Usla värden

A

Agipa

Fick analys på nytt hö idag... Vet inte riktigt hur jag ska lösa det har räknat halva dagen :(
Någon som har en ev. lösning?
Häst: Arab, 450kg, bra hull, 35% arbetstillägg.
Får nu 7 kg hö, 1kg havre, 0,5 betfor, 1 hg soja = kvot på 6.5. Finns inget kvar av det nuvarande höet hos bonden...därav bytet *morr*

Analys:
Torrsubstans 84%
Smältbart protein 18!!
Energi 7
Ca 2,6
P 1,5
Mg 1
K 8,2

Någon?
 
Ojojoj, vet om bekymret. Stod med ett lika dåligt hö från installning tills nu. Och det är inte kul när man ska få till en kvot på 7. :crazy:

Nu har jag räknat lite snabbt åt dig. Jag har utgått från vad du gett tidigare men bara justerat proteinet då det är det som "felar". Jag har inte räknat på mineralerna. Det överlåter jag till "experterna". :D

Ett ex:
5 kg hö
2 kg lusern hackad strå
700 g havre
400 g betfor
200 g soya

Ger 67 MJ och 456 gSRP, kvot 6,8. Du får ett ganska stort kalciumöverskott med lusernet, men det gör inte jättemycket så länge fosforbehovet är täckt. Det fixar du med fosforbalans (kan inte räkna på det eftersom jag inte har siffrorna. :cry:)

Det går att få till det utan så mycket lusern.
Nytt ex:
6 kg hö
1 kg lusern
1 kg havre
400 g soya

Ger 67 MJ och 445 gSRP, kvot 6,6

Om du inte vill ge så mycket soya.
Ytterligare ett ex:
6 kg hö
1 kg lusern
500 g havre
300 g krafft protein
400 g betfor
200 g soya

Ger 67 MJ och 452 gSRP, kvot 6,7. Lite "plottrig" foderstat tycker jag eg. :angel:

/alice - som kastar sig huvudstupa in i foderdjungeln
 
Tack :) Blev så himla frusterad när jag räknade... Men nu ser jag att det kan funka...underbart!
 
Vad hade du för MJ på förra foderstaten?

Om du kan tänka dig krafft groov så passar det bra till foderstaten..

Ang kvoten- varför hade du den på 6,5- alltså, behöver din häst så mkt, är den ung eller är den bara så? :D Min pålla (16, fullblod) behöver också högre kvot alltså, tänkte bara försäkra mig om att din verkligen gör det. :D
 
Mj låg på 66 förut och Ja han behöver en högre kvot tycker att han har fallit ur över ryggen förut. Men just detta verkar passa alldeles utmärkt. :)
 
7 kg hö
1 kg lucern hack
0.5 kg krafft protein
0.3 kg vetekli
1 dosmått fosforbalans
+ vitaminer

66 MJ, kvot 6,5. Ca/p 1,65 och ca/mg 3,4. Magnesiumet täcks precis..

Det är vad jag orkar ådstakomma inatt.. får väl återkomma imorrn.. :D God natt!
 
Innan man köper en säck med Krafft Protein a 12 kr/kg så kolla att hästen äter det *tips* Tydligen synnerligen äääckligt enligt vissa hästar.
 
Man kan ju kolla att hästen "tål" det också, mitt sto fick ett sjuhelsikes humör och knölar på ryggen. Aldrig haft efter att vi tog bort det...
Vi har gett Hippo breed för att öka upp istället, det passar till våra värden.
 
Min häst äter det ur handen, och har inte fått några knölar alls. Hon äter även soja ur handen och har inga knölar av det heller.

Visst är det bra om man kan kolla om hästen gillar ett dyrt foder innan man köper det, men det är inte så många som har möjlighet till det.. Krafft ger ju inte ut "smakprov" vad jag vet heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 087
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 507
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 539
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp