Urtråkiga teorilektioner

Finns det inga ideer på vad teorifröken skulle kunna göra för att det ska bli roligt och ge merkänsla hos barnen?
Det skulle väl gå att framföra till någon på ridskolan? De blir säkert glada över engagemang :)

Små barn tycker att det är roligt att leda ponnys. Lära sig hur man leder, vad man ska tänka på. Hur man svänger när man leder en häst och var man går och var hästen ska gå. hur man håller. Knäppa fast grimskaftet. Kanske leda i en liten bana (serpentiner mellan koner?). Men det kräver ju att ridskolan har tillräckligt små ponnys för de minsta barnen.
 
Tycker att små barn ofta är jätteduktiga på teori och dessutom ofta tycker det är roligare än äldre barn. De VILL veta vad saker heter och hur man ska göra med utrustningen och har inga som helst problem med att lära sig olika borstar, hästfärger eller sadelns delar. Själv lärde jag mig alla hovens delar ner på skelettnivå när jag var åtta. Visst kräver det en energisk ledare men görs det rätt så är det väldigt utvecklande för barnen (och föräldrarna).
Åtta är ganska mycket äldre än 4 ;)

kn: Jag tycker nog teori kan vara bra, men det var aldrig bra när jag var liten (utom på ridläger) utan just hästens färger och delar, varje teorilektion, varje termin, från 9 års ålder till 20 års ålder :D.

Kunde föreställa mig att saker som:

Fodring, visitering, ryktning, allmänt omhändertagande, hästens dag osv kunde vara intressant. Mocka en box. Men aldrig haft lektion om något av det.

Vad som var kul på ridläger men som inte är så kul för de som rider lektionen efter är ju att ta isär träns och sadel. Men det är ju också för äldre.
 
Senast ändrad:
Åtta är ganska mycket äldre än 4 ;)

kn: Jag tycker nog teori kan vara bra, men det var aldrig bra när jag var liten (utom på ridläger) utan just hästens färger och delar, varje teorilektion, varje termin, från 9 års ålder till 20 års ålder :D.

Kunde föreställa mig att saker som:

Fodring, visitering, ryktning, allmänt omhändertagande, hästens dag osv kunde vara intressant. Mocka en box. Men aldrig haft lektion om något av det.

Vad som var kul på ridläger men som inte är så kul för de som rider lektionen efter är ju att ta isär träns och sadel. Men det är ju också för äldre.
Självklart är åtta äldre än fyra men det är också stor skillnad på detaljnivåerna jag nämnde. Har själv hållit både teori- pch ridlektioner för barn i alla möjliga åldrar när jag var yngre och att barnen inte uppskattar det är oftast skitsnack. Det finns väldigt mycket man kan göra som teori. Barnen brukar älska det om det är en bra lärare. Föräldrarna kan däremot klaga eftersom de deras barn minsan ska rida, inte mysa med hästarna!
 
Självklart är åtta äldre än fyra men det är också stor skillnad på detaljnivåerna jag nämnde. Har själv hållit både teori- pch ridlektioner för barn i alla möjliga åldrar när jag var yngre och att barnen inte uppskattar det är oftast skitsnack. Det finns väldigt mycket man kan göra som teori. Barnen brukar älska det om det är en bra lärare. Föräldrarna kan däremot klaga eftersom de deras barn minsan ska rida, inte mysa med hästarna!
Som sagt, jag har skrivit om mitt barns erfarenheter, vilket var bra teorilektioner-om än praktiska, som typ titta på foder, borsta osv. (Vet inte om "mysa med hästen" är teorilektion dock.) Inte teoretiska -som att sitta runt ett bord och visa delar.

Och om mina erfarenheter vilket var samma teorilektion år ut och år in. :D så jag skulle säga att jag försökt visa på att det går att ha både roliga och tråkiga teorilektioner.
 
Små barn förstår oftast inte för mycket teoretisk fakta. Det gäller att göra den praktisk vilket är en utmaning för mig som har ridlekis för barn mellan 3-10 år. Tror också att man måste göra det intressant för föräldrarna så de lägger allt på minnet :) :) (ofta är också de nybörjare)
 
Är det barnen som tycker det är tråkigt eller föräldern ?

Det är primärt jag. Dottern fastnar på att klappa stallkatten eller dylikt. Dottern svarar inte även om hon kan svaret för hon lyssnar inte utan fokuserar på annat. Teorifröken fångar inte upp intresset. De är fem barn i gruppen och lektionen är 30 minuter. Dottern är normalt så sjukt intresserad av allt så det är givetvis urtrist att se henne så ofokuserad.

Vi gick på ridlekis tidigare och där hade ridlärarna (också tonårsflickor) teori och där förflöt det bra.

Jag är alltså inte emot teori men jag ser gärna att mitt barn får ut något av det.

Sist hade vi stallflivkor som ersatte och halvvägs i lektionen att peka ut delar på hästen så svarade en av dem nonchalant i telefonen att det skulle inte ta så lång tid till och avslutade lektionen 10 minuter innan avsatt tid. Förvisso var det bara två barn och fyra ledare. Jag hade varit nöjd om barnet hade fått borsta häst i 30 minuter för det får dottern ut något av.
 
Teorilektioner är guld värda! Jag hade en superengagerad "teorilärare" på min ridskola och det var i bland rykttävlingar och så. Det hjälpte att ridläraren som man såg upp till ibland var med och peppade i kanske 5 minuter och förklarade hur viktigt det var att lära sig teori och att man blev bättre ryttare av det/ kunde bli kompis med hästen mer.

Hon som håller teorilektionerna kanske helt enkelt har tröttnat? Det kanske är svårt att hålla ordning på alla barnen? Jag skulle prata med ridlärare/stallchef om det på något bra sätt så att någon på ridskolan kan peppa henne med sätt att engagera eleverna.

Det är små grupper och föräldrarna stannar kvar. Inget high life alltså. Men det är identiska teorilektioner så innan vår grupp har hon haft 4-5 likadana lektioner.
 
Det är primärt jag. Dottern fastnar på att klappa stallkatten eller dylikt. Dottern svarar inte även om hon kan svaret för hon lyssnar inte utan fokuserar på annat. Teorifröken fångar inte upp intresset. De är fem barn i gruppen och lektionen är 30 minuter. Dottern är normalt så sjukt intresserad av allt så det är givetvis urtrist att se henne så ofokuserad.

Vi gick på ridlekis tidigare och där hade ridlärarna (också tonårsflickor) teori och där förflöt det bra.

Jag är alltså inte emot teori men jag ser gärna att mitt barn får ut något av det.

Sist hade vi stallflivkor som ersatte och halvvägs i lektionen att peka ut delar på hästen så svarade en av dem nonchalant i telefonen att det skulle inte ta så lång tid till och avslutade lektionen 10 minuter innan avsatt tid. Förvisso var det bara två barn och fyra ledare. Jag hade varit nöjd om barnet hade fått borsta häst i 30 minuter för det får dottern ut något av.

Visst är ditt barn ca 4 år ?
Det varierar ju lite (rätt mycket) hur och på vad de fokuserar utifrån dag /dagsform/situation osv.

Jag förstår din synpunkt utifrån ett vuxenperspektiv med jämförelser på andra erf /scenarion etc.

Men utifrån så små barn med teorilektioner på 30 min så tycker jag nog inte det är så bärande att det är just nivån på lektionen som avgör om barnet är fokuserat eller inte .

För mig är det naturligt att en 4 åring inte alls vill fokusera på ngt exakt just den gången eller planerat . Om barnet hellre vill klappa stallkatten eller fokusera på något annat den dagen den stunden tycker jag det är helt normalt .

Varför är det viktigt för dig att ditt barn deltar i teorilektioner på ridskolan ?
 
Senast ändrad:
Visst är ditt barn ca 4 år ?
Det varierar ju lite (rätt mycket) hur och på vad de fokuserar utifrån dag /dagsform/situation osv.

Jag förstår din synpunkt utifrån ett vuxenperspektiv med jämförelser på andra erf /scenarion etc.

Men utifrån så små barn med teorilektioner på 30 min så tycker jag nog inte det är så bärande att det är just nivån på lektionen som avgör om barnet är fokuserat eller inte .

För mig är det naturligt att en 4 åring inte alls vill fokusera på ngt exakt just den gången eller planerat . Om barnet hellre vill klappa stallkatten eller fokusera på något annat den dagen den stunden tycker jag det är helt normalt .

Varför är det viktigt för dig att ditt barn deltar i teorilektioner på ridskolan ?

Dottern är fyra år. Förra terminen gick vi på ridlekis och då var hon delaktig och svarade på både frågor hon kunde och annars höll hon låda ändå. Det är inte likt henne att vara tyst och inte fokusera.

Jag vet inte om jag begär för mycket av ridskolan med att mitt barn ska få ut något av tiden hon spenderar på teorilektionerna.
 
Dottern är fyra år. Förra terminen gick vi på ridlekis och då var hon delaktig och svarade på både frågor hon kunde och annars höll hon låda ändå. Det är inte likt henne att vara tyst och inte fokusera.

Jag vet inte om jag begär för mycket av ridskolan med att mitt barn ska få ut något av tiden hon spenderar på teorilektionerna.

Jag tänkte mest att utifrån ålder på barnet kan du inte alltid förvänta dig ett fokus/intresse oavsett vad som presenteras för barnet. Framför allt inte på en exakt utsatt tid i 30 minuter. Vissa perioder funkar det , vissa minuter och timmar inte - hur ”bra eller dåligt” det än må vara ur vuxenperspektiv det som presenteras/erbjuds osv .

Jag tycker inte frågan är huruvida du begär för mycket av ridskolan eller inte, .
Jag ställde frågan tidigare : varför är det viktigt för dig att din 4 åring går på teorilektioner på ridskolan ?

Ang intresse utöver det så är det ju även så att en 4 åring inte är/blir intresserad av ett ämne i sak utifrån hur pedagogiskt det än framförs . Intresset varierar och ändras ju väldigt - rätt gravt oberoende .
 
Senast ändrad:
Jag tycker att teori är viktig del av ridningen och hon är så intresserad. Numera är det fyra barn i gruppen varav tre är fyra och en sexåring.

Jag tycker det är tråkigt att betala massa pengar för teorilektioner av dålig kvalitet. Men ja vi kan givetvis strunta i att åka dit helt. Men jag vet ju inte om det är något roligt som att borsta eller nått tråkigt som att stå utanför en box och svara på frågor om hästens delar.
 
Jag tycker att teori är viktig del av ridningen och hon är så intresserad. Numera är det fyra barn i gruppen varav tre är fyra och en sexåring.

Jag tycker det är tråkigt att betala massa pengar för teorilektioner av dålig kvalitet. Men ja vi kan givetvis strunta i att åka dit helt. Men jag vet ju inte om det är något roligt som att borsta eller nått tråkigt som att stå utanför en box och svara på frågor om hästens delar.

Du kan väl kolla med de andra föräldrarna till barnen om de upplever problematik ang teorin för barnen ?
 
Alltså barnen är ju pyttesmå, det går säkert förklara på ett sympatiskt sett att de är för små för teori- teori och behöver praktisk teori.
Typ gå och springa olika ridvägar på en liten bana, leda häst, prova olika borstar och öva på att sitta upp och av på en liten trähäst/ supersnäll liten ponny en och en. Öva på att ta av och på grimma, lära sig var hästar tycker om att bli kliade. Stoppa fingrarna i olika foder och få smaka själva. :)
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 061
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: ridelev
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp