Urinvägsinfektion...

Beemergirl

Trådstartare
Hur vanligt är det att hästar har/får urinvägsinfektion?

Jag har en 17-årig russvalack som förra våren visade irritation när man borstade runt skapet eller på bakbenen. Tog ut vet och hon kollade upp det men kunde inte hitta nåt fel. Blodprovet visade ingen infektion och jag fick uppgiften att försöka ta ett kissprov på honom. Det är inte det lättaste kan jag säga... :smirk:
Under tiden fick han en kur (5 dar) med finadyne och det verkade hjälpa lite, han blev mindre irriterad men jag kände inte riktigt igen honom ändå....

Ringde efter vet igen och då drogade hon honom och han fick oxå nåt annat lugnande som skulle göra att pillesnorken hängde ut. Det var lite gegga och snusk men inte allt för mycket. Han tvättades ordentligt med utspädd jodopax och sen blev han mkt bättre, han va sig själv igen. *SKÖNT*

Nu börjar han bete sig likadant igen och jag undrar nu om det skulle kunna va urinvägsinfektion, men hur vanligt är det?
En i stallet sa att det kanske va förhudsinfektion, hon hade läst nåt om att dom kan få det.... Men det låter lite konstigt tycker jag.... Han får nu ytterligare en kur av finadyne och jag hoppas att det ger med sig.

Ska tillägga att jag tvättar och rengör skapet minst varannan vecka och då står han som ett ljus. Det knepiga är att på min andra valack blir det lixom "kakor" som man kan rensa bort men på lilla russet är det som bara "gegga"....

Ja finns det nån som har nån teori om vad detta kan va?

Sv: Urinvägsinfektion...

alltså, jag har fått för mig att man inte skall bråka med skapet, det är då saker kan uppstå. Jag har inte tvättat min fölis snorre nån gång och han mår prima, dock är känslig runt skapet när man borstar men det är för att han tycker att jag inte har något där att göra, sån har han alltid vart. När dom har urinvägsinfektion kan dom väl inte kissa..?
jag passar på när han fäller ut den och bara kollar att allt ser ok ut, anmnars bryr jag mig inte om dom. Hästar har bra läkekött vilket vi i sverige lätt glömmer. Jag känner att jag måste låta honom bygga upp sitt eget försvar mot bakterier, det är väl ingen som tvättar vildhästarnas snorrar stup i kvarten?
Men detta är bara åsikter och spekulationer, jag kan inget om det här egentligen så jag sätter mej här med chipspåsen och hoppas på att få lära mig något nytt! Kom igen nu! släng in era teorier!

Jo det är väl klart att ingen tvättar vildhästarnas snorre stup i kvarten men ingen verkar vildhästarnas hovar eller rider på dem heller... Så bara att vi har dem som tamdjur nu gör ju att allt är onaturligt för dem.

Alltså jag har alltid tvättat och rengjort skapet och det har aldrig varit några problem. Sen hörde jag för ett par år sedan om en häst som fick cancer i skapet och att det kunnat bero på att det va "skitit" där. Hade man rengjort så hade det iallafall upptäckts tidigare och kanske kunnat förhindrats.

Aja jag slängde ut frågan om urinvägsinfektion mest för nyfikenhet och kanske få ett bra svar på vad mitt lilla russ kan ha för "fel".

Fler antaganden, spekulationer eller antagande mottages gärna!

Urinväsinfektion med bakterier är ovanligt hos hästar. De kan få det om de har urinsten, en tumör eller någon annan förändring i urinvägarna. För att veta säkert är det bra om man tar ett urinprov (som du hade gjort om jag förstod det rätt?)
Om den har en urinvägsinfektion behöver den behandlas med antibiotika. Man kan också göra urinen surare med vissa läkemedel vilket kan hjälpa.

Jo det är väl klart att ingen tvättar vildhästarnas snorre stup i kvarten men ingen verkar vildhästarnas hovar eller rider på dem heller... Så bara att vi har dem som tamdjur nu gör ju att allt är onaturligt för dem.

Men vad ur våran vardag smutsar ner skapet mer hos en tamhäst än hos en vildhäst..? Bara undrar alltså. Inget illa menat, jag är nyfiken. Jag tycker det verkar som om det är dom som tvättar skapet som råkar ut för saker. Kanske bara jag som inbillar mig men det verkar faktiskt vara så. ELLER så upptäcker vi "inte tvätta skapet" folket inte sakerna, men hästarna lever, lrhur?
Min kompis häst hade cancer i skapet och det var på grund av en tumör - inte smuts.

kl
Hästar med UVI brukar stå och klämma utan att få ut ngn urin. Om urineringen är normal är det troligtvis inte UVI.
Om det hjälpte att tvätta skap och snorre med jodopax förra gånger låter det ju som att det kan vara förhudskatarr.
Klart man ska tvätta ur skapet (med RENA svampar etc), det är väl ett underligt argumnet att det inte görs på vildhästar? Det är mkt som inte görs på vildhästar, men så dör de av skador som tamhästar överlever mha vård också..

Vissa valacker har lättare än andra att få problem med skapet,vissa får lättare gojs .:crazy:
Självklart skall man då hjälpa dem med rengöring,annars får ju bara hästen mer obehag.

Jag gör bara rent mina valackers skap om det behövs,då tar jag först mild såpa och rengör med ljummet vatten i "påsen".
Torkar sen torrt så gott det går med handduk,sen tar jag lite Aloe Vera och smörjer in därinne om det är nån irritation,eller bara rent förebyggande.

Sen jag kört den metoden så behöver jag mkt sällan hjälpa dem med rengöring.
Jodopax skulle jag inte använda,för starkt.

Som jag brukar säga:Its a dirty job ,but someone got to do it!:crazy: :o

kl
Hästar med UVI brukar stå och klämma utan att få ut ngn urin. Om urineringen är normal är det troligtvis inte UVI.

Enligt ditt inlägg så kan jag kanske utesluta UVI, men han skvätter lite när han pissar, först kommer det ganska mkt en stund senare lite till och sen lite till å lite till....

Aja jag har rengjort och nu får han som sagt finadyn och det är sista dagen imorron så vi får se hur det verkar. Annars är det bara att tillkalla farbror vet och höra vad han tror....

Lilla Skutt: Finns det valacker bland mustangerna?
Som jag brukar säga:Its a dirty job ,but someone got to do it!

Mycket bra skrivet!!! :smirk:

Hejsan!
Precis som hos människan så kan PH-värdet rubbas markant om man tvättar underlivet ofta och man ska alldrig tvätta med vanligt tvål. Han kan ha fått ont pg. av att huden blivit torr och börjat svida. Sluta med att tvätta och vänta ett par veckor eller nå´n månad så förhoppningsvis slutar han att bli irriterad. MVH Yvonne. Obs! du kanske måste hjälpa honom att återställa hudens fuktighet. Prata med veterinär om vilken salva som kan vara bäst.

Hej!!
Förlåt om jag lånar tråden... Men min valack har nu fått liknade symtom. Fast han kissade rätt rejält igår kväll, sen har han nog kissat mera under natten.

Men han är Rejält svullen om skapet, mest förhuden och själva "påsen". Det andra ser normalt ut. Sedan är han uppdragen i ryggen....

Han har ingen temp och äter som normalt.
Vad kan detta vara??

Urinvägsinfektion förekommer i princip inte på häst. De är som någon skrev ovan endast om hästen lider av annan åkomma i grunden som bakterier kan infektera urinvägarna. Sådan åkomma kan tex vara urinsten, tumör eller helt enkelt att urinvägarna är missbildade sedan födseln (dock är hästen inte 17 år gammal när det upptäcks...). Hästen har då urinträngningar och kan vanligtvis inte kissa alls/väldigt lite. Ställer ofta upp sig i urineringsställning men inget eller väldigt lite kommer. I allvarliga fall förekommer även koliksymtom pga smärta från urinblåsan.
Att hästen kissar lite långsamt, med dålig stråle och i flera omgångar, kan bero på att "gojset satt sig som en plugg i skåran vid urinrörets mynning och därför stör urineringen. De blir då lätt kladdiga på bakbenen också, både av kiss och av "gojs". Denna plugg bör avlägsnas. Passa på när penis är ute eller kolla med vet om att ge lugnande och undersöka saken.
Om man misstänker allvarligt fel eller om hästen inte kan kissa alls krävs ofta en mer avancerad undersökning av urinvägarna än vad vet kan göra ute i stallet. Hästen bör då remitteras till klinik där man kan ta allehanda prover samt gå upp med kamera i urinröret och blåsan.

Hej!
Jag har köpt en ny häst för 3 veckor sedan, valack, 4 år. Jag tyckte att hans urin luktade väldigt skarpt i boxern, men han kissade rikligt. Jag funderade på om det kunde vara UVI, men efter att läst här så känns d inte så längre.
Jag har svårt att ta temp på han, då han är skygg om bakben, svans mm. Igår hände det en olycka i hagen och en annan häst dog... I samma veva såg jag på valackens ben och kunde urskilja lite ljusrosa vätska på benen, ungefär som blod med urin. Har inte uppfattat att han har ont när han kissar.
Några idéer?

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 904
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 444
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 973
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31