Valp skäller på män

Övertänk inte är väl det bästa råd jag fått. Läs inte allt överallt, lita på magkänslan. Det gäller väl det mesta inte bara en valp som skäller på män. Lätt att säga men betydligt svårare att göra ibland 🫣
 
Min magkänsla säger att mina hundar är döende hela tiden så den går absolut inte att lita på. :laugh:
Det gör min magkänsla också och med tanke på att jag förlorat alla mina hundar i förtid så har den väl rätt. Men man kan ju fortfarande känna om ett tips eller råd man får känns bra eller inte. En instruktör eller en mer erfaren hundägare kan säga gör så här, känns det inte bra i magen så låt bli att göra det.
 
Vad menar du nu?
Egentligen inte mer än vad som står. Vi vet att hundar tänker, vi vet inte hur. Om jag har en rädd hund (om den nu är det) som står och gafflar mot en människa och jag ger hunden en godis. Hur reagerar hunden då? Vad har hunden för förväntningar där den står och skäller? Vi kan väl gissa att den vill ha längre avstånd till det den skäller emot. Vad skulle en godis då ha för syfte för hunden där och då? Att det händer något helt annat, okej. Men hur vill jag att hunden ska reagera på en godis?
För mig hamnar godisen på fel ställe. Ungefär som om du är jättetörstig, du längtar efter en iskall läsk, du stannar på macken och köper en läsk och känner nästan hur den smakar innan du öppnat den, för du är jättetörstig. Du öppnar läsken och världens finaste choklad faller ur flaskan. Du gillar choklad, men det blir liksom fel, för det är inte vad din hjärna förväntar sig.
 
Egentligen inte mer än vad som står. Vi vet att hundar tänker, vi vet inte hur. Om jag har en rädd hund (om den nu är det) som står och gafflar mot en människa och jag ger hunden en godis. Hur reagerar hunden då? Vad har hunden för förväntningar där den står och skäller? Vi kan väl gissa att den vill ha längre avstånd till det den skäller emot. Vad skulle en godis då ha för syfte för hunden där och då? Att det händer något helt annat, okej. Men hur vill jag att hunden ska reagera på en godis?
För mig hamnar godisen på fel ställe. Ungefär som om du är jättetörstig, du längtar efter en iskall läsk, du stannar på macken och köper en läsk och känner nästan hur den smakar innan du öppnat den, för du är jättetörstig. Du öppnar läsken och världens finaste choklad faller ur flaskan. Du gillar choklad, men det blir liksom fel, för det är inte vad din hjärna förväntar sig.
Är inte du "hundpsykolog"? Det är ju inte direkt någon ny experimentell grej med ombetingning, det har visat sig vara väldigt effektivt (och vetenskapligt understött) sen jag började med hund för 18 år sedan...
 
Är inte du "hundpsykolog"? Det är ju inte direkt någon ny experimentell grej med ombetingning, det har visat sig vara väldigt effektivt (och vetenskapligt understött) sen jag började med hund för 18 år sedan...
Joo. :) Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.
Vad spelar en godis för roll om man tex kör en "MH-dumpe" och ger en hund en godis när den har rå-fokus på det som händer framför en. Eller hunden som följer ett blodspår och hittar en leksak. Blir det rätt eller fel?
 
Joo. :) Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.
Vad spelar en godis för roll om man tex kör en "MH-dumpe" och ger en hund en godis när den har rå-fokus på det som händer framför en. Eller hunden som följer ett blodspår och hittar en leksak. Blir det rätt eller fel?
Det är perfekta exempel på brandsläckning, inte träning. Ingen påstår att du kan brandsläcka med godis utan extremt mycket förarbete. Bättre timing så fungerar ombetingning jättebra.
 
Joo. :) Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.
Vad spelar en godis för roll om man tex kör en "MH-dumpe" och ger en hund en godis när den har rå-fokus på det som händer framför en. Eller hunden som följer ett blodspår och hittar en leksak. Blir det rätt eller fel?

Lite skillnad också på något som händer plötsligt och en människa som skälls på lite här och där?

Men ja, förmodligen så kommer en hund som tillräckligt många gånger får godis och leksak vid dumpe börja kolla på föraren när den far upp. Är det inte så dom ofta upptäcker att folk tränat på det? :angel:
 
Egentligen inte mer än vad som står. Vi vet att hundar tänker, vi vet inte hur. Om jag har en rädd hund (om den nu är det) som står och gafflar mot en människa och jag ger hunden en godis. Hur reagerar hunden då? Vad har hunden för förväntningar där den står och skäller? Vi kan väl gissa att den vill ha längre avstånd till det den skäller emot. Vad skulle en godis då ha för syfte för hunden där och då? Att det händer något helt annat, okej. Men hur vill jag att hunden ska reagera på en godis?
För mig hamnar godisen på fel ställe. Ungefär som om du är jättetörstig, du längtar efter en iskall läsk, du stannar på macken och köper en läsk och känner nästan hur den smakar innan du öppnat den, för du är jättetörstig. Du öppnar läsken och världens finaste choklad faller ur flaskan. Du gillar choklad, men det blir liksom fel, för det är inte vad din hjärna förväntar sig.
Hur den reagerar? Den växlar ner och äter godis istället för att skälla?
Fungerat på att hundar jag haft dom blir chill istället för nervösa.
 
Hur den reagerar? Den växlar ner och äter godis istället för att skälla?
Fungerat på att hundar jag haft dom blir chill istället för nervösa.
Alla ska det stå :)

Har svårt att förstå dina höga förväntningar på hund visst är hunden smart som art men man behöver ju inte krångla till saker som inte behöver vara annat än simpla.
 
Kan inte tala för @Blandrastik såklart, men iaf jag belönar (förstärker) inte rädsla/osäkerhet.
Jag lugnar hunden, får den trygg och möjligen därefter får den något gott. När den är avslappnad.

Det kallas dock motbetingning. Inte belöning. Allt positivt som tillförs är ju inte för att förstärka ett beteende.

Ja, jo naturligtvis är det helt taget ur luften, inte kan det väl vara så att jag under mina 40 hundår sett hundar som blivit förstärkt i sin instinkt att något är farligt (=blivit mer och mer rädd/osäker med tid) bara för att den konstant blivit belönad när den reagerat med rädsla, dvs erfarenhet.. 🤔

Lika naturligtvis är det inte alls bättre att som ägare först lugna hunden och sedan belöna, när hunden har lugnat sig och böjat inse att situationen inte är något att vara rädd för. Jisses så korkat att belöna och förstärka när hunden släppt rädslereaktionen och är i bättre sinnestillstånd 🙄

Men tror du att rädda barn hos tandläkaren/läkaren blir mer rädda av att få godis/leksak? Eller blir situationen mer positiv?

TS: Jag tycker du hanterar det hela bra. Slappna av, det viktigaste är egentligen att hundens upplevelser är bra (vilket du sköter bra under förutsättningarna) och inte att man gör 1 miljon grejer. Ta med hunden på det den klarar. Blir den lite rädd så bara hantera det lugnt och fint som du gör nu :)
 
Joo. :) Just det här med förväntningar och utfall är med på senaste utbildningen jag gick på Hundutbildningsgruppen. Jag gillar tanken, vad är hundens förväntning i förhållande till resultatet.
Vad spelar en godis för roll om man tex kör en "MH-dumpe" och ger en hund en godis när den har rå-fokus på det som händer framför en. Eller hunden som följer ett blodspår och hittar en leksak. Blir det rätt eller fel?
Men menar du att hunden gör utfall för den har förväntningar vid mötet? Och då förväntar sig godis istället?
Det sistnämnda är ju skvallerträning som funkar toppen på nästan alla ekipage?
 
Det enda jag kan tänka mig blir negativt är om man enbart börjar ta fram godis i obehagliga situationer så hunden blir lite orolig av själva handlingen/förväntan på situationen. Det är ju samma när folk enbart kortar kopplet när man ser något som hunden reagerar på. Gör det oftare/i andra situationer så löser det sig 🤷‍♀️
 
Det kallas dock motbetingning. Inte belöning. Allt positivt som tillförs är ju inte för att förstärka ett beteende.



Men tror du att rädda barn hos tandläkaren/läkaren blir mer rädda av att få godis/leksak? Eller blir situationen mer positiv?

TS: Jag tycker du hanterar det hela bra. Slappna av, det viktigaste är egentligen att hundens upplevelser är bra (vilket du sköter bra under förutsättningarna) och inte att man gör 1 miljon grejer. Ta med hunden på det den klarar. Blir den lite rädd så bara hantera det lugnt och fint som du gör nu :)
Barn får ju leksaker hos tandläkaren 😆
Dom får även ha med sig nallar och liknande som trygghet så har det alltid varit :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 728
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 880
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp