USB minne för att "snabba upp" laptop

bollen__

Trådstartare
Fick ett tips av en bekant som fått höra det på en data affär, att man med hjälp av ett tomt usb minne kan snabba upp datorn.
Jag har en laptop som av någon anledning använder väldigt väldigt mycket ramminne till typ ingenting, och det går så segt för mig. Jag kan inte se film, inte youtube, inget sånt, då låser den sig. Kan knappt läsa aftonbladet.

Så idag köpte jag ett 2 gb usbminne, och jag som inte riktigt trott på det här blev ju förvånad när jag kunde välja "speeda upp datorn" eller liknande, tror det hette "readyboost" eller nått sådant. Men man skulle då testa minnet och det står att minnet inte klarar av att snabba upp den här datorn.
Är det för att jag köpte så litet minne? Skulle jag köpt ett större? Eller kanske ett annat märke?

Verkade som ett så smidigt alternativ till att få datorn lite snabbare, annars måste jag ju lämna in den för att få mer ramminne.

Sv: USB minne för att "snabba upp" laptop

Fick ett tips av en bekant som fått höra det på en data affär, att man med hjälp av ett tomt usb minne kan snabba upp datorn.
Jag har en laptop som av någon anledning använder väldigt väldigt mycket ramminne till typ ingenting, och det går så segt för mig. Jag kan inte se film, inte youtube, inget sånt, då låser den sig. Kan knappt läsa aftonbladet.

Så idag köpte jag ett 2 gb usbminne, och jag som inte riktigt trott på det här blev ju förvånad när jag kunde välja "speeda upp datorn" eller liknande, tror det hette "readyboost" eller nått sådant. Men man skulle då testa minnet och det står att minnet inte klarar av att snabba upp den här datorn.
Är det för att jag köpte så litet minne? Skulle jag köpt ett större? Eller kanske ett annat märke?

Jodå, Readyboost är en teknik för att göra datorn en aning rappare genom att, som du själv säger, använda ett USB-minne eller någon typ av flyttbart minneskort. En dator, även med gott om RAM (vanligt arbetsminne), använder litet hårddiskutrymme för att mellanlagra information som behöver nås ofta men inte omedelbart. Readyboost gör det möjligt att använda exempelvis USB-minne instället för hårddisken. Informationen från ett USB-minne går att nå mycket fortare än från hårddisk, även om överföringshastigheten när informationen väl är hittad kanske inte är snabbare. Resultatet blir att datorn - i somliga avseenden - kan bli litet piggare. Men det är inte samma sak, eller ger samma resultat, som att stoppa i mer RAM i datorn.
Alla typer av minneskort och USB-minnen funkar dock inte för Readyboost, det brukar anges på förpackningen om det funkar.
Läs mer om Readyboost HÄR, bland annat vilka krav som gäller för att ett minneskort eller USB-minne skall funka för Readyboost.

Om din dator använder mycket RAM till nästan inget jobb alls så behöver du kanske försöka ta reda på varför. Har du XP bör den kunna klara sig, om än stapplande, på 1 GB, helst 2 GB. Med Vista vill du ha åtminstone 2 GB (återigen gärna mer) för att slippa svära så mycket. Det du beskriver låter inte som en frisk dator, jag skulle absolut börja i den änden innan jag började med uppåttjack. :)

Det är tyvärr Vista, vi försökte installera XP men hittar inga drivrutiner till den här datorn som fungerar med XP. Och naturligtvis inga skivor med vid köpet heller..
Jag minns inte vad min dator har för RAM-minne, den har dock inte varit såhär hela tiden sen jag köpte den, men är formaterad 1 eller 2 gånger och rätt snabbt har den blivit seg igen.

Det enda jag gör på min dator är surfar på internet, det är inget annat som fungerar tyvärr.

Hur mkt tror du det går på att sätta in mer minne i den? Funderar om det är värt det eller om jag ska stå ut och spara pengar till en ny istället..den är 1 år gammal..

Du kan ta reda på hur mycket minne din dator har genom att klicka dig fram till Windows systeminformation. Jag har inte Vista själv, så jag kan inte beskriva exakt hur man gör.

Flera av de större datorbutikerna på nätet har sökverktyg där du kan skriva in modellbeteckningen på din dator för att få reda på exakt vad du kan sätta i för minneskretsar. Ibland finns det lediga minnesplatser i datorn, men ibland måste man plocka bort det gamla minnet för att sätta i nytt.

Snabbaste sättet att ta reda på hur mycket ramminne man har i vista: startknappen -> högerklicka på "den här datorn" och välj "egenskaper". *tadaa*

Jag minns inte vad min dator har för RAM-minne, den har dock inte varit såhär hela tiden sen jag köpte den, men är formaterad 1 eller 2 gånger och rätt snabbt har den blivit seg igen.
OK, jag föreslår att du börjar med att ta reda på två saker. Dels hur mycket minne det sitter i datorn, och dels hur stor - och hur full - hårddisken är. För att vara hyfsat problemfri i Vista vill du ha åtminstone 2 GB minne. Just nu är minne rätt så billigt, litet beroende på datormodell. Flera av de stora webshoparna har hjälp- och sökfunktioner för att hitta rätt minnestyp. En GB borde inte kosta mer än några hundralappar.
Hårddisken bör normalt aldrig tillåtas att bli mer än ca 70-80% full, eftersom det påverkar prestanda påtagligt. Om din hårddisk är så full kan en orsak vara att du har en stor mängd gamla tilfälliga internetfiler från surfande, som du kan radera. Du kan göra det lätt för dig genom att använda systemverktyget Diskrensning (heter det i XP, gissningsvis liknande i Vista). Gå till Start>Program>Systemverktyg>Diskrensning och följ instruktionerna.
Vad du dessutom kan behöva göra är att defragmentera hårddisken. Under normal användning, och i synnerhet när utrymmet börjar ta slut på hårddisken, så delas filer upp i mindre bitar och lagras här och var där det råkar finnas litet plats på disken. Ett index håller reda på vilka filfragment som ligger var. Om uppdelningen sker i alltför små och många bitar påverkas prestanda ordentligt och datorn upplevs som seg. Då behöver man defragmentera, vilket innebär att datorn automatiskt letar upp och kombinerar ihop små filfragment till färre och större - den städar och omorganiserar disken helt enkelt. Verktyget heter (i XP) Defragmenteraren, och hittas på samma ställe som Diskrensning. Bara följ instruktionerna.
Funderar om det är värt det eller om jag ska stå ut och spara pengar till en ny istället..den är 1 år gammal..
Nej, jag tycker absolut inte att du skall köpa en annan dator. Med största sannolikhet är det inget som helst fel på själva datorn som sådan, utan problemen beror på något mjukvaru- eller användarrelaterat. Hitta problemet och datorn kommer att göra tjänst flera år till. En ett år gammal dator som inte används för något väldigt krävande skulle jag räkna med att kunna använda utan problem i åtminstone 3-4 år till, kanske längre. Strängt taget finns ingen övre åldersgräns, utan det som sätter gränsen i praktiken är när nya versioner av operativsystem (Windows / motsv) och andra program blir så tunga och omfattande att de går för långsamt för att vara trevligt. I en stationär dator byter man del för del, men en laptop är oftast betydligt svårare att uppgradera annat än minne och hårddisk.

Såhär står det när jag högerklickar på "den här datorn":
Processor: Intel(R) Celeron(R) M CPU 520 @ 1.60GHz 1.60GHz
RAM: 766MB

Hårddisk C: 15,3 GB ledigt av 51,4
Hårddisk D: 7,07 GB ledigt av 11,4

Vad får du ut av det?
Ska be pojkvännen hjälpa mig defragmentera när han kommer hem.
Tack för all hjälp!

766MB RAM? Det betyder att du borde passa på att sätta in minst 1 GB minne till i din dator, gärna två om det finns plats. Det kostar inte mycket att köpa mer ramminne idag, och förmodligen kommer du märka ganska stor skillnad.

Är det svårt att göra detta själv? Jag vet ingen som kan nått om bärbara datorer, det kanske är enklare att lämna in den. För då kan dom väl se om det finns plats för 2 också, eller hur?

Det är alltså lite att ha 766MB RAM??

766MB innebär med all säkerhet att din dator är utrustad med 1GB ram-minne (men att du har ett dåligt grafikkort som snyltar lite av ramminnet eftersom det inte har nåt själv). Som du kan läsa i Snubbelfots första inlägg bör man ha minst 2GB ram-minne i en dator som man kör vista på med ett gäng installerade program. Att ha 3GB blir ännu bättre (märkbart).

Att byta/lägga till ramminne i en laptop brukar inte vara någon hjärnkirurgi. Oftast är det bara en liten lucka på undersidan man skruvar upp. Där sitter en eller fler s.k. minnesstickor som är små gröna 'kretskort' med fyra svarta chip på. Du kan börja med att öppna den där luckan och se hur många såna där stickor du har och hur många det ser ut som det finns plats för, det är rätt vanligt med plats för två eller tre.

Steg nummer två är att ta reda på vad det är för minne du ska ha. Det kan du göra genom att t.ex. gå in på denna sidan och fylla i vilken dator du har så ger den dig olika alternativ på minnen som passar.

Finns det redan två minnesstickor i din dator och det inte finns plats för fler får du köpa två stycken 1GB-stickor och byta ut de gamla med. Finns det bara en minnessticka och fler platser att stoppa i nya stickor så är det bara att komplettera med en eller två nya 1GB-stickor beroende på hur många som får plats.

Åh, tack! Då ska jag försöka med det.
Vad dåligt att sälja en dator med Vista utan tillräckligt med RAM tycker jag. :(

Jättevanligt. Grejen är den att vista fungerar jättebra med bara 1GB minne - så länge man inte installerar och kör så många program på den. Därför fungerar det ofta rätt bra precis när datorn är nyformaterad/-installerad. Så kunden är oftast nöjd precis när de tagit hem datorn och provkör den lite. Men när man börjar installera egna program som vill hogga lite ramminne i diverse bakgrundsprocesser eller kör igång flera program så orkar inte datorn med riktigt. :(

Du har ju dessutom ännu mindre än 1GB minne i realiteten eftersom ditt grafikkort snor 1/4 av minnet, så då är det inte konstigt att det går trögt och att det är svårt att se på filmklipp och liknande... :crazy:

Men tack för att du förklarar så att jag förstår! :bow: blir jätteglad att det inte är nått allvarligt fel utan "bara" att skaffa mer minne.

Vet du om man kan skaffa sig bättre batteri också? Batteritiden är inte ens 40 minuter.. Lillebror kan ha sin bärbara i standbyläge hur länge som helst samt använda den under tiden utan att det tar slut..

Du vill ha två av den understa sorten (som det står PC5300 på), för de är snabbare än den övre, och priset är ju samma. :)

Okej! Så jag behöver inte bry mig om det där CL4 och CL5? För lillebror googlade och då fick han fram att CL4 borde vara bättre för min dator än CL5..

Ska beställa idag hade jag tänkt. Men du verkar så duktig så jag litar på dig!!

Minnets totala hastighet är i det här fallet viktigare än dess CL-värde (column address strobe latency), även om det är rätt som din bror googlat fram att lägre CL-värde är bättre.

CL-värdet anger i princip hur många klockcykler det tar för minnet att presentera sin första databitsgrupp efter att den blivit tillfrågad. CL4 betyder att det tar fyra klockcykler, CL5 att det tar fem. Grejen är den att ju snabbare minnet är, desto kortare är klockcyklerna, och när det är tillräckligt stor skillnad i hastighet tar ju fyra långa klockcykler längre tid än fem korta. (Nu är det inte riktigt så stor skillnad i hastighet i just det här fallet att det gör stor skillnad redan här, men CL-värdet mäter ju bara den tid det tar att hämta första gruppen bitar, och man hämtar oftast många grupper i rad (som vardera tar en klockcykel att få fram), så i realiteten pekar det sammanlagda resultatet väldigt tydligt åt det hållet ändå).

Man skulle kunna göra en fräck jämförelse med ett mobilabonnemang. CL-värdet är samma som öppningsavgiften man får betala varje gång man startar ett samtal och hastigheten minutavgiften. Ringer man bara en massa korta samtal vill man helst inte ha någon fem spänns öppningsavgift direkt, för då blir det dyrt. Men ringer man timslånga samtal varje gång spelar det inte så stor roll om det är fem kronors öppningsavgift om bara minutavgiften är låg..! Och din dator har rätt mycket att prata med sina RAM-minnen om... ;)

Senast ändrad:

Är det svårt att göra detta själv? Jag vet ingen som kan nått om bärbara datorer, det kanske är enklare att lämna in den. För då kan dom väl se om det finns plats för 2 också, eller hur?

Det är alltså lite att ha 766MB RAM??

Går det att lägga in mer minne i en bärbar? trodde det bara var stationära man kunde skruva in nya delar i?!

Tack än en gång! Då blir det det du tipsade om! Ska beställa ikväll! :)

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator (bärbar, HP pavilion, har Vista som operativsystem) är lite tjurig, den tycker inte om usb-minnen!:( Första gången/gångerna...
Svar
3
· Visningar
1 378
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?