utåtroterade framtassar..

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Nora_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 11 103
N

Nora_

Min 7 månaders tik har något utåtroterade framtassar.... vad ska jag göra? finns det något jag kan göra för att få det bra igen... är det möjligt att de rätar till sig när hon växer? eller är det såhär det kommer att vara?

Sv: utåtroterade framtassar..

Vad är det för ras? Vad äter hon för foder? Får hon något tillskott?

Min hane var sådan när han var yngre. Han var "trång" i armbågarna, liksom hängde på dom eller vad man ska säga. Så armbågarna vreds inåt och tassarna vreds utåt, lite som charlie chaplin. Han växte massor på höjden men bredden glömdes bort fram tills han fyllde två ungefär. Jag såg mest till att han fick vara lös en massa och springa i kuperad terräng och att han åt ett bra foder.

Hans bror var för övrigt likadan, men han har det kvar. Min teori är att det beror på att dom knappt har honom lös alls, och att han drar i kopplet hela tiden så han liksom spär på den benställningen samtidigt som han får lite karprygg.

Kanske någon annan här som har bättre erfarenhet av fenomenet, men som sagt så tror jag att det beror på att dom växer så mycket, att fronten är lite vek och att det rätar ut sig lite med tiden. :)

Min 7 månaders tik har något utåtroterade framtassar.... vad ska jag göra? finns det något jag kan göra för att få det bra igen... är det möjligt att de rätar till sig när hon växer? eller är det såhär det kommer att vara?

Ja, det är mycket möjligt att de rättar till sig när hon växer och breddar sig i fronten.

Vad är det för ras?
Hur har hon växt i övrigt? Är hon överbyggd eller jämn?

Det är en golden retriever tik
Hon äter Royal canins foder för Golden..

En vanlig dag så ser intaget ut såhär...
morgon 2 dl royal foder + 1 msk uppblött morotspellets
kväll 2½ dl royal foder + Plaque off, 1 msk matolja
Utöver det så blir det en del leversnittar per dag, nån korvbit.. ;)
osv..

Har henne lös större delen av dagen.. hon är kopplad när jag är ute på promenad i samhället, tränar lydnad eller spårar.. men i övrigt är hon lös..

Hjälp mottages tacksamt

Min goldentik fick alltmer utåtriktade framtassar ju sämre hennes höfter blev. Hon hade D-höfter och kraftiga benpålagringar och blev bara 2,5 år. Så hade du inte redan planerat att höftleds/armbågsledröntga henne - skriv upp det i kalendern. Görs optimalt runt ettårsåldern.

Beror det med tassarna på att frambenen är krokiga/lederna vridna eller bara på att bröstkorgen är liten och inte "fyller ut" ordentligt mellan frambenen?

Golden är ju inte direkt en riskras för tillväxtrubbningar i armbågsleden, men visst kan det ske. Svårt att ge råd utan att kunna undersöka, men ser det för tokigt ut tycker jag att du ska låta en veterinär kolla på det. Hellre en gång för mkt..

Hennes ben ser jättefina ut, utan det är "bara" tassarna som är utåt..
Hon är ju fortfarande rätt tunn och kommer ju att bre ut sig lite mer tiden, som det är nu så har typ 4 cm mellan frambenen.. så det kommer ju att förändras med tiden, bröstet kommer väl att bygga på sig osv..

Men jag undrar ändå om det är något som jag kan göra för att försöka undvika att det blir mer utåtroterade? eller helst att de blir raka igen?

Sen var det någon som undrade om röntgen osv... klart hon ska röntgas.. hon måste bara få växa upp först:)

Har även glömt svara på hur hon är byggd.. hon är rätt jämt byggd, kanske något bakhög för stunden.. men det syns med blotta ögat.. så...

hjälp ?:)

Kan det vara så att hon är lite vek i mellanhänderna? Min ena tik är det (stabil i armbågar mm). På henne har hon inte rättat till sig utan jag får helt enkelt leva med det. Hon har inte haft några problem med det, kanske inte så snyggt men det är ju inte alltid viktigaste men visst kan det rätta till sig för dig. Skulle vara lite lättare att svara om man hade sett en bild innan.

Såhär såg min unga dåre ut fram när hon var ungefär ett halvår gammal

http://Changrila1.bilddagboken.se/p/show.html?id=289625973&directlink=1

Nu har jag ingen ny bild på henne ens snett framifrån.. men hennes mor ser ut såhär, och min unga dåre är mycket mer som henne fram nu.
Det som har hänt är att hon fått mer bröstkorg, som "trycker ut" armbågarna och då slutar tassarna peka utåt och ha sig.

26369_1393962220242_1567794103_30966672_7924980_n.jpg

Du kan inte lägga in någon bild på hur din hund ser ut?

åååh vad jag hoppas att det är vad som händer för min lilla tjej också!:)

bifogar en bild på min lilltjej:)
30969897.jpg

Har själv inte haft detta problem, men vet dem som propagerar för att låta hunden leka med "godis-automats-bollar" för att jobba mer med tassar/framben och på så vis bygga mer muskler = viss inåt-rotation av "tassen" tack vare mer muskulatur på insidan av frambenen.

Har dock ingen egen erfarenhet alls av detta!

/Swat

du har ingen bild framifrån när hunden står upp? jag tycker det ser ut som att benen är roterade ända från armbågsleden.

pic_show_id30974622.html

Hittade ingen stående bild rak framifrån.. å den här blev i konstig vinkling...
Ska försöka ordna nå vettiga ståbilder senare...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
20
· Visningar
1 416
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 664
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈