Utbrytarkungar/drottningar och lösningar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 092
D

dolphinsmile

Det har skett ett tronskifte på gården.. Nya monarken är 6 månader gamla Guldskimra.. Tre gånger har hon brutit sig ut ur sin hage på kvällen när de är dags att gå in. Vi har tre vinterhagar som sitter ihop, alltså går hästarna i den tredje måste de gå igenom alla andra för att komma till stallet. Skimra går i mitten hagen med sin mamma.

Hon har nu kommit på att hon kan springa in till hästarna i första hagen om hon tycker de tar för lång tid innan vi kommer till deras hage. Det är både tråd och skjutplankor som grind.

Första gången (tror vi) att hon halkade omkull och gled under?!? för grinden satt kvar som den brukade fast hon kom över i fel hage.

Andra gången sprang hon rätt in i grinden och knäckte en planka och kröp under. Efter det satte vi upp plastpinnar en meter in i hennes hage så hon skulle bli tvungen att gå igenom tråd först innan hon kom till skjutbrädan. Eftersom vi bara hade en kvar så har vi satt den snett.

Tredje gången (alldeles nyss) så hörde jag att något knäcktes när jag skulle till att ta in första hästen i hage ett och bestämde mig för att vänta och gå dit och titta vadhon hade för sig. Precis när hon kom inom synhåll såg jag att hon var i färd med att krypa under träplankan. Hon la huvudet under plankan bara och lyfte upp den så den ramlade ner på backen. Plaststolparna var av.

Tilläggas bör att hennes mor har sån respekt för tråd att hon aldrig följt efter inte ens när tråden legat på backen..

Hur fasen gör man??

Vem är kung/drottning hemma hos er?

Sv: Utbrytarkungar/drottningar och lösningar

Vad glad att hon väntade till hon var 6 månader! Har en hingstunge född i juni som har sprungit mellan trådar sen han var 3 veckor... :crazy:

Han har dock lärt sig nu att det gör ont! 4 trådar och så har han fått sig ett par smällar i huvudet så nu beter han sig... men däremot har min utbrytarkung till 4-åring börjat om,,, han river strömstaket 3-4 gånger / dag... och fölingen som hade lärt sig att stanna innanför och hans mamma som man i stort sett kan hägna in med sytråd har börjat följa honom. :devil:
Nu blir jag ändå med blandade känslor av med det problemet på tisdag eftersom 4-åringen ska tas bort pga många andra omständigheter,,
Men just det här med hagarna kan man säga att han lurar igenom de andra och det "rejsas" hej vilt överallt!
När han var som värst duschade vi honom och bara väntade på att han skulle gå på trådarna, eller (med risk för att vara djurplågare, men det handlar om säkerhet) så satte vi ståltrådar i grimman på sidorna som hängde ner..
Förra vintern sprang han ut på grusvägen utanför så ett par tjejer väjde för honom och körde i diket...och för 3 dagar sen drog han med sig hela gänget på ett galopprace över åkrarna så min "Lavec-are" som äntligen hade ett kval i sikte inom ett par veckor istället får stå på box och 3 ben,,, Suck!

suck ja... inte roligt när dom kommer på att man kan gå ut.

min första häst va kung på att rymma,han gjorde allt som gick att göra! kröp under,ålande sig emellan, hoppade över, sprängde trådar...prövade saker som att lägga el tråd runt grimman å vänta att han skulle "göra bort sig", blötte honom...men ville han ut, så gick han ut! spelade ingen roll att det fanns gräs i hagen. oftast gick han ingenstans, bara knallade runt hagen för att visa att han kunde!:devil:

första gången jag såg honom var han uppstallad på banan, hade rymt ur hagen och sprang i full galopp på upploppet :love: såå jag borde väl förstått vad jag gav mig in på...när jag tog honom hade han stått på box i 3 månader för att ägarna hade tröttnat på hans rymmande.

nu är hästen 16 år,å ha inte rymmt på typ 2år, så ser en ljusning:D

I mitt fall finns det ström på alla trådar, 4 stycken... Men tar han tillräckligt med fart så går det över fort! :devil:

Det är ström på.. men när vi ska ta in dom måste den ju vara av..

Vi hade en inhyrning för ett tiotal år sedan. Hon bytte hage självmant när hon tyckte att den hon redan gick i var tråkig.
Tar man bara ordentligt med sats och springer så fort benen bär så hinner man inte känna något innan trådarna ger sig och man är ute. :devil:
Fick laga staket 3-4 dagar i veckan pga henne. Hade hon hagkompis så drog hon självklart med sig den också, dock så försvann hon aldrig i väg utan bröt sig bara in i en annan hage på samma sätt som hon kommit ut.

Behövde aldrig ta tag i det problemet då hon tragiskt nog förolyckades några månader efter att hon börjat bryta sig ut.

Det är ström på.. men när vi ska ta in dom måste den ju vara av..

Varför måste den det? Om det är då problemet uppstår skulle jag ha den på även vid intagning. Ni tar ju i handtagen när ni tar in hästarna och då kan det väl inte göra något om den är på?
Då kanske hon lär sig till slut. Skulle hon vara i samma hage och sen försöka ta sig ut är det ju också bara att hytta med tråden och då kanske hon får sig en kyss.

I mitt fall finns det ström på alla trådar, 4 stycken... Men tar han tillräckligt med fart så går det över fort! :devil:

Hehe , oj det var en tuffing. Våra är jääätterädda för tråden när det är ström på, då är de inte så kaxiga inte. :p

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 418
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 463
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 221
Senast: __sofia__
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 625
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden