Usch! Ormvråken tog katten!!

gejsa

Trådstartare
I går tog ormvråken en vildkatt här ute på åkern. En jägare såg allting han trodde först att det var en rävunge som den hade tagit. När han kom dit senare så såg han att det var en röd katt.
Jag vet att den katten är en "frivillig" vildkatt sedan 7-8 år sedan. Han var ofta här och bodde på logen i stallet. Vi har funderat på att försöka fånga den i en bur och sedan avliva den. Eftersom det inte är ett liv för en katt att vara vildkatt och allra helst inte nu när vintern kommer igen.
Jag var och tittade på den i kväll. En stor tjock och fin röd katt var han. Men han var livrädd för oss. Det var förra grannen som ägde honom från början. Men han valde att gå ifrån dom. Ville inte bo hos dom pga alla barnen som bodde där då. Dom var inte så snälla mot djur.
Nu slipper han iaf att lida denna vinter också. Hoppas att han dog fort iaf. Har ni hört att ormvråkar kan ta katter? :confused: Det är inte många som trodde det här hemma faktist. Nu blir man ju jätteorolig för jag har nämligen 8 katter som går ute. En del är mindre än den där katten var. Hade inte jägaren sett allting så hade jag trott att den hade självdött pga sjukdom.

Sv: Usch! Ormvråken tog katten!!

Många som läser men ingen skriver något!!! Ingen som har hört att ormvråkar kan ta katter? Kan det vara en olyckshändelse då. Att ormvråken inte såg att det var en katt. Så att han inte tar fler. Hoppas att det är så... lite orolig annars.

fy så otäckt, men ska man se något bra i det hela så slipper han ju lida mer...
Jo de kan nog ta katter, har inte hört talas om det förut bara...

Jodå, de kan ta katter. De tar sorkar och rävungar oxå, det är inget ovanligt. Tråkigt när det händer bara. Det är naturens gång, och sånt man tyvärr måste ta med i beräkningen när man har katter ute, liksom att de kan bli påkörda, tagna av lo, räv, varg osv.
Här i stan har lon tagit några katter i närheten av vår stuga, så i år fick inte katterna följa med dit, han gick nämligen över tomten, 2 meter från köksfönstret när mina föräldrar satt och käkade frukost.

Visst vet jag att det är naturens gång. Men jag är iaf ledsen för den stackars katten. Jag tänker på den stackaren så många ggr jag har schasat bort honom från logen pga att han jagar mina katter. Fast jag har gett honom mat ibland iaf. När det har varit riktigt rejält kallt ute. Man är ju inte mer än en mäniska. :smirk:

Apropå Lo! Det har jag också haft här hemma på tomten. Han smög på vårt 2 veckors gamla fjordföl som låg och sov i hagen på kvällen. Vi tog givetvis in alla hästar och kaniner. Men senare hörde vi ett rejält skrik. Han tog ett rådjur i stället. Stannade kvar hela dagen och log och solade sig helt öppet alldeles vid vägen. Så vi har ett foto på den när den ligger i solen på en sten. Det var en stor hanne sa en jägare. Men tyvärr så skjuter ju jägare Lon eftersom dom tar deras älgar. :mad: Så jag har inte sett den något mer.
Ja, jag vet att man inte får skjuta dom men det gör dom ändå och gräver ner dom. I all tysthet. Det har några jägare berättat för mig.

jag trode nästan att det inte fanns några andra "normala" människor med ÅTTA katter.. men vad trevligt Här har vi ju en till

Läskigt det där med ormvråken!!

/ jag som också har 8 katter.

Jasså har du också 8 katter. Ja, vi har eg haft 9 men vi var tvungna att avliva gammelkatten för 1 år sedan. Alla är dom europeiska katter alltså bondkatter. Alla skulle varit döda om inte hade förbarmat oss över dom. En hade t o m betalat för avlivningen och skulle precis gå in för att avliva när vi frågade varför. Det var en långhårig katt ser ut som en blandning av norsk skogskatt.
Men vi har även 2 kaniner, 2 undulater och 4 hästar också. *ler*
Har du några mer djur?

:eek: en ormvråk och vi som har såna här hemma :crazy: och mina katter som är ute hela dagarna :cry:

Ja, själv har jag sju katter nu, så det finns såna tokstollar som oss!!!
Tråkigt med katten, det är alltid sorgligt när något händer dem, jag omplacerade en av mina skogishanar till en familj, han rymde ut och blev påkörd och dödad efter knappt två månader.... :cry:
Det är så sorgligt men en olycka kan ju hända.

Jasså är det inte. Vad är det man kallar vanliga bondkatter med ett fint ord då??

Ja, visst är det grymt. Jag har en bekant som tog hand om en katt som jag tror var pappan till den här vildkatten för 2 år sedan. Hon hade den som innekatt. Men bara för en månad sedan kröp den ut i vädringsfönstret när hon var på jobbet. Spärren gick sönder. Bara ett dygn senare får hon höra att katten blev påkörd strax utanför ytterdörren. Hon bodde i stan. Det var 3 gupp så att man inte skulle köra så fort där, men ändå blev katten påkörd. Den var redan bortkörd till tippen när hon försökte få tag på den. Så hon fick aldrig se den död. Så visst kan det gå fort.

gejsa skrev:
Jasså har du också 8 katter. Ja, vi har eg haft 9 men vi var tvungna att avliva gammelkatten för 1 år sedan. Alla är dom europeiska katter alltså bondkatter. Alla skulle varit döda om inte hade förbarmat oss över dom. En hade t o m betalat för avlivningen och skulle precis gå in för att avliva när vi frågade varför. Det var en långhårig katt ser ut som en blandning av norsk skogskatt.
Men vi har även 2 kaniner, 2 undulater och 4 hästar också. *ler*
Har du några mer djur?

Oj!
Jag glömde skriva att jag har 4 stora hundar också. En schäfer och 3 blandraser. Två av dom är "valpar" från en storpudel. Det var en ofrivillig parning här hemma med en inackorderads hund. Mamman har vi också här hemma.

Det finns inget fint ord. Fast jag tycker bondkatt är fint nog. Många kallar dem huskatter också.

Bondkatt är en bondkatt. Det finns inget annat ord för den. Europén är en renrasig katt med stamtavla och som är registrerad i SVERAK el IDP. Europén föds upp efter standarder och regler precis som vilken raskatt som helst. Dock är Europén avlad för att tillvarata bondkattens utseende till viss mån. En bondkatt kan se ut precis hur som helst.
En Europé kostar lika mycket som katter av annan vanlig ras, dvs 4-5000:- med liten skillnad upp och ner.

Då är mina också hyreshuskatter :D

Fast jag envisas med att kalla dem bondkatter. Det finns ju faktiskt folk som tror att det bara är raskatter som kräver omsorgsfull vård, bra mat, vaccinationer, försäkringar osv "men en vanlig bondkatt klarar sig alltid"

Hade jag kallat mina katter för huskatter hade detta folk kunnat tro att mina katter var nåt förmer än bondkatter och alltså krävde mer. Så jag kallar dem för bondkatter för att folk ska se att även bondkatter ska behandlas som prinsar, de har inte mindre behov än 10 000- kronors-katter.

Jag har inte hört talas om ormvråkar som tagit katter tidigare men inget är omöjligt. Tråkigt när det händer sånt här!

Oj, vilket underligt folk. Själv tycker jag det är jättekul när folk som inte gillar att man föder upp raskatter samtidigt som man är emot avel på huskatter tar förgivet att man hatar bond/huskatter. Lite svårt när jag har den vackraste här hemma :love::love: :angel:

Vad är det som är usch? :confused: Katten fick antagligen en snabb död och var betydligt mindre stressad än om den blivit fånga av er för transport till veterinär och avlivning. Den slapp skadas av en bil och självdö i ett dike, slitas i bitar av lösa hundar eller elaka ung- :devil: som slänger sten efter den.

När en stor rovfågel slår ett byte är det många gånger själva slaget som är dödande, inte näbbar och klor. Det sker ljudlöst och bytet hinner oftast inte uppfatta vad som hänt. Visst blir man ledsen när det drabbar ens egna djur, men hellre en snabb, smärtfri och oanad död än skadade och stressade djur som självdör eller avlivas av veterinär, polis, jägare eller amatörklåpare.

Kungsörnar rensade effektivt upp omgivningarna på alla vuxna katter en sommar och det var väldigt tråkigt, men själva döden för katterna var nog bland de mer "djurvänliga" än samtliga andra alternativ.

Liknande trådar

Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 229
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 805
Senast: Ekblomma
·
S
Övr. Katt Igår (fredag) var jag och skulle lämna min dotter på dagis på dagen innan jag skulle jobba kl var då ca 14,00... såg ett par ungar ute...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: tindra
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 694
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka