Bukefalos 28 år!

USA-ryttarna är stöpta ur samma form!

V

vbm

Har nästan aldrig sett någon skillnad på en amerikansk ryttare.
Samma ridbyxor, samma kavaj, håret uppsatt likadant under hjälmen, nästan alltid ganska nätta ryttare. Och dom rider identiskt.

Man har ju hört talas om Georg Morrison. USA´s tränarlegend.
Egentligen tycker jag att ridstilen är väldigt snygg, och det ser lätt ut. Hästen verkar gilla det. Men utvecklingen och tiden borde väl förändra efter hand? Någonstans känns det som amerikanskorna i många tillfällen saknat en plan B, eftersom dom alltid har fått rida likadant och därför verkat saknat alternativ.

Vad tycker ni? :idea:
 
Sv: USA-ryttarna är stöpta ur samma form!

ja... det är som du säger, alla ser lika dana ut, små nätta tjejer som alla har GPA hjälmar och fina europeiska hästar....
jag vet inte varför det är så.... det finns kanske inte lika många influenser i USA som i europa? ridsporten (hoppningen) är ju inte lika utbredd, det kanske bara finns ett fåtal proffs-tränare i USA som reser runt, och de flesta har samma häst-filosofi... jag vet inte...
 
Sv: USA-ryttarna är stöpta ur samma form!

Jag gillar den amerikanska stilen. Det lätta sättet som de rider på som tex även Nick Skelton gör tilltalar mig mycket.
Den gamla tyska stilen är ju också på väg att försvinna så det kommer nog att bli mer av den "lättare" ridningen framöver. Det passar ju de flesta av dagens tävlingshästar bättre också.
 
Sv: USA-ryttarna är stöpta ur samma form!

Jag tycker med om den amerikanska stilen, ridningen ser så lätt ut!
 
Sv: USA-ryttarna är stöpta ur samma form!

Jag tror som dig, även om jag gillar den tyska ridstilen bäst.
Men det har ju som du säger, blivit lite "lättare" de senaste åren, och det tycker jag är både bra och fungerar.

Det ska ju vara mer "lätthet" i hopphästarna nu än förr, så förr behövdes mer styrka för att hoppa tycker jag. Därav den "tunga" tyska ridningen.

Ska jag säga ngn jag tycker har en mkt föredömlig ridstil så är det de som "korsat" den.
Tex Jessica Chesney som väl korsat tyskt och irländskt?
Och Meredith Marcus-Beerbaum som väl är en korsning av tyskt och amerikanskt?

Förr tyckte jag amerikanerna red lite åt "ponnyflänghållet", men så är det ju absolut inte längre!

Sedan finns det ju dessa "överjordiska" som Ehning och Pessoa som har en egen stil, som väl är så nära perfekt det går att komma! :love:

Tänk om man var så duktig som hoppryttarna som tom kan ÄNDRA sin stil! *drömma* :p
 
Sv: USA-ryttarna är stöpta ur samma form!

jag tycker det är intressant.... USAs ridsport ser ju lite som jag ser det, ut som deras övriga samhälle.. dvs endera har man pengar och kan satsa, och då finns en viss utbildning/information/kunskap tillgänglig, och annars ser det annorlunda ut.

bott 11 år i USA och naturligtvis inte kunnat hålla mig ifrån hästarna utan ridit och även fick chans/tillfälle att tävla lite lätt lite grann en period då abstinensen var som värst :angel:

hästsporten ser ju som sagt inte alls ut som den ser ut hos oss, dvs här står det hästar på varje gård och var och varannan person rider.

tävlandet där ser ofta ut som så att du tillhör ett lag eller team eller klubb, och då åker tränaren ut med dig och de andra medlemmarna. det är inte samma stuk med ungar och föräldrar och hundar i bilen och trailern, utan mer "avgränsat" eller hur ska jag beskriva det...

iallfall från de delar av USA där jag vistats... landet är ju stort, så kanske skiljer sig lite från del till del, men tvivlar på att det är några större skillander de är ganska homogena i den sociala strukturen trots allt över lag, som jag upplever det.
 
Sv: USA-ryttarna är stöpta ur samma form!

Vad KUL att ni pratar om USAryttarna :) Jag är ett stort fan och brukar gå runt med en amerikansk flagga :))))

Tycker att deras utseende ofta är STIL!!! vita pärlörhängen, hårnät,lagkavajen... lite uniform.. det här deras fina tävlingsuniform liksom!! Jag gillar det... mest tycker jag om när de har sammetshjälm...

Ofta är det "vinna eller försvinna" som gäller.. många av dem kan och vågar rida väldigt fort.. ibland lyckas det (såg några exempel i falsterbo i år... och även förra året med bla. Cara Raether..) och ibland går det åt......

Förutom min favorit Maria Gretzer är de amerikanska tjejerna favoriterna...
Nona Garson först!!!! Minns henne från scandinavium 1999 med lilla Rythmical som jag tyckte var underbar!!! (hon berättade i falsterbo att han är igång hemma på gården..)
Candice King är en annan favorit som är väldigt trevlig med + duktig.
Leslie Burr (howard nu? har ju växlat namn en del..) är super!!!

Har helt tappat vad de övriga tjejerna förutom Garson hette i falsterbo i år.. men de var duktiga och trevliga tyckte jag! stilfulla! Jag gillar även Todd Minikus som var där i somras.

Margie Goldstein Engle, Beezie Madden Patton, Robin Sweely, Laura Kraut, Alison Firestone och Katie Monahan (Prudent.. och franska nu) är andra favoriter!!!

Visst finns det många som rider åt ponnyflänghållet... vinna eller försvinna... så länge inte hästen mår dåligt av ridningen tycker jag det är underhållande, det händer något!!!!!
Ray Texel brukar väl rida lite så.. iaf när han red Fleur?

USAryttare är ofta trevliga, vänliga, stilfulla och snabba :)))
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 649
Senast: As_Vegas
·
S
Träning nu fick tråden hamna här på denna sida, för igentligen är vårt problem ett problem under flera områden men hur som helst; Jag är så...
2
Svar
27
· Visningar
2 360
Senast: PinkPanter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp