Urkasst pälsglans...

Sv: Urkasst pälsglans...

fast man har det ju i svansen för att reda ut tovor :smirk:

Foxfire är kanonbra!

Och du.. Jag använder pälsglans i bl.a svansen för att den ska bli lättkammad så man inte nöter ut den i onödan när man reder ut. Inte för att den ska bli glansig.
På vilket sätt förstör man pälsen?

Jag har hööks eget pälsglans, funkar jättebra! Tänker inte tanken att borsta min hästs svans utan att ha i pälsglanset först som balsam. Fast den borstars inte särskilt ofta endå :p Ser med förfäran på tussarna som ligger kvar efter att mina stallkompisar gått igenom sina hästars svansar med piggborsten och utan pälsglans :eek:

Nu när jag läser andras svar så kanske jag ska byta endå, till något som doftar ;)

Haha, jag tycker tvärt om, att foxfire är bättre än veredus...:)

Fniss får väll kalla mig lite "expert" vad gäller Emin och Equistar..
Detta brukar vi påtala när det gäller dessa båda.
Emin- billigare ger ej lika blank päls men som sagt var billigare 75kr
Equistar- suverän ger blank päls och utmärkt mot tovor men dyrare 105kr
Sedan får kunden själv avgöra.
Som min gamla mormor sa man får vad man betalar för...
mvh El

men snälla man använder ju inte pälsglansen till pälsen bara för att det heter så, man använder den till MAN och SVANS för att inte riva sönder svansen och förstöra den!

den vita flaskan med gul textruta den är ju jättebra ju! Hade helt glömt av den....

Canter Mane & Tail Conditioner :bow:
använde till att borsta svansen på 2-års ston som gått på lösdrift sen dom skiljdes från mamma.. på vintern.. ni kan ju tänka er hur svansarna såg ut.

Håller med dig. Jag borstar mina nordisar med en vanlilg hårborste (för människa) som jag sprutar några sprut på innan jag börjar med manen mm. Det gör att i stort sett alla strån får lite medel på sig och gör att det inte tovar ihop. Jag använder glansen även i hovskägget höst-/vinter-/vår-tid för att hålla ler och is borta. Funkar jättebra. Jag brukat undvika att ha medel i hårremmen, eftersom att sadel mm har så svårt att ligga kvar då.

har ingen aning om vad den heter just nu! :o är iaf en vit flaska med rosa på iaf.

Kan det tänkas heta Canter Mane and tail nånting?

Senast ändrad:

Eh? Jag tror att de flesta som använder pälsglans gör det i man och svans för att slippa slita på den när man borstar... Det gör i alla fall jag... Nåt sprut på rumpan innan tävling o så bara...

Och min häst lyckas se blank ut även när han kommer in nyrullad från hagen så välmående gissar jag på att han är...

Equistar.....och jag har den inte för att få blanka hästar för då skulle alla utrustning halka av dom :rofl: utan jag använder den i manar och svansar.

helt suverän =P
Mkyt dryg tycker jag också att den är. Har två hästar, använder den varannan dag ungefär och har haft samma ffalska nu i ca 1 månad och än är den inte slut =P

Kanske ska tillägga att den ena är en nordisdam med mkt man och svan *le*

Foxfire är bra tycker jag. Men TIB är min personliga favorit! Helt suverän! Det är lite silicon i den, så pälsglansen sitter kvar mycket längre än andra jag prövat vilket gör att den är oerhört dryg. :) Så luktar den himmelskt gott också! :D

Har ett pälsglans som jag vill varna för också. Måste ut i stallet och kolla märket först bara, eftersom jag inte kommer ihåg det (förträngt det, antagligen :p). Det är helt fruktansvärt dåligt! Man kan skölja igneom hela svansen med den, men den hjälper ingenting! :mad: Hällde ur lite i handen på mig själv en gång för att se hur det såg ut, och det såg ut som vanligt vatten med lite, lite tvål i. :mad: :mad: :mad:

Solvira skrev:
Men TIB är min personliga favorit! Helt suverän! Det är lite silicon i den, så pälsglansen sitter kvar mycket längre än andra jag prövat vilket gör att den är oerhört dryg. :) :

Det är silikon i de flesta pälsglans och det är inte direkt ngt positivt...

Jojamen... Min häst glänser utan pälsglans... Men leran i hagen lämnar man och svans mycket lättare med lite fusk i... Och eftersom min häst gärna gyttjebadar- om han hade gärna vält ett badkar badkar för att få tag i gyttja så jag ser det som ett bra hjälpmedel...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en väldigt lurvig Nordsvensk med jättemycket man och svans. Vill gärna köpa bra shampoo och pälsglans till vettiga priser. Haft...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: pilmen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka