Bukefalos 28 år!

Urusla, hemska och sexistiska låttexter

@Con Jo, jag förstår att du som tycker om Beatles vill att han ska ha varit en good guy. Det kan han ju ha blivit också, absolut. Det som talar emot det, för mig, är att han i det du själv citerat uppenbart vill downplaya vad det var han gjorde genom att säga att han var en "youngster" när han gjorde det. Mig veterligen var han 28 när han skilde sig, inte 14, dvs en vuxen man och ingenting annat.

Att han under flera år vad jag förstår dessutom vesslat sig ur att försörja sitt eget barn talar knappast till hans fördel tycker jag. Om han nu fått ett feministiskt uppvaknande genom att ha träffat Yoko Ono borde han väl rimligtvis fattat att han ju åtminstone borde hjälpt mamman och barnet ekonomiskt, även om han hade noll intresse av att faktiskt vara en del av sin sons liv.

Men ja, väldigt OT som du säger.
 
Haha.. eller så ska kanske också ska ha lite förståelse för hur konstnärer, musiker författare etc jobbar. Dvs man skriver inte alltid självbiografiskt. Vissa skriver/målar etc för att provocera. Någon annan vill tex utforska det mörka i människan. Någon skriver symboliskt etc Ibland har man bråttom och en text bara slängs ihop i studion eller de ord som passat med musiken
Om man ska tolka det kritiskt nyanserat då ska man säga att Camilla Läckberg vill mörda folk? eller hur ska man tolka det hon skriver?
att tolka kritiskt och se saker nyanserat betyder att även om man "älskar Teds och Kenneths musik" så kan man kritisera den. att kunna hålla två motstridande tankar i huvudet samtidigt, och att inte tro att världen är svartvit och låta sin idoldyrkan förblinda en.

resten av det du skriver är inte riktigt relevant? jag ifrågasatte inte eller nämnde ens huruvida texterna är dödsallvarliga och speglar verkliga planer på att hoppa från Eiffeltornet.
 
Senast ändrad:
Förlåt, glömde att medelklass akademiker har tolkningsrätt på feminism och sexism.
exakt motsatsen till vad jag skrev, jag menade att sexism INTE är en tolkningsfråga. den är måhända inte så illa som i andra exempel i tråden, men de två gärdestadlåtarna som nämndes är ju solklara exempel på typiskt antifeministiska inställningar?
 
@supercalifragilistic Jamen exakt. Sen fattar jag inte varför folk ska försvara kändisar bara för att de gillar deras musik. Har aldrig fattat grejen. Jag till exempel älskar Rolling Stones men är helt övertygad om att snubbarna är världens grisar. Skulle aldrig sitta och försvara Mick Jagger och bara nääää, han är bara MISSFÖRSTÅDD bara för att jag råkar gilla musiken. Man kan väl sjunga bra och göra bra musik och vara ett jävla creep på samma gång.
 
:confused:

Det är ju bara ännu värre om man kallar det en del av en subkultur.
Fast det är knappast så att mörda kvinnor var en del av subkulturen. Precis som Misfits som används som exempel i tråden, så har även dessa band en "image" och vissa saker som är gemensamt inom subkulturen. En av de sakerna är låttexter med innehåll som kan ses som grovt.
 
Fast det är knappast så att mörda kvinnor var en del av subkulturen. Precis som Misfits som används som exempel i tråden, så har även dessa band en "image" och vissa saker som är gemensamt inom subkulturen. En av de sakerna är låttexter med innehåll som kan ses som grovt.
Kan ses som grovt? Jag tycker nog att text om att mörda kvinnor är grovt.
 
Den här har jag stört mig så mycket på att jag plockade bort den från min spellista...

In the summertime when the weather is hot
You can stretch right up and touch the sky
When the weather's fine
You got women, you got women on your mind
Have a drink, have a drive
Go out and see what you can find

If her daddy's rich take her out for a meal
If her daddy's poor just do what you feel

Speed along the lane
Do a ton or a ton an' twenty-five
When the sun goes down
You can make it, make it good in a lay-by

We're no threat, people
We're not dirty, we're not mean
We love everybody but we do as we please
When the weather's fine
We go fishin' or go swimmin' in the sea
We're always happy
Life's for livin' yeah, that's our philosophy

Sing along with us
Dee dee dee-dee dee
Dah dah dah-dah dah
Yeah we're hap-happy
Dah dah-dah
Dee-dah-do dee-dah-do dah-do-dah
Dah-do-dah-dah-dah
Dah-dah-dah do-dah-dah

Alright ah

Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh

When the winter's here, yeah it's party time
Bring your bottle, wear your bright clothes
It'll soon be summertime
And we'll sing again
We'll go drivin' or maybe we'll settle down
If she's rich, if she's nice
Bring your friends and we'll all go into town

Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh, uh
Chh chh-chh, uh, Chh chh-chh

In the summertime when the weather is hot
You can stretch right up and touch the sky
When the weather's fine
You got women, you got women on your mind
Have a drink, have a drive
Go out and see what you can find

If her daddy's rich take her out for a meal
If her daddy's poor just do what you feel
Speed along the lane
Do a ton or a ton an' twenty-five
When the sun goes down
You can make it, make it good in a lay-by

We're no threat, people
We're not dirty, we're not mean
We love everybody but we do as we please
When the weather's fine
We go fishin' or go swimmin' in the sea
We're always happy
Life's for livin' yeah, that's our philosophy

Sing along with us
Dee dee dee-dee dee
Dah dah dah-dah dah
Yeah we're hap-happy
Dah dah-dah
Dee-dah-do dee-dah-do dah-do-dah
Dah-do-dah-dah-dah



Read more: Mungo Jerry - In The Summertime Lyrics | MetroLyrics
 
Green green grass of home handlar om en man som ska avrättas, oklart varför. Delilah handlar om en kvinna som mördar i svartsjuka. Två jättehits med Tom Jones som jag har sjungit hundratals gånger utan att närmare reflektera över texternas budskap....
 
Vad sägs om lite Robert Broberg?

Sen kom jag osökt att tänka på att Eddie Meduza platsar säkert i den här tråden också (youtube låten jag länkat, verkar texten handla lite om samma tema som i den här tråden), spoiler pga ganska grovt språk, se vidare på egen risk:
 
Senast ändrad:
Lyssnade tidigare mycket på musik där man sjöng om att mörda kvinnor. Kändes inte unket eller urkigt på något sätt, det var en del av subkulturen.

Det är ju bara ännu värre om man kallar det en del av en subkultur.

Fast misfits gör ju öppet sk horrorrock, man vet att det liksom inte är seriöst. För mig blir det inte alls samma sak. Eller så är jag bara så väldigt partisk eftersom jag vuxit upp med deras musik.

Jag tycker att det är intressanta frågor. Å ena sidan uttrycks groteska saker i musik som man absolut förstår är konstnärliga uttryck som inte har någon riktigt verklig förankring. Detta är delvis kopplat till genres. T ex horror-rock, black metal, och genren som jag har glömt namnet på men som Eddie Meduza och The Kristet utseende kan placeras inom (grotesk ploj-rock), dessa genres definieras delvis av textinnehållet (som är en del av subkulturen). The Kristet utseendes låt Quinna är till exempel svår att ta som allvarlig misogyni (snarare en parodi på det). Eller som en av de få hip hop-låtar jag gillar där texten består av olika praktiska beskrivningar av hur du gör dig av med en kropp (Body Disposal av Necro), det tar ju ingen på allvar.

När det gäller sexism är ju problemet att det är så normaliserat att det är svårt att veta när det är medvetet groteskt och när det är "äkta" slentriansexism. Att äta spädbarn (black metal) är betydligt lättare att tolka, det är så tydligt normbrytande (sen har ju folk upprörts av det också men det är väl en annan diskussion).

Jag lyssnar mycket på "gubbig" musik och sexism och heteronormativitet (hänger ihop!) är något jag tänker på och hanterar olika beroende på humör typ. Ibland går det att göra queera läsningar (alltså vända på betydelserna lite). Ibland är det intressant att kontemplera över den sexistiska talarens perspektiv. Ibland skiter jag i texten och lyssnar på riffen. Ett bra gitarrsolo kan väga upp en unken text, typ.

Som med den mesta sexismen tycker jag att problemet inte är enstaka fall utan summan av det hela. Låtar kan vara bra trots sexistisk text men när man tittar runt och ser mängden blir man matt. Pudelns kärna är väl att så mycket musik handlar om romantisk tvåsamhet ur ett manligt perspektiv (=> sexism).
 
Om jag vore Bruce Springsteens rödhåriga fru Patti Scialfa så hade vi haft en del att prata :rage: om efter den här texten:

Well, brunettes are fine, man
Blondes are fun
But, when it comes to getting the dirty job done,
I'll take a red-headed woman, a red-headed woman.
It takes a red-headed woman to get a dirty job done.

Well, listen up, stud,
Your life's been wasted
'til you've got' down on your knees and tasted
A red-headed woman, a red-headed woman.
It takes a red-headed woman to get a dirty job done.

Tight skirt, strawberry hair
Tell me what you've got, baby, waiting under there.
Big green eyes that look like, son,
They can see every cheap thing that you ever done.

Well, I don't know how many girls you dated, man
You ain't lived 'til you've had your tires rotated
By a red-headed woman, a red-headed woman.
It takes a red-headed woman to get a dirty job done.

Jag älskar Springsteen men den är så kopiöst PINSAM!
 
Åh hag vill bara säga att jag älskar alla kloka personer här på Buke :love: det är så otroligt intressant att läsa era tankar och resonemang. Jag har liksom gått och stört mig i min ensamhet och muttrat men här är det så mycket briljantare tankar och reflektioner att jag blir alldeles genomlycklig (kanske inte för texterna men för att ni är så kloka!)
 
Om jag vore Bruce Springsteens rödhåriga fru Patti Scialfa så hade vi haft en del att prata :rage: om efter den här texten:

Well, brunettes are fine, man
Blondes are fun
But, when it comes to getting the dirty job done,
I'll take a red-headed woman, a red-headed woman.
It takes a red-headed woman to get a dirty job done.

Well, listen up, stud,
Your life's been wasted
'til you've got' down on your knees and tasted
A red-headed woman, a red-headed woman.
It takes a red-headed woman to get a dirty job done.

Tight skirt, strawberry hair
Tell me what you've got, baby, waiting under there.
Big green eyes that look like, son,
They can see every cheap thing that you ever done.

Well, I don't know how many girls you dated, man
You ain't lived 'til you've had your tires rotated
By a red-headed woman, a red-headed woman.
It takes a red-headed woman to get a dirty job done.

Jag älskar Springsteen men den är så kopiöst PINSAM!

Fy så slibbigt! :rofl:
 
När vi ändå pratar om Springsteen.
Vad säger vi om det här låten? :arghh::turd::yuck:

Hey little girl is your daddy home?
Did he go and leave you all alone?
Mm-Hm, I got a bad desire


Oh Oh Oh, I'm on fire

Tell me now baby is he good to you?
And can he do to you the things that I do? -
Oh no, I can take you higher


Oh Oh Oh, I'm on fire

Sometimes, it's like someone took a knife, baby, edgy and dull
And cut a six-inch valley through the middle of my skull

At night I wake up with the sheets soaking wet
And a freight train running through the middle of my head
Only you, can cool my desire

Oh Oh Oh, I'm on fire
Oh Oh Oh, I'm on fire
Oh Oh Oh, I'm on fire

Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo
 
Fy så slibbigt! :rofl:

Eller hur :yuck::rofl:

När vi ändå pratar om Springsteen.
Vad säger vi om det här låten? :arghh::turd::yuck:

Hey little girl is your daddy home?
Did he go and leave you all alone?
Mm-Hm, I got a bad desire


Oh Oh Oh, I'm on fire

Tell me now baby is he good to you?
And can he do to you the things that I do? -
Oh no, I can take you higher


Oh Oh Oh, I'm on fire

Sometimes, it's like someone took a knife, baby, edgy and dull
And cut a six-inch valley through the middle of my skull

At night I wake up with the sheets soaking wet
And a freight train running through the middle of my head
Only you, can cool my desire

Oh Oh Oh, I'm on fire
Oh Oh Oh, I'm on fire
Oh Oh Oh, I'm on fire

Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo

Det var den jag var ute efter först, men så kom jag på att Red-headed woman är ännu värre :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp