Bukefalos 28 år!

Urinläckage hos tik?

Estivuz

Trådstartare
Satt och tittade på tv i sängen och min hund, en viszla på 4 år låg bredvid mig. När hon hoppade ner upptäcker jag en pöl i sängen! Ganska stor, säg 30x20 cm ungefär. Hade varit på promenad med henne bara 20 minuter innan.
Blir självklart till att ringa veterinären imorgon men undrar lite vad detta kan vara? (Och framförallt hur orolig man ska bli!) Det var någon månad sedan hon löpte, hon är inte kastrerad och har inte haft valpar. Blir 4 år i sommar, fullt frisk i övrigt, pigg och glad, inte överviktig.
Hon kissar alltid när vi är ute, blev rumsren tidigt och säger alltid till om hon skulle bli nödig - men hon har inga problem att hålla sig heller. Det enda jag noterat sedan senaste löpet är att hon skvätter lite oftare, lite mer som en hanhund, lyfter på benet och kissar lite grann. Men är hon kissnödig så är hon en sådan som kan sätta sig mitt på asfalten om man promenrerar på trottoaren så jag upplever inte att hon har haft svårt att kissa öht.

UVI? Kan det vara något annat? Inkontinens låter ju långsökt med tanke på att hennes ålder, storlek och att hon är okastrerad.
 
Kan vara UVI, med tanke på skvättandes på senare tid. Min äldre tik (förvisso kastrerad redan då) hade aldrig någonsin haft problem med läckage när hon plötsligt en natt (5 år gammal) kissade en REJÄL pöl i bädden i sömnen. Första gången tänkte jag att hon drömt/inte kissat ordentligt på kvällsrusningen/skett en olycka eller vad som helst. Det upprepades 3-4 gånger den närmaste månaden, helt utan "anledning" och jag kontaktade veterinär. Hittade inga fel, fick medicin som inkontinenta hundar kan få (minns inte namn, detta var många år sedan). Började aldrig ge medicin, ville avvakta lite av olika anledningar. Det har aldrig hänt igen. Nu är hon snart 12 år gammal.
 
Satt och tittade på tv i sängen och min hund, en viszla på 4 år låg bredvid mig. När hon hoppade ner upptäcker jag en pöl i sängen! Ganska stor, säg 30x20 cm ungefär. Hade varit på promenad med henne bara 20 minuter innan.
Blir självklart till att ringa veterinären imorgon men undrar lite vad detta kan vara? (Och framförallt hur orolig man ska bli!) Det var någon månad sedan hon löpte, hon är inte kastrerad och har inte haft valpar. Blir 4 år i sommar, fullt frisk i övrigt, pigg och glad, inte överviktig.
Hon kissar alltid när vi är ute, blev rumsren tidigt och säger alltid till om hon skulle bli nödig - men hon har inga problem att hålla sig heller. Det enda jag noterat sedan senaste löpet är att hon skvätter lite oftare, lite mer som en hanhund, lyfter på benet och kissar lite grann. Men är hon kissnödig så är hon en sådan som kan sätta sig mitt på asfalten om man promenrerar på trottoaren så jag upplever inte att hon har haft svårt att kissa öht.

UVI? Kan det vara något annat? Inkontinens låter ju långsökt med tanke på att hennes ålder, storlek och att hon är okastrerad.
Min bastard började kissa på sig trots att hon varit ute precis (det är ca 1,5 år sedan nu) och jag åkte in akut med henne. Det visade sig vara urinblåseinfektion som behandlades med penicillin. Dock, hennes urin var mörkt. Hon har inte haft det igen, trodde lite att hon skulle bli känsligare för det men icke, tack och lov!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 743
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vår rottistik är 6 månader gammal. Ända sedan vi fick henne så har hon haft upprepade urinvägsinfektioner och kissat en hel del inne...
Svar
11
· Visningar
1 965
Senast: eldkyss
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp