Uppvärmning

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare islands_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 610
I

islands_lover

Varför värmer ni upp hästarna så lite före löp gemfört med travhästar?
Vad är det i anatomin som gör att det blir en sådan skilland?

Sv: Uppvärmning

Anledningen till det måste vara någon gammal tradition som hänger kvar. Vilket är lite märkligt eftersom det finns massor av forskning som visar på tydlig prestandaförbättring (främst bättre mjölksyraspjälkning) med lite mer uppvärmning.

Sen är det väl lite svårt, rent praktiskt, att få till någon utökad uppvärmning innan löp om man skulle våga sig på att försöka och det känns rätt frustrerande.

Har för mig att det finns någon studie på just det på www.galoppsport.se

Minns inte riktigt vad man kom fram till, men har för mig att prestationen inte förändrades särskilt mycketberoende på uppvärmingen däremot återhämtningen efteråt..

Ska se om jag hittar en igen..

Du menar den här?

Den visar att det finns en betydande prestationsökning (1 sek snabbare på 800m) efter en ordentlig uppvärmning.

Ah just det, tack! :bow: Ok, var ett tag sen jag läste den och läste inte så noga!! Tar tillbaka det jag sa innan då!

Topolino skrev:
Anledningen till det måste vara någon gammal tradition som hänger kvar. Vilket är lite märkligt eftersom det finns massor av forskning som visar på tydlig prestandaförbättring (främst bättre mjölksyraspjälkning) med lite mer uppvärmning.

Sen är det väl lite svårt, rent praktiskt, att få till någon utökad uppvärmning innan löp om man skulle våga sig på att försöka och det känns rätt frustrerande.

Håller med. Som ridhästryttare (fast jag rider galoppörer:D) skulle jag inte kunna tänka mej att kräva hård anstränging utan ordentlig uppvärmning.

Men är inte det något som borde ändras inom era sport då?(uppvärmningstillfälligheterna) med tanke på artikel som var i eran tidning, alla vill ju ha bästa prestationsförmåga...

Det är lite av ett mysterium detta med uppvärmning. Men hästarna leds innan start och många tränare har dem i walker innan. Det är VÄLDIGT olika. Leds, walker, longering… Det förekommer även att vissa hästar rids innan…

Vill påpeka att detta att gå från stalldörr till ledvolt är en skum tradition som ”den nya generationen” håller på att arbeta bort… Men man bör inte jämföra travets uppvärmning med galoppens efter som sporterna är så extremt olika och hästarna har väldigt skild muskulär uppbyggnad osv…

Tyvärr så finns det nog ingen här på forumet som kan ge er någon konkret orsak till varför uppvärmningen är så knapp inom Galoppen, efter som det inte finns någon egentlig orsak…

Nu vet jag inte hur det ser ut pa de svenska galoppbanorna, men pa Irland och i UK sa leds hastarna nastan alltid ett tag innan de gar in i i ledvolten. Dessutom brukar de inte starta fran ledvolten, utan de maste ju ta sej ner till starten mm.
Visst skulle det inte skada med lite mer uppvarmning, men jag tror faktiskt att de flesta far tillrackligt.

Många tränare rider faktiskt sina hästar samma dag som de startar och är det tex torsdagsgalopp så går första löpet 12.20. Har då hästen gått en lätt canter vid 8.30 så är det bara 5 timmar till start. Jag har alltid fått höra att musklerna håller värmen länge och jag tycker att det räcker för mina hästar att skritta en stund innan samt cantra till start för att värma upp igen. Problemet jag har med några av mina "idioter" är att om de går ut för tidigt så hinner de stressa upp sig så mycket att de blir både svårridna och löddriga. De hästarna brukar jag sadla ut så sent som möjligt, men de har naturligtvis alltid varit ute ordentligt på morgonen.

Men jag tycker ändå att det känns som om hästarna får ganska bra uppvärmning. Okej, inte lika mycket som travarna, men de skrittar ju ändå i, vad är det, 20 min? I ledvolten.. o sen får de cantra till start o sen skrittar de ju runt en stund bakom boxarna också. Det verkar ju inte som om de inte hinner värma upp musklerna iaf.

Annika Källse skrev:
Många tränare rider faktiskt sina hästar samma dag som de startar och är det tex torsdagsgalopp så går första löpet 12.20. Har då hästen gått en lätt canter vid 8.30 så är det bara 5 timmar till start. Jag har alltid fått höra att musklerna håller värmen länge och jag tycker att det räcker för mina hästar att skritta en stund innan samt cantra till start för att värma upp igen.
väldigt intressant:)

Dessutom brukar de kunna takta och studsa omkring ganska mycket på den tiden så det är ingen direkt sävlig skritt...

Utefter min erfarenhet i galoppstall (då jag lett hästar i ledvolt och även efter löp) så tycker jag att de får tillräckligt med uppvärmning.
Jag vet iofs inte om man bör ha lika lång uppvärming för ett löp som tar ett par minuter eller om du ska rida ett dressyrpass på en timme?

Hursomhelst är galopptränarna väldigt duktiga på att ta hand om hästarna efter löp. De får verkligen skritta av sig och kylas ner.

Utefter min erfarenhet i galoppstall (då jag lett hästar i ledvolt och även efter löp) så tycker jag att de får tillräckligt med uppvärmning.
Jag vet iofs inte om man bör ha lika lång uppvärming för ett löp som tar ett par minuter eller om du ska rida ett dressyrpass på en timme?

Hursomhelst är galopptränarna väldigt duktiga på att ta hand om hästarna efter löp. De får verkligen skritta av sig och kylas ner.

Jag skulle säga mer uppvärmning eftersom ett dressyrpass i sig kan innehålla uppvärmning man kör inte för fullt direkt vilket det blir i ett löp. Men det är vad jag tycker.

Jo det låter för mig också ganska logiskt..
Men sen har vi ju det här med att många galoppörer stressar upp sig själva en del när man värmer dem. Slösar sin energi på fel sak helt enkelt. Tror att folk skulle värma upp längre om hästarna klarade av det, men många gör ju inte det.
Har jobbat med hästar som blir svettiga redan i stallet när de vet att det är tävling på gång..

Men sen har vi ju det här med att många galoppörer stressar upp sig själva en del när man värmer dem. Slösar sin energi på fel sak helt enkelt. Tror att folk skulle värma upp längre om hästarna klarade av det, men många gör ju inte det.
Har jobbat med hästar som blir svettiga redan i stallet när de vet att det är tävling på gång..

Exakt det problemet har jag upplevt också. I gäststallarna händer det dessutom att det är ganska livat vilket inte hjälper nervösa hästar. En gång var det någon som hade 3 hästar med sig och det var minst 10 (högljudda) personer som skötte/cirkulerade kring dem. Då var det verkligen rock'n roll i gäststallet. Då hade det iofs varit lämpligt för hästarna att lämna stallet en stund för lite avslappnande uppvärmning. På det viset är det faktiskt bättre att stå inne på banan för jämnan, det blir mindre stress vid tävling.

Exakt det problemet har jag upplevt också. I gäststallarna händer det dessutom att det är ganska livat vilket inte hjälper nervösa hästar. En gång var det någon som hade 3 hästar med sig och det var minst 10 (högljudda) personer som skötte/cirkulerade kring dem. Då var det verkligen rock'n roll i gäststallet. Då hade det iofs varit lämpligt för hästarna att lämna stallet en stund för lite avslappnande uppvärmning. På det viset är det faktiskt bättre att stå inne på banan för jämnan, det blir mindre stress vid tävling.

Jo gäststallarna är ännu stressigare!
Jag har iofs varit med om hästar som stått på banan och varit svettiga i stallet innan tävling.
Dom vet ju vad det är frågan om. Svårt det där...

Jo det är en synpunkt. (Så är ju iofs vissa hopphästar ocks. Man får rida bara lugnande och sövande när man rider fram:angel: )

Men kanske lite så inom galoppen också att man gör som man alltid gjort? Jag vet inte, ibland får jag det intrycket.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 592
Senast: sthu
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
795
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 118
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka