Bukefalos 28 år!

Utbildning i hästhållning

M

Malla S

Planerar hästköp (om några år, när jag är redo) och vill förbereda mig så gott jag kan inför detta. Var hittar man en bra utbildning i hästhållning/skötsel så att jag kan ta väl hand om min blivande kamrat?

Känns som att det finns få sätt att lära sig detta, bortsett från att lära sig från andra hästägare vilket kan vara bra, men också kan leda till att man lär sig "fel".
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Ridskola. Kunnigt folk som har som jobb att lära dig ta hand om hästar på bästa sätt, och kul kompisar att träna ihop med. Hitta en ridskola som fokuserar på även skötsel och inte bara ridning (det är de flesta nuförtiden). Lycka till!
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Men jag menar inte bara sådana saker som ridrelaterade saker utan också sådana saker som hur man väljer den bästa hagen/stallplatsen/hästen etc. Det brukar ju inte ingå i ridskoleutbildning i vanliga fall väl?
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Jag vet inte om det finns speciella "hästägarkurser", men om du är medlem i någon förening/klubb brukar det anordnas foderföreläsningar och andra föreläsningar som rör hästskötsel och hantering.
Sådana kan du ju alltid försöka hoppa på:)

Läs så mycket böcker och magasin med faktaartiklar du bara orkar, även om man behöver kunna det i praktiken också så är det guld värt att kunna mkt teoretiskt.
Kanske kan du vara skötare de här åren innan du köper häst själv så får du vanan i hanteringen och den dagliga skötseln?
Har du kunnigt folk i din närhet som du kan ställa frågor till osv?
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Jo det är säkert bra, men problemet är att det blir lite som att ha någon annans häst som "försökshäst". På ett sätt känns det inte riktigt reko. Jag vill ju gå en riktigt bra utbildning innan jag ens tar hand om någon annans häst. Har funderat på att bli medryttare, men från de trådar om medryttare som jag har läst här verkar det som att det bara leder till bråk och tråkigheter.
 
Sv: Utbildning i hästhållning

det finns inga hästägar kurser. man lär sig så länge man lever.
  • där jag lärt mig mest är genom ridskolan
  • sköt hästar
  • jobbat i tävlings stall
  • ägt egna hästar

som vanlig ridskole ryttare kanske man inte lär sig så mkt men om man är där å har sköt häst 7 dagar i vecka, jobbar extra och hjälper till så ...

sen så lär man sig mest genom att ha häst i ett stall med kunniga människor runt sig.


jag hjälper dig gärna om det finns saker du undrar över, PM gärna.

MVH K
 
Sv: Utbildning i hästhållning

:) För mig har det bästa varit att vara medryttare/skötare i stall med vänliga människor. Jag tycker inte att du ska vara rädd att hästen är "försökshäst", så länge du har handledning av en erfaren person kommer den säkerligen inte ta någon skada av dig, tvärtom.

För mig har större delen av mitt hästkunnande kommit från böcker, andra hästpersoner och övning.

Var bor du? Det finns kanske ett stall i närheten som vill ha hjälp? Du skulle kunna börja med att hjälpa till vid fodringar, fråga om vad hästar äter osv. Sedan kan du lära dig att ta in/släppa ut hästarna tillsammans med någon i stallet. Som tack för att du hjälper till med sådana vardagliga sysslor kanske du kan få lite grundläggande ridlektioner som tack?

Jag skulle också gå till bibblan och låna bra grundläggande böcker om hästhållning, de är ofta kortfatatde och lättförståeliga! Du får gärna PM:a mig om det är något du funderar över!
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Som liten hade jag en egen liten gosig och tjock shettis som jag tog hand om (mina föräldrar hyrde den i ungefär tre år åt mig) men eftersom ägaren fodrade och visiterade henne och eftersom all utrustning redan fanns och hon redan stod i ett stall så behövde jag ju inte ta reda på något av det där. Jag kom dit varje dag, myste med henne och red hoppning, lite basdressyr och uteritter men hade ingen tränare. Däremot gick jag samtidigt på ridskola i sju år, men där var det bara teori en gång i halvåret och då handlade det mest om hästens anatomi och liknande och inte så mycket om hur väljer du ett bra stall, hur räknar du ut foderstat, vad ska du köpa för utrustning, var hittar man den bästa instruktören och framför allt: Hur väljer du din framtida hästkompis?!

Jag har travar med hästböcker som jag har plöjt igenom fram och tillbaka, men det känns ändå som att jag kan för lite.
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Jag förstår precis hur du menar. Var i din situation för ett par år sedan. Då började jag som medryttare (t.ex. första gången jag mockade en box...!). Foderstaten var planerad, så det var bara följa. Sedan frågade jag ivrigt de andra tjejerna i stallet, ex. "varför ger du din häst sådan mat? Vad är bra att ge sådana hästar som är svåra/lätta att hålla i hull? Hur gör jag när hästen fått ett ytligt sår? hur ofta ska den vaccineras?" osv osv. Det ÄR mycket att tänka på med hästar, och det finns alltid mer att lära sig. Men, var inte rädd för att fråga, och försök komma i kontakt med t.ex. ett litet privatstall där folk är vänligt inställda till nybörjarfrågor (inte dumma frågor!). I det stall jag står idag finns det folk som fortfarande inte kan så mycket om hästhållning, utan lär sig eftersom.

Det är guld värt att ha någon du alltid kan ringa och fråga, se hur den gör när den longerar, lindar ben osv. Mycket är svårt att läsa sig till. Skulle du vilja rida nu, innan du skaffar egen häst? Eller förbereder du dig för ett köp? Om du vill rida nu, så försök bli medryttare hos någon vänlig typ som bryr sig om sin häst. Då kommer du säkert att få mcyket goda råd. Jag hade turen att senare få köpa min medryttehäst- jag kände hästen och hans rutiner.

Annars kan du ju ställa alla möjliga frågor här, och som sagt, du får gärna skicka PM så ska jag hjälpa dig mer.
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Hej! Jag bor i Nybro och där går ibland en typ hästhållningskurs på komvux. Jag skulle ha gått den nu i vår men då blev den inställd. Kolla upp studieförbund osv runt där du bor. Eller se om du kan dra igång en studiecirkel?
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Hej! Jag bor i Nybro och där går ibland en typ hästhållningskurs på komvux. Jag skulle ha gått den nu i vår men då blev den inställd. Kolla upp studieförbund osv runt där du bor. Eller se om du kan dra igång en studiecirkel?
aha en Nybrobo! jag bor i Bäckebo.

ja en gymnasialkurs kan nog va bland det bästa. jag utbildade mig på naturbruk/hästskötare. och det har gett mig otroligt mycket på kort tid.
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Läs så mycket du bara orkar tex Hästfocus, Ridsport brukar vara rätt intressanta och lärorika artiklar och reportage. Sen finns det bra böcker som Hästens utfodring, Håll hästen frisk och filmer. Så har jag lärt mig rätt mycket och även här på buke har jag nog lärt mig ännu mer, speciellt om foder och sadlar.:bow: Tror nog buke är det ställe jag lärt mig mest och fortast! Sitt och läs igenom olika trådar en hel dag!:D

På ridskola lärde jag mig inte så mycket merän ridningens grunder. Men fick en riktig kunskapsbomb när jag blev medryttare och ännu mer när jag skaffade egen häst. Ibland begår man misstag men dem lär man sig av (förhoppningsvis, vissa gör inte det har jag märkt:crazy: ) men det är alltid hästen som får lida av dem. Men man blir aldrig fullärd och misstag gör man. Men man kan förhindra många av dem om man lär sig och är villig att lära sig.

Jag kände också som dig och var väldigt tveksam till hästköp, jag kände att jag inte kunde tillräckligt. Men sen dök ett gyllene tillfälle upp. Det kom en tant till stallet jag var medryttare på och bönade nästan stallägaren om hon visste nån som kunde ta hand om hennes pensionerade tävlingshäst. De hade inte tid och plats mer och han bara gick och skrota. De var hennes egen uppfödning och hon ville att stallägaren skulle köpa han eller nån nära vän som hon kände väl annars ville de avliva han. Men de tyckte det var synd då han bara var 15 år och pigg och glad, men de kunde inte ge han den uppmärksamhet han fötjäna längre.
Så då kunde jag inte säga nej, det kändes rätt direkt och det var "min" häst kände jag när jag hörde hon prata med stallägaren.
Har haft han i 2½ år nu och vi passar som handen i handsken. Underbar häst och jag har aldrig lärt mig så mycket som när jag skaffa egen häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utbildning i hästhållning

Vilken tur du hade! Jag hade också tänkt söka medryttarhäst för att lära mig mer.
 
Sv: Utbildning i hästhållning

Som sagt, det finns mig veterligen inga hästägarkurser utan det man kan göra sig för att lära sig mer - det är att hålla sig i närheten av hästar (för det är de som är de bästa lärarna, eller hur? ;)).

  • Läs alla böcker och tidningar du bara kan komma över. Och glöm för guds skull inte bort Bukefalos trådar (men använd ditt sunda förnuft och sålla bort de tips som verkar helt åt skogen, för sådana förekommer förstås också)!
  • Gå på olika föreläsningar. Det brukar finnas föreläsningar lite varstans ang. t.ex. sadlar, olika sjukdomar o.s.v. Det brukar ofta vara mycket intressant!
  • Rid på ridskola (och häng i stallet så mycket du kan). Du får då både en bra ridutbildning och även en del teoretiska kunskaper. Dessutom får du tillgång till hästvana människor som du kan fråga om det är något du undrar över.
  • Bli medryttare. På så sätt får du delvis känna på hur det är att vara hästägare, utan att behöva ha hela ansvaret själv.
  • Till sist: köp en häst. Aldrig har jag lärt mig så mycket om hästar, som sedan jag fick mina egna! Visst är det nervöst när man plötsligt ska ha hela ansvaret själv, men tack och lov finns det snälla människor man kan fråga om råd - även efter man köpt hästen.

Och så förstås: glöm inte att fullärd - det blir man aldrig.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 078
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: Lutten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 850
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp