Ute eller inne??

L

lisa

Blev inspirerad av allt ute/innekattsprat att göra en ny tråd :smirk: Den här gången gäller det INTE principfrågan, utan jag skulle vilja ha era åsikter om vad som är bäst att göra i just min katts fall.

Bakgrund: det handlar om familjens gamla katt (en vanlig bondtant) som levt som utekatt större delen av sitt 14,5-åriga liv. Med "utekatt" menar jag då att hon har fått gå in och ut som hon har velat, dvs. hon har lika gärna kunnat sova i min säng hela natten som varit ute och busat :cool:

De senste 2 åren har hon - av olika anledningar - levt som innekatt och trivts utmärkt med det. Hon valde att sluta gå ut själv, även om hon gavs möjligheten. Det var detta som gjorde att jag valde att ta hand om henne nu, när hon blev tvungen att flytta pga allergi. Jag bor i lägenhet och hade jag inte vetat att hon kunde vara inne skulle jag inte ha tagit hit henne...

Jag har haft "min" kisse hemma i drygt en vecka nu och det är jättehärligt :love: :love: Jag har verkligen saknat att ha katt och det är sååå gosigt. Men nu till saken: De sista 3-4 kvällarna har hon suttit innanför ytterdörren eller i fönstret och ylat, jamat och gråtit :cry: och tittat med stora ögon på allt som händer utanför.

Mitt hjärta svider - jag klarar inte av att se henne vilja gå ut! Vi har försökt med sele (inte sen hon flyttade hit utan tidigare) men det går inte, hon blir hemskt förnärmad och lägger sig platt på marken eller ålar sig ur... :crazy:

Saken är den att vi just nu bor så att vi KAN släppa ut henne, visst finns det bilvägar runtomkring men inga stora vägar... Hon har ju som sagt fått gå ut i 13 år och där fanns det också (små) bilvägar.

De två största argumenten jag ser MOT att släppa ut henne är 1) att det är lite besvärligt att administera eftersom vi bor på 2 vån (lght i tvåfamiljshus) och alltså inte har egen ingång och 2) att jag skulle oroa mig för mycket och inte kunna slappna av när hon är ute. Två egoistiska skäl alltså :crazy:

Vad tycker ni??? Jag vet att det finns folk här på Buke som tycker jag är en djurplågare om jag släpper ut henne, andra som tycker jag är det om jag låter bli ;) Själv vet jag varken till eller från just nu, Hjäääälp :eek:
 
Sv: Ute eller inne??

Det är bara du som kan avgöra. Jag har själv utekatt i ett flerfamiljshus.
Det du såklart måste fråga dig själv är: Är du med på att om din katt bli överkörd så är det inte bilförarens fel? Kanske självklart för många, men det verkar vara mycket vanligt att ägaren lägger all skuld på bilföraren när det krasst sagt är ägarens ansvar helt och hållet.
Vad tycker grannarna? Om du släpper ut katten genom porten, så kommer hon garanterat att hämta in sig själv den vägen också. Det betyder en katt i trappen, och kanske katt inne hos grannen om den öppnar dörren innan dig. Det kan också medföra att fler katter söker sig till erat trapphus och det betyder kanske kiss och annat som du antagligen kommer få skulden för.
Vad säger hyresvärden? Du bör ha hyresvärdens/markägarens tillstånd, det är inte överallt det ens är tillåtet att ha utekatt.

Sen kommer det kanske drabba grannarna i grannhusen om hon går in i deras trapphus osv.

Jag har som sagt utekatt och hatar det rent ut sagt. Jag vill inte ha det och det blir inga fler på mycket länge när Fia gått bort. Inte ens om jag bor på landet.
 
Sv: Ute eller inne??

Tack för svaret :)

Jo, det är precis de problemen om trappen, dörren där nere osv. Som jag har tänkt på. Ett litet förtydligande dock: Jag bor i en tvåfamiljsVILLA och har bara en hyresvärd/granne och har redan kollat att de tycker det är OK. De som bodde här innan hade två katter - en ute och en innekatt ;)

Jag skulle aldrig få för mig att ge någon bilförare skulden - däremot skulle jag beskylla mig själv och förmodligen bli förstörd av sorg om något skulle hända :cry:

Hur gör du då, rent praktikst med din utekatt?

Jag tror det blir så att vi gör ett försök med sele imorgon. Funkar inte det, och hon fortsätter att yla, så kommer jag försöka "gå ut med henne" fast utan koppel istället, alltså ta ut henne i trädgården/parken och leka en stund, sen in igen. Visst finns risken att hon piper iväg, men med tanke på att man knappt kan ta ett steg framåt utan att ha henne runt fötterna skulle det nog kunna funka :idea:

Det skulle vara absolut enklast/tryggast/smidigast för mig att låta bli att släppa ut henne helt. Men om hon ska va ledsen och olycklig går det inte, då tar jag hellre risken att något händer och hon får vara lycklig sina sista levnadsår!
 
Sv: Ute eller inne??

Min får inte vara ute när jag inte är hemma. Vägrar hon komma in, så får dörren stå olåst så grannarna kan släppa in henne. Hon har ju balkongen och kan säga till själv när hon vill in och ut, men även porten används.

Mer du vill veta?
 
Sv: Ute eller inne??

Vi har också balkong (inglasad - med skjutfönster) men den sitter alldeles för högt upp för att hon skulle kunna hoppa upp. Vi hade däremot tänkt att låta henne vara på balkongen om dagarna, men det går inte nu eftersom glaset blåste sönder i stormen :mad:

Vi skulle kunna lämna vår dörr öppen om hyresvärden tycker det är en bra ide, ja. Eftersom både jag och sambon är studenter skulle tanken isåfall vara att bara släppa ut en stund medan man är hemma....men problemet är ju att det är på kvällen hon vill ut :o

Ursch... jag velar fram och tillbaka som sagt, men det känns ändå som rädslan att något skall hända kommer göra att jag inte vågar låta henne gå ut själv :crazy: Det känns bara lite fånigt, hon har ju vart utekatt i 13 år och hade lika gärna kunnat bli överkörd då. Men vägen här är faktiskt lite större, och så är hon ju inte uppväxt här...

Lämnar rapport efter "gå-i-koppel-försöket" imorgon :eek:

Bara av ren nyfikenhet, vad säger dina andra katter när Fia går ut? Blir de inte intresserade av att följa med? Får de gå ut alls - i koppel tex?
 
Sv: Ute eller inne??

Nej, dom andra får inte gå ut alls. Yoga skulle nog hemskt gärna vilja, men hon har visat att hon skulle kunna orska en hjärtattack hos mig på 2 röda, så hon får vara inne och ute på innätad balkong.

Jag låter dom inte ens gå ut i koppel, just för att det man inte vet nått om lider man inte av.

Jag vet nog precis hur du känner. Nu är jag något mer avslagen, men hennes första 4 år som utekatt var jag ut varannan timme och ropade hem henne. Dag som natt. Hon behövd einte gå med in, men jag ville veta att hon levde och var i närheten.

Det viktigaste om man bor så som vi gör är som sagt att man har grannarna med sig. Det är det största problemet förutom riskerna. Men grannarna finns jämt, riskerna kan man om man har tur, klara sig utan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ute eller inne??

Jag skulle valt att släppa ut henne.
Hon vet ju vad som finns därute eftersom hon varit utekatt förut.

Du kanske kan vara ute med henne första gångerna, hon kanske väljer att vara inne ígen när hon kollat läget.

Lycka till.
 
Sv: Ute eller inne??

Hon kan inte ha drabbats av något så enkelt som hemlängtan? Låt henne inte gå ut ensam de närmaste veckorna, minst två veckor inne efter en flytt är väl vad som rekommenderas för katter, så att de ska lära sig att det här är det nya hemmet och inte knata iväg till gamla hemmet så fort de blir utsläppta.
 
Sv: Ute eller inne??

Vänj henne vid sele, om hon nu absolut ska gå ut. Sätt på och låt henne åla bäst hon vill inomhus, hon vänjer sig snart. :) I din situation hade jag gjort så. Ute i sele, annars inomhus.

Håller med ullo i övrigt.
 
Sv: Ute eller inne??

Tack för svaren.

Fiffi: Jag håller med dig, du verkar tänka precis som jag! Hoppas att det funkar bara.

Ullo: Hon har bott här 1,5 vecka nu och inte vart ute alls... Hem hoppas jag att hon inte försöker gå, det är ca 30 mil :crazy: Jag tror inte att hon har hemlängtan dock, hon verkar stortrivas annars och är glad att ha fått tillbaka lillmatte :love: Det är bara en stund varje kväll hon håller på såhär... Marsfnatt däremot kanske är troligt...?

Alla: Skall på med selen nu i denna stund, rapporterar lite senare hur det gick :o
 
Sv: Ute eller inne??

Mina katter har ett tagit några timmar att vänja sig vid selen, men då är de lättanpassade av sig. Låt henne ha den när hon äter, leker eller gör annat roligt.
 
Sv: Ute eller inne??

Okej...

Hann inte mer än ut i trapphuset med selen igår. Efter en lång stunds nosande i trappan öppnade vi ytterdörren och kikade ut.... Men det såg så blåsigt och bött ut och mitt iallt så kom det ett TÅG :eek: (spåret går en liten bit från huset).

Så kisse blev förskräckt och sprang upp och gömde sig under soffan igen...

Idag satte vi på selen igen, och den här gången sprang hon direkt ner för trappan och satte sig innanför dörren. Vi gick ut i trädgården här utanför en liten stund och nosade runt på ALLT, tror nästan hon fick kramp i nosen av allt sniffande :D När jag till slut lyfte upp henne och bar in henne i lägenheten igen kände jag hur hela hon darrade av upphetsning (och köld?)...

Så, nu får vi se hur det går. Om hon börjar tjuta mer eller mindre om kvällarna om vi har haft ute henne lite på dagen? Det finns en park och lite sånt typ 100 meter härifrån, så om hon vänjer sig vid selen kan man ju gå dit... Eller så blir det att vi släpper henne helt ändå, kommer nog vänta ett tag med att betsämma mig :crazy:
 
Sv: Ute eller inne??

Nja....jag ser nog bilvägen som mycket farligare isåfall. Till tåget så är det först trädgården, sedan en liten gata (bara de som bor på gatan som kör där), sedan ett staket och sedan en vall (banvall typ).

Den större bilvägen finns på andra sidan huset, är andra trädgårdar och och cykelväg emellan....

Jag kan förstå om ni "innekattsmänniskor" undrar varför jag skulle släppa henne fri öht, och om hon aldrig skulle ha varit ute förut skulle jag inte ens fundera på det. Men ni får inte glömma att det handlar om en katt som levt 13 av sina 14,5 år som utekatt, då hon fick springa fritt ut och in utan att någon oroade sig.

Det har bara varit skönt och bekvämt för oss männiksor att hon varit inne nu i något år (då hon bodde på ett annat ställe, också lght), men om hon nu visar att hon längtar ut igen så har jag inte hjärta att neka henne det. Jag skulle avsky oron över att något skall hända, men att se henne olycklig är ännu värre :cry:

Det FINNS fler "faror" här än där hon är uppväxt som utekatt, helt klart. Men det är ju inte så att hon inte vet vad bilar är, aldrig har sprungit undan när det kommer en bil körandes osv. Hon är en mycket intelligent katt och jag tror risken att hon skulle vimsa ut mitt i trafiken är minimal!

Hur som helst, så tänker jag prova med sele ett litet tag till. Men det går ju inte att komma ifrån att matte inte hänger med riktigt in under alla buskar och spännande vinklar och vrår med det där förbannade snöret trasslande efter :angel:
 
Sv: Ute eller inne??

Men jag förstår verkligen att det sliter i dig när du ser henne! Har hon varit ute så länge så är det naturligtvis en jätteomställning för henne. Att komma till ett nytt inneställe just när vårkänslorna kommer gör det bara ännu svårare.

Jag skulle själv inte försöka tvinga en katt som varit ute i 13 år att vara inne. Jag skulle försöka placera henne hos nån där hon kunde gå ut i stället.
 
Sv: Ute eller inne??

Jag har också tåget rätt tätt inpå (kanske 75-100 m mellan hus och järnväg) men på dom 35 åren det varit hyreshus här har en katt blivit påkörd av tåget (vad man vet).

Tror som dig att järnvägen är mindre farlig, det låter så mycket om spåren när tågen kommer och dessutom är det stenar som inte är så kul att sitta på (tror jag, aldrig testat :smirk: ). Jag är mer rädd för bilarna än tågen iaf.
 

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 680
Senast: Emine
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 502
Senast: Pudlan
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 537
Senast: machafuko
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 219
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp