Urinsten på valack/hingst

Jois

Trådstartare
Någon som varit med om detta?

Lämnade hästen på Ultuna igår för undersökning och idag ringde de och bekräftade att det är en urinsten, inte speciellt stor men galet taggig.

Denna ska nu opereras ut... Undrar om någon av er vet hur det går till och hur tiden efter kommer att se ut...?
 
Sv: Urinsten på valack/hingst

För er som kanske är nyfikna hur det går med detta spektakel kan jag berätta då att jag pratat med vet igen ang operation osv..

På ston kan man tydligen spränga urinsten eller ev tom plocka ut den med en tång genom urinröret, detta är då tydligen inte möjligt på killhästar... Så idag (med en enorm tur, ni får gärna hålla alla tummar och tår ni har!) så ska de operera och då får de öppna buken och gå in och plocka ut den... Vad jag förstår är det en av det en ganska komplicerad operation, FÖR EN J-LA SKITSTEN!!!!!

Sen när det är klar är det konvalecens, stillastående i minihage i 2 månader sen skritta i 2 månader, KUL! :banana:

Därtill är det ett fullblod på 5 år vi pratar om, att sätta igång honom sen kommer att bli min död. Han blir ju knäpp bara efter 1 vecka...:rofl:

Nä, jag är inte bitter.... :angel:

Akta er för urinsten, det är mitt tips!!!!:smirk:
 
Sv: Urinsten på valack/hingst

linafina skrev:
Hur visa urinsten sig? Låter inget vidare iallafall. Lycka till.


Jag märkte det av en tillfällighet... Han ställde sig och kissade på stallbacken efter ridning och när jag gick runt för att dra upp det andra lädret så såg jag att det va blod i urinet...

Det vanligaste är väl annars att de kissar inte så mkt, men väldigt ofta och flera gånger på raden...

Tack! Ska snart ringa och kolla om operationen....! :crazy:
 
Sv: Urinsten på valack/hingst

Aj och usch då! Hoppas allt gått bra nu då!! Rapportera! Har ju två hästar med snorre, så man undrar ju om det är som med katter - att man måste tänka på vad de äter? Urinsten måste uppenbarligen undvikas, så hit med alla tips! :crazy:
 
Efter ultaljudat njurarna har det visat sig att ytterligare stenar finns i urinledaren vilka har förstört njuren, denna måste alltså opereras bort..
Detta är en ganska stor och mkt komplecerad operation pga att det sitter ett stort blodkärl på njuren, de kan alltså förblöda med lite otur. Men vad ska man göra? På operationsbordet har han iallafall en chans...
Konvalecens runt 4 månader varav den första i box mer eller mindre. Överlever han operation så har han alla möjligheter att bli helt återställd, hästar kan precis som människor leva utan den ena njuren.
Hur hade ni gjort? Skulle bli tacksam för lite olika insynsvinklar på detta...
 
Sv: Urinsten på valack/hingst

Det där lät riktigt jobbigt...

Jag hade nog opererat, det är en såpass ung häst så jag hade chansat!
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 799
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp