Jag ser burma som en ras där de idag för det mesta är balanserade, men det finns en risk att det drar iväg med knepig huvudform och kort nos om man inte är medveten om just de krypande tendenserna över tid.
(OT, men jag känner flera av Megaras förfäder, antingen genom att jag har visat dem på utställning eller haft dem som "ständiga motståndare" om nomineringar och BIS.Framförallt i senior- och veteranklass står det rätt ofta mellan korat och burma, det är uppenbarligen två raser som står sig högt upp i åldrarna.)
Men oj vad kul! Jag vet att någon gång på stenåldern (80-talet) så brukade assistenterna dra lott om vem som skulle bära fram burmor och de som förlorade fick göra det
Megara fick Nom och EX1 BIV(?) när hon ställdes, när hon fortfarande bodde hos Stjärnviks. Numera om jag skulle vilja ställa henne skulle jag dels behöva plocka alla vita hår med en pincett - hon har blivit stickelhårig över bogarna och nacken - dels skulle vi antagligen bli diskade för lynnesfel
Vad tyckte du om Megaras förfäder när du behövde bära upp dem? Antar att du inte kommer ihåg vilka det var. Burmor har ju ibland åsikter om vilka människor som är ok och inte.
Håller med att man måste vara försiktig med just korta nosar och hoppas att domarna inte premierar sådana. Jag tror att ett av problemen med nosarna är att det utparas så mycket med tex amerikanska, engelska och ungerska burmor vara de två första har trubbigare nos. Sedan tas det in även thailändska gatukatter med längre nosar vilket är bra.
Megara parades ju med en bombay men hennes ungar hade relativt korta nosar trots det.