får verkligen skritta av sig och kylas ner.
Jo det låter för mig också ganska logiskt..
Men sen har vi ju det här med att många galoppörer stressar upp sig själva en del när man värmer dem. Slösar sin energi på fel sak helt enkelt. Tror att folk skulle värma upp längre om hästarna klarade av det, men många gör ju inte det.
Har jobbat med hästar som blir svettiga redan i stallet när de vet att det är tävling på gång..
Exakt det problemet har jag upplevt också. I gäststallarna händer det dessutom att det är ganska livat vilket inte hjälper nervösa hästar. En gång var det någon som hade 3 hästar med sig och det var minst 10 (högljudda) personer som skötte/cirkulerade kring dem. Då var det verkligen rock'n roll i gäststallet. Då hade det iofs varit lämpligt för hästarna att lämna stallet en stund för lite avslappnande uppvärmning. På det viset är det faktiskt bättre att stå inne på banan för jämnan, det blir mindre stress vid tävling.
Jo det låter för mig också ganska logiskt..
Men sen har vi ju det här med att många galoppörer stressar upp sig själva en del när man värmer dem. Slösar sin energi på fel sak helt enkelt. Tror att folk skulle värma upp längre om hästarna klarade av det, men många gör ju inte det.
Har jobbat med hästar som blir svettiga redan i stallet när de vet att det är tävling på gång..