Ut som en raket

Sv: Ut som en raket

jag håller oxå med LIA om att hästen ska stå still (vilket våra oxå gör, men alla gör ju inte det från början.) det är inte det jag skrev om. vad jag vände mig mot va att inlägget gick att förstå/missförstå som att mekaniska lösningar såsom bommar och kedjor bakom inte behövs. även den snällaste/tryggaste hästen kan bli skrämd och kasta sig när man minst anar, det handlar inte om hästkunskap och samarbete utan om SÄKERHET.

att ha något bakom hästen innebär ju oxå att den lär sig stå still (det tar ju stopp) om man då inte lossar bommen/kedjan fören hästen står still, så blir det ju en "belöning"-så... nu står du lugnt, nu får du backa ut. efter ett tag/några ggr. förstår hästen att det är ingen ide att "kasta" utan väntar lugnt på att få gå av.

problemet för t.s är ju att hästen faktiskt kastar sig ut och att dom inte har något bakom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ut som en raket

även den snällaste/tryggaste hästen kan bli skrämd och kasta sig när man minst anar,
Jag håller inte med dig, men det får bli en annan diskussion.

(har sett olyckor där hästen av okänd anledning slängt sig bakåt innan lämmen varit helt öppnad och människan kommit ikläm under lämmen, har hänt även då dom skullat stänga, på tävlingsplatser och träningar.)
Vad har dom där att göra? Snacka om att ersätta kunskap och förnuft med "säkerhetsgrejer". :eek:

vad jag vände mig mot va att inlägget gick att förstå/missförstå som att mekaniska lösningar såsom bommar och kedjor bakom inte behövs.
Du missar själva meningen med mitt svar till Lilltroll!

Med värre, eftersom du frågade, avsåg jag olika beskrivningar här på att skrämma hästen från att backa ut.

LIA
 
Sv: Ut som en raket

Håller med dig.
Mitt halvblod gjorde precis som ts´s häst. Han kastade sig handlöst ut ur transporten. Var även svår att få in. Jag tog linor och höll linan kvar tills jag satt fast bommen.
Han har gått på bommen ett par gånger men numera står han alldeles lugnt och väntar tills jag ber honom gå ut ur transporten. Så i hans fall va det faktiskt bommen som löste problemet. Han kan stå still och backa på komando och kunde det även innan vi fick problem med transporten. Så visst kan mekaniska hjälp medel vara bra ibland.

MVH Russin8 som numera har en lugn häst i transporten
 
Sv: Ut som en raket

....
Vad har dom där att göra?

Hur är ditt släp konstruerat? Nog måste man väl stå bakom släpet när man öppnar resp stänger luckan?? Så nej, dom stod nog inte där i onödan.

Självklart arbetar vi alla efter att få en lyhörd häst som väntar på signal från oss innan den går ur släpet. Men man kanske inte når hela vägen fram redan från början. Och under tiden som man tränar detta hemma så vill man ändå - speciellt som nybliven ponnyryttare - kunna åka iväg med pållen till träning o tävling. Att då använda sig av en bom eller kedja bakom hästen i släpet är för mig en lika stor självklarhet som att alltid rida med hjälm. Säkerhet är a och o när man hanterar häst - speciellt när även barn är inblandade i hanteringen.

Till TS - jag skrev innan att jag har monterat en kedja med karbinhakar - ska var "panikhakar" - dvs den typen som har snabbutlösning.
 
Sv: Ut som en raket

Nej, man ska aldrig stå bakom släpet när man öppnar/stänger. Det är livsfarligt! Stå alltid vid sidan.

Panikhakar på kedjan låter inte så bra. Då släpper den ju om hästen "sätter sig" på kedjan. Eftersom kedja/bom finns som säkerhet ska de sitta fast. Kolla hur en bom är konstruerad.
 
Sv: Ut som en raket

Nej, man ska aldrig stå bakom släpet när man öppnar/stänger. Det är livsfarligt! Stå alltid vid sidan.

Panikhakar på kedjan låter inte så bra. Då släpper den ju om hästen "sätter sig" på kedjan. Eftersom kedja/bom finns som säkerhet ska de sitta fast. Kolla hur en bom är konstruerad.

:rofl: :rofl: nu är jag ju ingen nybörjare som du tycks tro ...

Självklart ska man inte stå rakt bakom - det gör man ju inte heller. Men det är inte alla som har nya släp med lättstängda låsanordningar - kanske måste man ta i, och då hamnar man lätt i zonen för där luckan kommer ner.

Jag har experimentat med båda sorters hakar - det finns för- och nackdelar med båda - tar för lång tid att utreda här.
 
Sv: Ut som en raket

OK ;) Jag tänkte väl på hur det ser ut ute i verkligheten, på tävlingsplatser med stressade människor som inte tänker på vad de gör just då ....

Fast - om vi backar bandet lite - om nu hästen är så väluppfostrad som den borde vara - då skulle det ju inte alls vara livsfarligt att stå bakom släpet :angel: (sorry - just joking)
 
Sv: Ut som en raket

Man står snett bakom! Om man har självbevarelsedrift. ;) Det gäller ju f ö i alla sammanhang när något tungt kan lossna och falla, att man håller sig ur vägen.
Vad för låsanordning skulle det vara som inte går att stänga från sidan?

Jag tänkte väl på hur det ser ut ute i verkligheten, på tävlingsplatser med stressade människor som inte tänker på vad de gör just då ....
Då är det dags att dom lugnar ner sig, tycker du inte?

om nu hästen är så väluppfostrad som den borde vara - då skulle det ju inte alls vara livsfarligt att stå bakom släpet
Nej, det stämmer. Men vissa saker gör man ändå inte. Nästa gång är det din häst jag ska lasta av, och då gäller det att inte ha skaffat sig en dum vana.
F ö behöver det inte bero på hästen om något går fel med lämmen.

Säkerhet är a och o när man hanterar häst
DET håller jag med om. Men vi har tydligen olika syn på vad säkerhet i samband med häst innebär.

LIA
 
Sv: Ut som en raket

Nu tänker inte jag hålla på o munhuggas med dig - det blir så tjatigt då.

Jag hoppas någon annan kommer med en vettig lösning på TS problem
 
Sv: Ut som en raket

Räcker det inte med den TS redan fått? :angel:

Utan att munhuggas, kan du väl berätta vad för låsanordning du menar?

LIA
 
Sv: Ut som en raket

jag skulle prova med bomull i öronen ev förtäckta ögon när baklämmen öppnas och det ska lastas ut....Sätt fast en longerlina som sedan skall hållas av en person.Denna person ser till att linan ligger an på hästen precis ovanför hasen hela tiden efter att luckan har öppnats.Det för att hästen skall få en känsla av att det är ngt obehagligt som tar emot...Sen ber du hästen att backa lite varpå linan släpps efter lite vill man hästen skall stanna upp lite får man strama upp linan ordentligt..sen ber du att den backar lite till....etc etc
lycka till och hoppas att det ordnar sig!!
 
Sv: Ut som en raket

Tack alla ni som engagerat er och svarat på mitt problem.:bow:

Jag har ringt runt lite och fått napp. I helgen ska jag få hjälp på plats och jag hoppas att det ska gå vägen.

Jag hade kunnat göra detta lätt för mig och skaffa en transport med fronturlastning, men jag vill att hon ska kunna gå ut, för alla har inte urlastning fram och då blir det kanske problem den dan hon ska säljas.
Lovar att höra av mig när hon går ut, om hon gör det.:crazy:
Mvh NickeLilltroll
 
Sv: Ut som en raket

Till TS - så bra att du fått tag på hjälp! Hoppas det löser sig - jätteintressant om du hör av dig o berättar hur det har gått!

Utan att munhuggas, kan du väl berätta vad för låsanordning du menar?
LIA

Jo, men visst kan jag göra det! Mitt eget släp är ett praktexempel på hur släp inte ska fungera ur säkerhetssynpunkt (stod o svor över det senast igårkväll ...) Och därför är jag nu själaglad över att ekonomin äntligen tillåter att jag byter upp mig till ett nyare.

Det är ett enaxlat Tranesläp, årsmodell -90. Bakluckan har börjat bli trög och det går inte att stå vid sidan om släpet o lyfta upp luckan med en hand. Jag måste stå bakom släpet och knuffa in luckan de sista centimetrarna med båda händerna. Låsanordningen är av den gamla typen där man lägger en metallbygel runt en tapp och sedan drar igen åt motsatt håll med ett "handtag" (om du förstår vad jag menar?). Detta går inte heller att göra enkelt med en hand utan jag måste stå bakom och putta på handtaget med båda händer.
Och nej - ingen annan än jag har fått lasta och köra häst med det släpet det senaste året ....
Men risken är ju stor att det är fler än jag som fortfarande äger och använder sådana gamla "halvtaskiga" släp.
 
Sv: Ut som en raket

Ungefär likadan transport som vi har, fast vår är några år yngre.
Det är alltså inte konstruktionen som tvingar dig bakom lämmen utan
1 att låsning/lämmens mekanik är trög.
2 att du inte orkar fysiskt.
Om jag förstått rätt.

Fråga, har ni smort upp alla leder, glid mm? Det gör en enorm skillnad.
Under transportens golv finns en kraftig fjäder (väl?). Om inte smörjning räcker till, kanske det är dags att byta ut fjädern. Dom blir trötta med tiden.
En annan felkälla kan vara att skåpet blivit lite snett. Då kan det gå trögt att få in lämmen sista biten. Prova gärna med ett par droppar olja där också, eller rikta upp skåpet om det behövs.

LIA
 
Sv: Ut som en raket

En annan felkälla kan vara att skåpet blivit lite snett. Då kan det gå trögt att få in lämmen sista biten. Prova gärna med ett par droppar olja där också, eller rikta upp skåpet om det behövs.

LIA

så där är det på flera av hyrsläpen här, trots att dom är nyare än -99 :angel: på en värmlandsvagn så är det såpass snett så man inte får ut "låset" ur byglen utan att "boxa" på lämmen i sidled.

på vårat eget släp (valeryd från -79, men välskött/servat, och står alltid under tak.) går det hur smidigt som helst. tror att det har mer med hur det sköts att göra.
 
Sv: Ut som en raket

Tyvärr så misshandlas hyrsläp kanska rejält. Folk är inte rädda om hyrsaker...

Min värmlandsvagn (fd hyrsläp) är precis som du beskriver. Men jag öppnar alltid den sidan först eller stänger sist. Då minimerar man risken. Har visserligen hel bom bak i släpet så hästen kommer ju inte ut ändå...

MVH Russin8 som skulle vilja ha ett sprillans nytt släp:)
 
Sv: Ut som en raket

visst är det så :( men det är ju många som hyr, som inte har riktigt koll på vad som kan hända. hjälpte en kompis för ett tag sedan och blev förskräkt hur dåligt skötta hyrvagnarna kan vara. på just den vagnen finns bara 2 halvbommar och kompisens häst behöver åka bredare, men jag skulle aldrig komma på tanken att hjälpa till om inte det satt något bakom hästen (h*n har en egen kedja som h*n sätter bakom i karbinhakar i "ringarna" på den transporten)
 
Sv: Ut som en raket

Vårat hästsläp som vi har för uthyrning (har en bensinstation) har vi bara halv bommar i. Och det är otroligt att se hur folk behandlar släpet..
Sen är det tyvärr så att många uthyrare inte ser efter släpet som man ska, det är jätte vanligt med trasiga släp..

MVH Russin8
 
Sv: Ut som en raket

Jag har heller aldrig bakbom/snöre bakom efter att ha haft flera hästar som fått panik av det.
En häst vi hade gjorde precis som du, kastade sig under bakbommen.
En annan häst fick panik av att ha ett snöre/en "tunn" bom bakom sig.
Efter det avstår jag helst från att ha ngt bakom hästen eftersom det känns väldigt otryggt och mina hästar fungerar sämre med det.
Så jag tycker inte det är FEL att inte ha ngt bakom hästen.
Kan ju även tillägga att alla som hjälper till att lasta ur/ta ner baklämmen redan från början lärde sig att det var förbjudet att stå bakom.

Sen till din fråga:
Det bästa du kan göra är att lasta på hästen så fort den gjort sådär.
Den får absolut inte slänga sig bakåt, det kan vara livsfarligt för både dig, hästen och folk i närheten.
Så det "enda" du egentligen kan göra är att träna, träna och träna tills det är in nött i hästens huvud att den faktiskt kan gå lugnt nerför.

Om det med lång träning absolut inte skulle fungera, vet jag att vissa personer vänder hästen i transporten innan den ska gå ut för att det blir farligt annars.
Men det är ju absolut en sista utväg..

En bra sak är även att se till att hästen har huvudet "vänt" utåt så den ser vad som är utanför när man öppnar. (ser till att den har huvudet så hela! tiden medan man öppnar. Då minskar man iaf risken att hästen kastar sig när man håller på att öppna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 351
Senast: Sol
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många såna här trådar, men väljer ändå att beskriva mitt/vårat problem. Har en halvblodskille på 170 på 5...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Arwyn
·
N
Träning Nu har jag (vi) lasttränat vår ponny sedan valborg med att gå in i transporten, känna sig trygg och få henne att stanna kvar. Tidigare...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: NickeLilltroll
·
Träning Har ett sto på 6 år som har varit väldigt svår att lasta, eller ja, hennes lastning svårigheter har skiftat i perioder, en period gick...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp