Utan täcke i vinter

L

LivJ

Kan man låta sin häst vara helt utan täcke under vintern trots att det är några plusgrader i stallet och kanske 10 minus ute? :confused: Blir det inte som en chock att komma ut i det kalla vädret från stallet, eller tvärtom svettigt att komma in i stallet som är varmt jämfört med ute?
 
Det går alldeles utmärkt det. Värre om du haft plus 8 - 12 grader i stallet, men nu har du ju bara några plus.

Så, ska inte vara några problem alls! Hästar klarar temperaturskillnader och temperaturfall/stegringar bättre än vi gör.

Jmf man med t ex ökenhästar (araber etc) så kan det vara plus 40 grader dagtid, och minusgrader på natten. Iofs så upplever de hela sänkningen då, men det går FORT när temperaturen faller. Samma sak här i Sverige, en solig vinterdag kan det vara plus 5-6 grader, och så går solen i moln/går ned och vips så dippar termometern och det fort och innan man hunnit reagera är den långt under nollan.
 
...sen beror det väl lite på vad du har för en häst, om den jobbar sig svettig är det ju lite klyftigt att ha täcke på den...mina fölston fick gå utan täcken...även när det var mer än 20-25 minusgrader...fölen går ju utan täcken...men man skall inte hålla på och borsta eller tvätta hästarna, utan det fettlager dom normalt bildar skall vara orört...men om du inte gör nåt med hästen tror jag inte det är nån fara....fast regn o blåst brukar dom ju vara glada att slippa ifrån.... :)
 
Så länge hästen får ha sin päls i fred och får i sig rätt näringsämnen ska det inte vara några problem. Jag hade en av mina utan täcke förra vintern, eftersom han hade sin semester då. Jag täckar oftast inte mina hästar när det regnar, om det inte står som spön i backen i flera timmar och är jättekallt och pållarna ser ut att frysa, eftersom jag vill att de ska vara vana vid att "klara sig själva" inför vintern. Men det förutsätter ju att de får rätt foder.
 
Förr om åren innan jag började att klippa min fjorda om vintern så gick hon alltid naken året runt o dygnet runt. Förrutom vid regn o snöfall, då fick hon ha täcke... :) Men kyla klarar hästarna mkt bra, det är vid regn o blåst tex som många blir kalla o fryser...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 369
Senast: zarmino
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp