Usch, sadeltråd igen....

asterix_zaphir

Trådstartare
Men nu vill jag veta allt ni vet om Ken Taur sadlar och gärna den modellen som heter "Kari" och det är en islandssadel.
Jag är i behov av något "väldigt" brett och mycket kort och till lite rundad rygg.
M vH A_Z

Sv: Usch, sadeltråd igen....

Jag har sett någon sån och den ser trevlig ut.
Går att få ganska vid också.
Passar nog ingen svankig rygg.
Det har ju kommit en nu i kalvskinn också.
För intropris under 10.000:-

Tack för er svar.
Ryggen på hästen från sidan ser ut så här, dålig bild :crazy: . Jag är även inne på Prestige (Hippo).
Hästen är också lite överbyggd (och något fet för tillfället):smirk:
Jag ska antigen åka eller ta ut en sadelutprovare sen jag vill bara veta vilka sadlar det är lönt att prova.
Moapbete1.jpg

Moa1.jpg

Senast ändrad:

Vad behöver du för sitsstorlek? Hur hög är hästen och hur lång rygg har han?

Prestige kommer nog inte passa, blir nbog väldigt lång och alldeles för svängd i bommen.

Vet du hur bred hon är över ryggen? (grader)

Jag behöver 17,5. Hästen är 137cm (är en islandshäst) och jag har nu en Bates Caprilli dressyr (anläggningsytan är bra på den och den är 43 cm) men den är för smal och den ligger i "brygga". Har ändå det vita koppjärnet i det ligger väl på 105 grader, har inte hästen hemma just nu men skulle tippa på runt 110-115 grader.
M vH A_Z

Hur lång rygg har han då?

Är du säker på att anläggningsytan bara är 43 cm? För en Wintec i 17" är över 47 cm i anläggningsytan... Du ska mäta undersidan av bossan, inte tvärs över kåpan.

Jag provade en Kentaur Kari på min islandshäst (bred med mkt kort rygg enligt sadelprovare och min ridlärare). Nu har han en annan sadel som är runt 110 grader men kentauren var lika bred (dvs lite bredare än en Wintec med vitt järn). Det som den föll på var att jag tyckte sitsen inte var så rolig att sitta i.

Så jag tror att du måste ha en häst med rygg som en tunna om en Kentaur i största storleken inte ska räcka till, men det kanske du har?

Hej
Till Diabolical_Kitten: Det satt ett klistermärke på stigläderkrampan där det stod 43 cm, de kanske har mätt från sadelknappen och bak.
Jag får nog mäta den en gång till och ja jag mätte på underidan :)
Jag har inte mätt ryggen på henne. Jag har haft Morris & Nolan, StarTrekk Comfort och en Hubertus Jubilee och alla har varit för smala (ST kom med vidare koppjärn precis efter jag sålde den) och för långa. Hubertusen var väl den som var mest lagom på längden.

Till Ramn: Vad är det för sadel du har idag? Just nu är hon som en tunna så hon ska bantas.

Men då var det sitsstorleken, och på en 17½ ska det vara 44 cm minst, men det är möjligt att din sadel är liten i storleken/felmätt.

Den sadlen jag har nu är en 17" men skulle nog behöva en 17,5:a.

Henri De Rivel, vad kan de tänkas passa för häst??

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 202
Senast: super
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: Red_Chili
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 414
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka