Kom med några egna exempel?Alltså,jag lyssnar på hårdrock och tycker att exemplen här är rätt tama...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kom med några egna exempel?Alltså,jag lyssnar på hårdrock och tycker att exemplen här är rätt tama...
Förmodligen det som den handlar om, inget konstigt egentligen med texten. Det blir nog lite galet ibland med översättningar tror jag.Den uppfattningen fick jag också av låten i början, lyssnade väldigt noga varje gång jag hörde den, för jag tänkte att det omöjligt kunde stämma. Jag hörde hela tiden "and if you cry-y, I'm gonna push it some more". Men efter att sen kollat upp texten så verkar det vara "if you cry out", vilket ju faktiskt förändrar innebörden något. Eller ganska mycket egentligen, för jag antar att det i det läget syftas på orgasm, eller åtminstone höga stön.
Inom vilken genre? Sex, våld eller droger?Kom med några egna exempel?Jag lyssnar också på hårdrock/rock av olika typer, men blir aldrig förtjust i de som har dåliga låttexter så jag kan inte ge egna exempel tyvärr.
Jo men jag håller med. Och jag tycker att det är en diametral skillnad mellan att skriva och framföra en provokativ låt och att skriva och/eller framföra en låt som man påstår är "ok" men som egentligen är skitsexistisk.Alltså,jag lyssnar på hårdrock och tycker att exemplen här är rätt tama...
Jag ser ofta musiktexter som ett konstnärligt uttryck. Det är hur skönt som helst när man är arg att gå ut och lyssna på någon riktigt våldsamt, även om jag inte verkligheten inte skulle vilja ge någon en "colombian necktie" eller släppa en bomb...
Alltså,jag lyssnar på hårdrock och tycker att exemplen här är rätt tama...
Jag ser ofta musiktexter som ett konstnärligt uttryck. Det är hur skönt som helst när man är arg att gå ut och lyssna på någon riktigt våldsamt, även om jag inte verkligheten inte skulle vilja ge någon en "colombian necktie" eller släppa en bomb...
Jag har nog inga större problem med bomber och våld i låttexter (är uppvuxen med proggföräldrar), i alla fall så länge det inte är sexualiserat eller rasistiskt våld.
Men "kärlekslåtar" som romantiserar över possessiva relationer och ojämbördigt sex stör mig. Och är väldigt vanligt, inte bara som låttexter utan i många/alla genrer; film, litteratur, populärkultur och klassiker. Att det ojämbördiga oreflekterat framställs som kärleksfullt, heterosexualitet som sexualiserad ojämbördighet mellan könen.
Jag håller helt med dig! Dock har jag lite större tolerans när jag ex läser 1700- och 1800-tals litteratur (klassiker typ?). Inte för att det är särskilt festligt att läsa, men jag har större förståelse för att de inte hade samma synsätt på relationer och människors lika värde och då kan jag ju inte förvänta mig att de uttrycker sig som om boken var skriven idag (sen ska det väl inte passera bara för därför men en får ju ha det i åtanke när den analyseras/kritiseras/diskuteras)Och är väldigt vanligt, inte bara som låttexter utan i många/alla genrer; film, litteratur, populärkultur och klassiker.
Ja, man tvingas ju utveckla en viss tolerans för historiska/äldre verk. Men jag blir faktiskt allt mindre benägen att ens acceptera som klassiker all den misogyni som kulturarvet dränker oss i. Jag tycker att det är dags att göra upp med den barlasten!Jag håller helt med dig! Dock har jag lite större tolerans när jag ex läser 1700- och 1800-tals litteratur (klassiker typ?). Inte för att det är särskilt festligt att läsa, men jag har större förståelse för att de inte hade samma synsätt på relationer och människors lika värde och då kan jag ju inte förvänta mig att de uttrycker sig som om boken var skriven idag (sen ska det väl inte passera bara för därför men en får ju ha det i åtanke när den analyseras/kritiseras/diskuteras)
Däremot blir jag djupt olycklig när en modern "upplyst" författare skriver modern smörja som hade platsat på 1100-talet eller något sett till sin människosyn.
kl
En låt som jag typ först tio år efter jag hörde den första gången insåg hur vidrig den är rent textmässig är One in a million med Guns n' Roses. Rakt igenom genomvidrig på ett sådant sätt att jag väljer att både förtränga den och de "förklaringar" som min husgud Axl lämnat till hur den uppstod och varför han anser sig ha full rätt att använda N-ordet t.ex. Precis lika korkad argumentation som de som hävdar sin rätt idag, till hans försvar kan kanske sägas att det trots allt var 1991. Men att gruppen gjorts om som cover av ett nazi-band säger ju en del å andra sidan... Enligt rykten backade t.o.m. Marilyn Manson från att göra en cover efter rädsla för kontroverser så ptja, vissa saker borde liksom aldrig släppts...
Eller vad sägs om t.ex. följande vers:
"Immigrants and faggots
They make no sense to me
They come to our country
And think they'll do as they please
Like start some mini Iran,
Or spread some fuckin' disease
They talk so many goddamn ways
It's all Greek to me
Well some say I'm lazy
And others say that's just me
Some say I'm crazy
I guess I'll always be
But it's been such a long time
Since I knew right from wrong
It's all the means to an end, I
I keep it movin' along"
Men eller hur. Valde ändå att inte ta med första versen med N-ordet...WTF did I just readVar tvungen att kolla in eländet på youtube, är rätt jävla glad över att aldrig ha varit något fan
![]()
Jag ser en enorm skillnad mellan mörka texter i stil med "Where the Wild Roses Grow" samt "Diane" och texter som cementerar gamla könsroller ("kvinnan i köket") samt en mans "ägande" av en kvinna.
Att de berättar en historia, skulle jag säga. Även om det i låttexter kanske oftare är mer för att belysa ett samhällsproblem än vad det är i romaner.Jag tänker nog på låttexter som dikter eller liknande... jag menar - hade t.ex mordet i Where the wild roses grow varit skildrat i en roman, vilket ju inte vore omöjligt, hade jag inte tänkt att författaren var en typ med kass människosyn, utan att de tar upp ett problem... eller något. Svårt att sätta ord på, inser jag nu.