Urinvägsinflammation

M

maxxxime

Är det någon som vet vilken sorts C-vitamintablett man skall ge hunden när den har UVI och hur mycket?
 
Sv: Urinvägsinflammation

Jag ger apotekets 300 mg till min när hon har. Tror att det var två/dag för min hund som väger ca 10 kg.
 
Sv: Urinvägsinflammation

Du kan ge 1 gram per 10 kg kroppsvikt, 1-2 ggr dagligen.

Du ska inte ge en syraneutral C-vit, som t.ex. Ester-C, utan en vanlig från affären, apoteket eller Hälsokostaffären.
 
Sv: Urinvägsinflammation

Tack för svaren...
Det är lite svårt när dom säger hos veterinären att hon ska ta C-vitamin men inte hur... På apoteket hade dom aldrig hört talas om det. :bow:
 
Sv: Urinvägsinflammation

Eller att man kan ge hunden värktabletter. Minns just nu inte vilken sort, men ngn dosering har jag aldrig fått, så det törs jag INTE ge. (Kan vara bra om hunden får vattensvans = ONT, men vi har klarat oss hitills)
 
Sv: Urinvägsinflammation

vad man i alla fall aldrig ska ge är ibuprofen (ipren). jag undrar om det inte är acetylsalicylsyra (magnecyl), men jag är inte säker. men, viktigast av allt är att man kollar upp vilken dos hunden ska ha, det går inte att räkna om från människovikt då olika arter inte tillgodogör sig olika ämnen på samma sätt.

inte till dig tippan, mest allmänt :smirk:
 
Sv: Urinvägsinflammation

Tror att det är Magnecyl men ger. Men mängd?? Ingen aaaaning :D
 
Sv: Urinvägsinflammation

Jag brukar ge lite extra apelsin och clementiner, det är alltid uppskattat!
 
Sv: Urinvägsinflammation

Jag har testat med lite C-vitamin nu och det verkar fungera, hon hinner iallafall säga till nu fast hon vill ju ut mycket oftare än vanligt och dricker mycket mer än vanligt men det går ju bättre iaf. :D
Tack för alla råd
 
Sv: Urinvägsinflammation

värktabletter skall man INTE ge hundar eller djur över huvudtaget !!!!!! Är så trött på djurägare som kommer in till veternärkliniken men hundar som dom gett värktabletter av olika slag det är livsfarligt. Läkare skall inte ge sig på nåt som dom inte förstår sig på.
 
Sv: Urinvägsinflammation

Ändå rekomenderas man som hundägare av veterinärer att ge Magnelcyl till hunden vid t.ex. vattensvans. Hur går det ihop??

(Hittade förresten doseringen också... ½ tablett 1-2 ggr dagligen för en hund i drygt 30 kg klassen)
 
Sv: Urinvägsinflammation

Just Magnecyl har det vart hundar som fått som kommit in för att lever och njurar är helt förstörda, tycker det verkar konstigt de där med att man rekomenderas det.. ? Det är stort vansinne att ge hundar värktabletter av olika slag från humansidan
 
Sv: Urinvägsinflammation

Ja det låter märkligt. Det är duktiga vet. också som rekomenderar det...
 
Sv: Urinvägsinflammation

går ju inte att komma ifrån att alla veterinärer har olika teorier men där jag jobbar så är det döds synd om man gett hunden magnecyl :smirk:
 
Sv: Urinvägsinflammation

det går alldeles utmärkt att ge hunden magnecyl, men som med alla läkemedel är det farligt med för mycket.
 
Sv: Urinvägsinflammation

Såg du att jag hittat doseringen? Kan ju vara bra att lägga på minnet. Mycket var det ju verkligen inte. Så kanske är det snarare så att folk ger för mycket??
 
Sv: Urinvägsinflammation

Ester-C är mycket bra och dom kan man köpa i Hälsokostaffären. Finns både i 250mg och 500mg och dom kostar under 170:- och man få ganska många tabletter i paketet. Jag använder dom själv till vår schäfer och dom är bra för växande hundar.
 
Sv: Urinvägsinflammation

Fast Ester-C är en syraneutral C-vit!! När man har UI så vill man sura ned urinen så mycket som möjligt för att bli av med basiluskerna.

Om man äter stora doser av C-vit som t.ex. en antioxidant, som främjar immunförsvaret, så ska man välja Ester-C. (Eller C-500 som är min favorit)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
13
· Visningar
715
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
361
Senast: Breen
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 759
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp