Kraftfoder med lågt socker/stärkelse tips?

godishanna

Trådstartare
Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på utfodringen och eventuellt göra ett nytt prov längre fram. Jag skulle vilja ha tips på lämpliga kraftfoder, alltså med lågt stärkelse och socker. Sedan har han en benägenhet för urinsten så det får inte innehålla för mycket Ca. Han är dessutom lite svår att hålla i hull och har alltid behövt en Smbrp/MJ kvot på minst 7. Han gillar inte muslifoder speciellt bra. Vi har ett hyfsat hö i år och man skulle kunna tänka sig att vi skulle kunna skippat kraften om han då ätit upp allt hö han behöver, vilket han inte gör. Han får 10 kg om dagen nu och lämnar lite varje dag. Uppskattningsvis 0,5 kg som ligger kvar i boxen samt att jag misstänker att han lämnar i hagen med till fördel för kompisen... Tänder kollas varje år och han brukar få beröm för bra tänder för åldern.
Tips på pellets med näringsvärden på ca 11MJ och 80Smbrp samt max 9g Ca per kg och med låga stärkelsehalter?

Höets värden är
MJ SmRp Ca P Mg
7,7 57,0 2,6 2,0 0,8
 
Har inte koll på alla siffror, men några foder med låga socker och stärkelse värden:
Equsana Alfa Omega
Fibergi Low Carb
Krafft Lucerne Pure Pellets

Alla dessa är lucernbaserade. Fibergi är i stråform, Equsana vet jag inte, Krafft är pellets.
 
Har inte koll på alla siffror, men några foder med låga socker och stärkelse värden:
Equsana Alfa Omega
Fibergi Low Carb
Krafft Lucerne Pure Pellets

Alla dessa är lucernbaserade. Fibergi är i stråform, Equsana vet jag inte, Krafft är pellets.

Är inte krafts lucernpellets med melass?
 
Är inte krafts lucernpellets med melass?

Kraffts nya PURE lucernpellets ska vara utan tillsatt melass. Dock tänker jag att det kanske blir mycket kalcium om man ger det i större mängder.


Annars är lusern och betfiber utan melass det jag brukar rekommendera till hästar som behöver mer foder med lågt socker och stärkelseinnehåll. Utmärkt till en äldre häst som inte längre äter så mycket hö.
 
Kraffts nya PURE lucernpellets ska vara utan tillsatt melass. Dock tänker jag att det kanske blir mycket kalcium om man ger det i större mängder.


Annars är lusern och betfiber utan melass det jag brukar rekommendera till hästar som behöver mer foder med lågt socker och stärkelseinnehåll. Utmärkt till en äldre häst som inte längre äter så mycket hö.

Det vore ett bra alternativ för mig som måste åka lite längre för att få tag i melassfri pellets på CG.
 
Behövs ett energifoder så innehåller Vitafor Derby väldigt lite stärkelse. Lite socker, men det brukar vara "bättre" med socker än stärkelse,
 
Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på utfodringen och eventuellt göra ett nytt prov längre fram. Jag skulle vilja ha tips på lämpliga kraftfoder, alltså med lågt stärkelse och socker. Sedan har han en benägenhet för urinsten så det får inte innehålla för mycket Ca. Han är dessutom lite svår att hålla i hull och har alltid behövt en Smbrp/MJ kvot på minst 7. Han gillar inte muslifoder speciellt bra. Vi har ett hyfsat hö i år och man skulle kunna tänka sig att vi skulle kunna skippat kraften om han då ätit upp allt hö han behöver, vilket han inte gör. Han får 10 kg om dagen nu och lämnar lite varje dag. Uppskattningsvis 0,5 kg som ligger kvar i boxen samt att jag misstänker att han lämnar i hagen med till fördel för kompisen... Tänder kollas varje år och han brukar få beröm för bra tänder för åldern.
Tips på pellets med näringsvärden på ca 11MJ och 80Smbrp samt max 9g Ca per kg och med låga stärkelsehalter?

Höets värden är
MJ SmRp Ca P Mg
7,7 57,0 2,6 2,0 0,8


Ger min Curshings ponny hö och potatisprotein o solrosolja. För att få då lågt innehåll av stärkelse som möjligt.
 
Har inte koll på alla siffror, men några foder med låga socker och stärkelse värden:
Equsana Alfa Omega
Fibergi Low Carb
Krafft Lucerne Pure Pellets

Alla dessa är lucernbaserade. Fibergi är i stråform, Equsana vet jag inte, Krafft är pellets.
Tack för svar. Lusern går bort pga av Ca-innehållet tyvärr. Och Mr Kräsenhjälm äter inte hack
 
Kraffts nya PURE lucernpellets ska vara utan tillsatt melass. Dock tänker jag att det kanske blir mycket kalcium om man ger det i större mängder.


Annars är lusern och betfiber utan melass det jag brukar rekommendera till hästar som behöver mer foder med lågt socker och stärkelseinnehåll. Utmärkt till en äldre häst som inte längre äter så mycket hö.

Tycker bra om lusernpellets i vanliga fall men här går det bort pga av Ca-innehållet
 
Tack för tips. Det verkar bra näringsmässigt och pellets brukar herrn äta. Ska se om det finns att köpa i närheten.
 
Behövs ett energifoder så innehåller Vitafor Derby väldigt lite stärkelse. Lite socker, men det brukar vara "bättre" med socker än stärkelse,
Tack för tips. Det verkar bra näringsmässigt och pellets brukar herrn äta. Ska se om det finns att köpa i närheten.
 
Hm var får man tag i potatisprotein? Hittar inget här. Är det typ i flingform eller hur ser det ut?

Köper hos lokala foderhandlaren. Eller på Börjes (i Sthlm iaf). Himla smidigt foder för oss som bara vill åt proteinet.

Jag ger med betfor och linfrökaka, ett par dl torr betfor verkar inte göra från eller till på min äldre ponny som har en inbyggd sockermätare i mankammen.
 
Funderade även på Hippo Pro Action. Visserligen säger beskrivningen att det är för mer aktiva hästar men näringsmässigt passar det in i foderstaten, säljs i närheten och jag vet att Hippos pellets är goda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 611
Senast: svea
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 175
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp