Bukefalos 28 år!

Urinvägsinfektion

Angelina

Trådstartare
Min tik har fått uvi vid/efter de tre senaste löpen:(. Hon är bara 3 år så det är många löp kvar om hon har turen att få ett långt hundliv. Vet säger att jag inget kan göra åt det. Det enda är att operera bort livmodern så hon slipper löpa. Nu vet jag ju att en biverkning av detta kan vara att de blir inkontinenta och eftersom hon blir inkontinent vid varje löp så känns inte det så kul heller. Om det är pga uvi eller om hon bara får svårt att hålla tätt ändå vet vi inte. Hon brukar läka kiss även efter att bakterierna är borta.

Har prövat med C-vitamin men jag kanske måste köra med det från dag 1 av löpet (uvi:n brukar komma i slutet eller när hon redan slutat löpa)?

Tips??? Känns inte kul för henne med uvi var 6:e månad!
 
Sv: Urinvägsinfektion

Jag skulle rekommendera dig att kastrera tiken. Få tikar blir inkontinenta och då den inkontinensen beror på de låga östrogenniwåerna så tror jag inte att hennes "i-samband-med-löp"inkontinens talar för att hon kommer att få problem som kastrerad.

Wisst kan du försöka surgöra urinen med c-witamin, men jag skulle inte tro att du får någon större framgång då det är så många faktorer som spelar in wid löpet.
 
Sv: Urinvägsinfektion

Vad är det för ras?
Vad ger du för foder?

Uvi beror ofta på dåligt immunförsvar. Fodret kan ha stor betydelse där.
Även vissa raser är mer drabbade än andra.

C-vitamin kan hjälpa för stunden, men det krävs lite mer än så för att det inte ska komma tillbaka.
 
Sv: Urinvägsinfektion

Tack för svaret! Jag förstår att det är det bästa för henne, samtidigt känns det så "stort". Vet inte varför jag känner så, i USA t ex är det väl väldigt vanligt att man kastrerar? Ska smälta det en stund och se om det känns bättre...
 
Sv: Urinvägsinfektion

Det är en Golden! Tror inte det beror på foder då vi prövat olika foder pga hennes dåliga hud och hon har ändå fått uvi. Har hittat ett foder som funkar för huden nu och jag vågar inte byta:D.
 
Sv: Urinvägsinfektion

Min tik har fått uvi vid/efter de tre senaste löpen:(. Hon är bara 3 år så det är många löp kvar om hon har turen att få ett långt hundliv. Vet säger att jag inget kan göra åt det. Det enda är att operera bort livmodern så hon slipper löpa. Nu vet jag ju att en biverkning av detta kan vara att de blir inkontinenta och eftersom hon blir inkontinent vid varje löp så känns inte det så kul heller. Om det är pga uvi eller om hon bara får svårt att hålla tätt ändå vet vi inte. Hon brukar läka kiss även efter att bakterierna är borta.

Har prövat med C-vitamin men jag kanske måste köra med det från dag 1 av löpet (uvi:n brukar komma i slutet eller när hon redan slutat löpa)?

Tips??? Känns inte kul för henne med uvi var 6:e månad!
Ge hunden C vitamin hela året , inte bara just vid behov
 
Sv: Urinvägsinfektion

Min hund fick njurbäckeninflammation efter en UVI, tydligen inte helt ovanligt, så jag hade definitivt kastrerat.
 
Sv: Urinvägsinfektion

*KL*
I vilken form ger ni c-vitamin och hur mycket? Min valp verkar ha lite uvi, urinen luktar illa men hon har inte svårt att hålla sig.
Mvh Amanda
 
Sv: Urinvägsinfektion

*KL*
I vilken form ger ni c-vitamin och hur mycket? Min valp verkar ha lite uvi, urinen luktar illa men hon har inte svårt att hålla sig.
Mvh Amanda

Man skall ge ganska stark dos.
till valp en halv tablett 500 mg ca , jag ger 1 tablett till min hund rottis10 mån
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 385
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: Amaranthe
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 363
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp