Ute i sadeldjungeln igen...

Sv: Ute i sadeldjungeln igen...

Var kan man hitta bilder och info om de andra Globus-sadlarna?

Är lite skeptisk till de här "nya", billigare märkena (Globus, Kentaur, Pfiff). Hört mycket om sneda sadlar, dåliga stoppningar osv.

Kikar litegrann på de nyare Prestige, som Centaur nämnde, hur pass raka är de? Vilka sadlar kan de jämföras med? Var hittar man återförsäljare?

Man hittar info om Jacsons sadlar på www.jacson.se och om Globus på www.globussport.se.

Jag har inte ägt något av märkena du tar upp nu. Jag provred en Globus Clic som var ett år gammal. Den verkade helt OK då, men hur den blir efter flera års flitig användning vet jag inte. Jag har sett Kentaur också och tycker att även de ser helt OK ut i förhållande till priset.

Snedhet och andra tillverkarfel måste man ju alltid kolla efter, men risken är kanske större hos de billigare märkena. Stoppning kan vara av sämre kvalitet t ex syntetull istället för riktig ull. Den går ju att byta ut. Vilken sadel man väljer i slutänden beror på en sammanvägning av flera faktorer - pris, passform för häst och ryttare, kvalitet, prisvärdhet, tillgång m m.

Prestige verkar vara ett vanligt märke som många butiker har, i alla fall i Göteborg. Däremot kan man tänka sig att de främst har bästsäljarna hemma. Bland webshoparna finns t ex http://www.gladahasten.se/ som har både Prestige, Jacson och Globus på sin hemsida. Jag har inte handlat därifrån så hur de är att göra affär med vet jag inte. Centaur vet säkert mycket mera om Prestige än vad jag gör.

Vet inte om man kan kalla KenTaur överlag en "billig" sadel. Min i dubbelt skinn kostade 11 500.. Sen har dom ju också billigare sadlar förstås.

Jag har en globus ezpranza?! hoppsadel som jag tycker väldigt bra om. Känns absolut inte som en billighets sadel. Kostade bara 2000 mindre än den gamla prestigen som jag inte alls trivdes i.
Har en Jeremy Rudge dressyrsadel som jag också tycker jättebra om. Min häst påminner om din i ryggen men är nog något rakare.

jag skulle prova en röösli på hästen din, det kanske skulle fungera eller en jaguar??

ps. av bilden att dömma så har din häst inte särskilt rak rygg linje...=)

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: Anna-KarinO
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 305
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka