Utbränd som 16åring?

970324

Trådstartare
Vet någon om man "kan" vara utbränd som 16åring? Och ni som varit det, kan ni berätta lite om t.ex symptomer och sådant?
 
Sv: Utbränd som 16åring?

Personligen kanner jag att JA det kan man vara. Jag hade nagon mix av utbrandhet och depression (kan val ses som en slagt Utmattningsdepression) nar jag var 15 - 18. Ingen ork till att gora nagonting alls. Kunde sova en hel vecka (ibland lag jag flera dagar i sangen utan att ga upp), ville ingenting, kunde aldrig komma ihag enkla saker som att stada upp efter mig etc..

Ar du orolig att du ar pa vad att bli deprimerad, utbrand eller misstanker att du redan ar det? Ta kontakt med nagon vuxen du kan prata med och som kan hjalpa dig tillbaka pa fotter igen. Jag gick och pratade med psykolog hos BUP i 2 ar nar jag var 16 - 18 och det var jatteviktigt for mig under den tiden att ta tag i mina problem innan de blev varre. Det ar aldrig fel att be om hjalp!!
 
Sv: Utbränd som 16åring?

Ja, det kan man. "duktig-syndrom". Ta kontakt med tex skolsköterskan eller skolkuratorn och berätta hur du mår så kan de hjälpa dig, de lär antingen skicka en remiss (tror jag) till bup, eller så kan du gå till vårdcentralen och prata om hur du mår. Har du bra relation till någon förälder, berätta hur du mår!

Det är viktigt att gå in och lösa problem så fort man märker av dem, speciellt utmattningssyndrom/"utbrändhet" då det i regel tar lika lång tid att bli frisk, som man har gått sjuk. Tillsammans med läkare/psykolog/kurator kan du försöka ta reda på vad som ska ändras i din vardag för att du ska kunna må bättre. Jag vill inte skriva ut symptom, utan gå till antingen skolhälsovården eller vårdcentralen och beskriv hur du mår, så kan de lättare hjälpa dig. Ibland råkar man ta på sig symptom om man vet att man "ska" känna så när man är sjuk. Ta hand om dig och ta hjälp! Det är jobbigt att bli frisk igen, men det går. :)
 
Sv: Utbränd som 16åring?

Ja, det kan man absolut. Jag blev utbränd som 15åring, och är fortfarande sjukskriven sen dess. Jag skulle gå till skolan, skulle öppna ytterdörren men det tog bara stopp och jag fick inte sträckt fram handen för att öppna utan föll ihop på golvet istället.
Så känner du att du börjar bli utbränd, stanna innan det går så långt, det finns hjälp att få! Både av skolan och bup, jag fick komma till bup redan efter tre dagar från den händelsen eftersom jag akut behövde sjukskrivning.
 
Sv: Utbränd som 16åring?

Ja det kan man bli. Symptomen kan vara allt från att man plötsligt får jättedåligt närminne till panikångest och svåra fysiska smärtor. Ofta tappar man all ork och driv, inte som att det blir lite jobbigt utan att allt faktiskt känns helt oöverkomligt, orken finns liksom inte där. Själv var jag 18 när jag åkte till vårdcentralen för att jag hade så ont i bröstet, efter att inga undersökningar visade nåt fel och efter att ha pratat med läkaren kom vi fram till att det var utbrändhet. För mig var det först när jag fått diagnosen som jag kunde koppla ihop alla andra symptom, först ett halvår efteråt insåg jag t ex hur dåligt minne jag hade fått. Jag blev sjukskriven på halvtid så att jag fick mer tid på mig att avsluta gymnasiet, sen fortsatte jag att plugga ganska direkt men med facit i hand borde jag ha varit helt sjukskriven första året och sedan tagit det väldigt lugnt. Det tog ungefär tre år innan jag inte hade smärtor eller ångest flera gånger i veckan vilket såklart har påverkat mina studier. Helt ärligt tror jag aldrig att jag kommer bli helt frisk utan det blossar upp så fort jag blir stressad, däremot har jag lärt mig leva med det så att jag kan må bra och fungera till 100% idag, men det hade säkert gått snabbare att komma tillbaka fullt ut om jag varit sjukskriven på heltid från början.

Alltså: Man kan bli utbränd som sextonåring, man vänder sig t ex till sin vårdcentral, man ska se till att ta allvarligt på det och om möjligt bli sjukskriven under en längre eller kortare period, det måste får ta den tid det tar att komma tillbaka.

Ibland kan det kännas som att "varför är det bara jag som blev sjuk? är det jag som är vek?" men det är olika för alla hur mycket man klarar och man ska inte skämmas över att säga att man är sjukskriven för utbrändhet eller att man måste tacka nej till olika saker på grund av det, det är okej att bli utbränd!
 
Sv: Utbränd som 16åring?

Har inte gått regelbundet i skolan (typ 3-4 veckor i i början efter sommarlovet och någon strödag)i 3år. Gick hos BUP i nästan 1½år, gick även på BUP skolan, blev 2 dagar jag var där av 6 veckor. Jag "går" nu på ungdomsstöd som ska hjälpa mig komma tillbaka till skolan.
Och det känns inte som ångest eller så att jag inte går i skolan. Utan jag gör det bara inte, och vet egentligen inte varför. Har aldrig haft panikattacker eller så.
 
Sv: Utbränd som 16åring?

jag hade min första panikattack förra sommaren. Då hade jag varit sjuk i flera år redan. Jag vet inte hur det här "ungdomsstöd" fungerar, men det låter ju jättebra att du får stöd för att komma tillbaka? Det ärsvårt när man väl satt i system att låta bli attgå. försök ta ännu mer hjälp av dem för att reda utvarför du mår (och fungerar) som du gör? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad gör man om man blir utbränd av omständigheter kring sin häst och bästa vän? Vad gör man när man inte vill vakna till nästa dag då...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 041
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
878
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp