Bukefalos 28 år!

Utbildning/visning av 3-åring

stallhh

Trådstartare
3-åring som är skrittad och travad i ridhuset,samt löshoppad.
Är jag för sent ute om jag vill ha henne tränad inför 3-årstestet?
Hinner unghästutbildaren lära henne hur det går till vid visningen,löshoppningen och rida henne i alla gångarter på 1 1/2 månad?
Ska man sko hästen runt om?
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Du hinner lätt, man ska inte bedömma ridningen väl, bara visa att hästen inte är fullkomligt galen typ? Ridbar mao :D

Låt häten gå skodd runt om en hel skoning innan testes o ha den inte helt nyskodd på testet, ngn vecka. Dock inte gamla sletna skor o fula hovar såklart.
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Om du har tur. Jag fick en gång drygt två månader på mig att göra klar en oinriden inför treårs. Med lite flyt och tur kan det gå.
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Hej!

Jag tycker nog att det är för snålt om tid. Inte enbart för den som skall göra jobbet utan faktiskt för hästen som behöver lära sig massor av nya saker.
Men visst kan du ha det som mål, är hon sedan inte "klar" enligt din deffinition så är det väl bara att stå över och inte åka.
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Om den redan är riden i skritt och trav och löshoppad sås aknas ju egentligen bara att sätta galoppen?

Det kan gå på 1-2 ridpass, om det inte blir något strul!

Dessutom; tror du att diu har en diplom häst?
För hästen behöver ju inte visas riden om ni inte känner er förberedda, däremot missar ni ju diplom chansen och får "bara" klass ett OM nu hästen är så bra att den får 47 poäng eller mer!
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Lite beroende på hästen såklart, men jag tycker att du har mycket gjort iom att den redan är riden i trav.
Då borde inte resten vara några problem...

Jag skrittar bara i ridhuset än så länge, har precis börjat få fason på styrning och gas/broms...:o

Har dock planerat att börja rida ca var 4:e dag nu, och börja smyga fram i trav lite. Problemet är bara att jag skulle vilja ha en medhjälpare med då, och såna växer inte på träd för min del...:(
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

synd att du inte fanns här. jag hade kunnat hjälpa dig.
Men storvik.. borde ju finnas nån som kan hjälpa dig där. Ganska mkt ridfolk där ju.
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

3-åring som är skrittad och travad i ridhuset,samt löshoppad.
Är jag för sent ute om jag vill ha henne tränad inför 3-årstestet?
Hinner unghästutbildaren lära henne hur det går till vid visningen,löshoppningen och rida henne i alla gångarter på 1 1/2 månad?
Ska man sko hästen runt om?

Du kan nog hinna, men jag tycker att hästen måste få minst 2,5 månader på sig för att bygga upp muskler och kondition. Det tar en jäkla tid om hästen ska visa sig till sin fördel...
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Fast hästen ska ju bara visas i skritt,trav och galopp i några varv, dom vill ju bara se att hästen är ridbar. Min är bara sutten på ännu, jag tror jag hinner få honom ridbar till maj.hoppas jag....:eek:
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Fast hästen ska ju bara visas i skritt,trav och galopp i några varv, dom vill ju bara se att hästen är ridbar. Min är bara sutten på ännu, jag tror jag hinner få honom ridbar till maj.hoppas jag....:eek:

De behöver muskler och kondition ändå. De ska ju inte falla ihop under visningen. Den psykiska anspänningen är extra stor eftersom de flesta kommer till ett nytt ställe med massor av okända hästar.
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

För att inte stressa har jag valt att inte visa min riden på tre årstestet. För oss blir det tillräcklig träning att komma till ett nytt ställe, löshoppa osv. Jag har valt att göra så här trots att många tror att min häst har chans på diplom. Men han är född sent och jag tycker inte han är redo att ridas in ännu. Det är ju samma häst med eller utan diplom...dessutom ska jag inte sälja min hät...

men till din fråga. Du kan säkert få din häst klar till 3:års testet (beror ju på många saker) men som någon skrev tror jag hästen ska ju vara förberedd på det såväl fysiskt som mentalt för att det ska bli en positiv och kul upplevelse. Treårstestet är ju inget slutmål utan bara en lite bit på vägen.

Hoppas allt går bra! lycka till!!
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Jag har kommit lika långt med min ena som du har. Och jag ser inga hinder till att inte vara med på 3-års. Galoppen tar inte lång tid att lära dem, och ridningen bedöms ju inte, så det är ju inga krav mer än att de ska gå framåt i vald gångart.

Skorna är mitt största bekymmer för tillfället. Nu är det 8 veckor kvar till visning för min del, så jag måste väl se till å bestämma mig snart :crazy:
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Jag ska sko min fram idag, hon som ska utbilda ville det. Sen ska hon skos igen innan testet 13 maj,så det blir inte många veckor mellan skoningarna. Hade tänkt att bara verka henne idag och sen 3 veckor innan testet sko henne där hon kommer att stå hos utbildaren,men det ville inte utbildaren,hon ville ha det gjort innan hon kom dit.
 
Sv: Utbildning/visning av 3-åring

Det är ju för att hästen ska hinna vänja sig vid att gå skodd. Helst ska ju hästen gå skodd en omgång innan testet o inte vara hel nyskodd till testet. Min skoddes bak pga hovskada med ringsko på ena o vanlig på andra på djursjukhuset. Den hovslagaren som skodde honom då ska sko honom över testet även om vi hade kunnat ha våran vanliga enl honom, vi ville helst inte byta. Skoddes om i måndags efter 5 veckor (skulle vänta 4-5 beroende på hur skadan såg ut) och skoddes då runt om, men fortf ringsko på skadade hoven. Nu såg skadan mkt mkt bra ut så nästa gång kan vi vänta 6 veckor och han ska då skos med vanliga skor runt om. Det blir knappt (med en dag) 3 veckor innan testet, kanonbra.

Men tänk även på att skor kan framhäva brister i rörelsemekaniken, dvs kolla upp hur hästen rör sig med skor även om den rörde sig bra barfota och visa ev inte så mkt trav på rakt spår mot domaren som när domaren ser från sidan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp