Ute i sadeldjungeln igen...

feel

Trådstartare
Ny häst innebär ny sadel...

Letar en dressyrsadel, som ska passa en rund liten häst med kort rygg och liten manke... Inte helt rak rygg, men heller inte så svängd så att Prestige-sadlarna passar.

Har provat:
Prestige Top Dressage - alldeles för sväng och helt fel modell.

Wellington Elite - glappade baktill i trav (men ändå inte för vid bom)

Albion Style (tror jag den hette) - låg hyfsat, men inte riktigt bra

Har ni några tips?

Sv: Ute i sadeldjungeln igen...

Din häst verkar påminna lite om min. På honom låg Stübben Avalon bra avseende ryggens form. Gissar på att Stübben Tristan kanske kan passa också. Crown låg rätt bra. Globus Clic rätt OK också. Globus har rejält vida sadlar också.

Gissningsvis kanske Santa Cruz (Jacson) kan passa också eftersom han kan ha deras flatback Celine. Efter att ha provat ett antal sadlar så slutade det med en Lemetex Galant, inte så vanlig sadel, men påminner om Tristan i utseende.

Problemet är att jag hatar både Stübben och Globus, jag är inte gjord för att rida i de sadlarna :crazy: Rider just nu i en lånad Stübben och har så ont i baken... :cry:

Vill helst inte köpa något "billigt" märke som Globus, Jacson, Kentaur osv...

Testa Prestige Leonardo och Prestige Doge. Leonardo'n är rakare än TD och Doge har tom kilbossor.

Har en liknande häst och en Morris & Nolan ligger på den ryggen.

OK. Jag blev även tipsad om att pröva t ex Amerigo, Jaguar och Passier. Tyvärr hittade jag ingen sådan att prova som var i rätt storlek för både hästen och mig. Du kanske har större tur.

Har du suttit i Crown Jessica? Den jag prövade hade en helt annan sits (fåtöljvarning;)) än t ex Stübben Avalon, fint läder, bra hantverk och är ingen lågbudgetsadel. Kostar ca 14000 kr ny. Dock upplevde jag sadeln som lång jmf med några andra i samma sitsstorlek.

Morris & Nolans sadlar är ju så "stora", förstår ni hur jag menar? Det är stoooora bossor, stoooora knästöd, på min lilla häst blir det bara en enda stor sadel...

Hur liten är hästen? Vilken sitsstorlek behöver du?

Om du lägger ut bilder på hästen så kanske du får fler och bättre förslag.

Är lite dålig på internet, vet inte hur man får ut bilder :o

Hästen är ca 156 cm hög och som sagt ganska kort. Själv behöver jag iaf 17", hatar att sitta fast i sadlarna...

Din häst är väl inte så liten? Min är lika stor/liten och jag har t o m haft westernsadel på honom utan att han försvann.;) Dressyrtränaren såg hästen i dressyrsadeln för första gången igår och konstaterade att han såg högre och mera långbent ut med den än med hoppsadeln.

Bry dig inte så mycket om hur hästen ser ut i sadeln så länge den passar er. En sak som är viktigt att tänka på (och det vet du säkert redan) är att sadeln inte är för lång för hästen. Den får inte ge något tryck på ryggen efter sista revbenet. Man kan också ge tumregeln att man bör få plats med minst en handsbredd mellan slutet på bossorna och virveln.

Kolla bland trådarna på forumet Bukefalos-hjälp så hittar du bra förklaringar av hur man gör för att lägga ut bilder. Det är inte svårt.:)

Senast ändrad:

Nej, han ser inte så rak ut, något mera svängd än min kanske eller i alla fall med mera manke, men inte jättesvängd heller.;) Längden är svår att bedöma på bild utan att se hela hästen.

Min kuse som jämförelse. Bilden är tagen för ett år sedan när han var 5 år. Han har lagt på sig lite på rygg och bak sedan dess.
Pomelouppstlldmindre.jpg

Din häst ser nästan likadan ut som min. Har också en "liten" häst med rund mage ( bättre nu...) och liten manke.

Provade stubben, hubertus och kieffer men den jag har nu ligger absolut bäst. Det är en Henri de Rivel sadel modell Anthenor special. Super skön till ett rimligt pris!!

Hej kan rekommendera hööks griffin sadel haglinger cob dressyr jätteskön sadel ger bra sits och balans och hjälper en att hitta sin sits bra pris med 3900 beställ en storlek större så 17,5 är lite små i storleken. Du kanske inte gillar syntet men den är jätteskön och syntet sadlanra är bra i dagens läge. Hästen liknar min rätt så mycket och där ligger den bra. De har haft slut på sadlen så de kommer hem i slutuet av månaden på postorder kanske redan har kommit.

Jag tävlar och tränar på MSV nivå, så vill ha en skön sadel i bra kvalité! Så tyvärr är inte någon syntetsadel av intresse...

Men ska kolla upp HenriDeRivel, och måste nog kanske testa någon Stübben trots att jag kommer få ont i ändan..

Vad vill du ha för typ av sits och klossar på sadeln?

Har du ridit i nya Stübben-sadlar eller bara i de gamla Siegfried-plankorna? Maestoso är nog den med mjukast och djupast säte som Stübben har. Jag trivdes rätt bra med Avalon men den var ingen fåtölj.

Jag prövade en County. Mjuk att sitta i, men för svängd för min häst.

Globus gillade du ju inte heller, men jag tyckte att Globus Clic var rätt bekväm. Var det den du prövade?

Smaken är som baken.;)

Smaken är verkligen som baken ;)

Jag gillar inte sadlar med enorma knästöd och väldigt djupa säten. Morris&Nolan är skräckmodellen på sadel för mig, den är bred, stora knästöd, stora bossor, ja det är bara en enda stor sadel över hela hästen känns det som :p

Globusen tyckte jag inte heller att man fick någon bra känsla i, var väldigt bred i sätet...

Har tidigare haft en Stübben Excalibur (till förra hästen), stenhård, men annars gillade jag själva modellen på sadel.

Provsitt de andra Stübben-modellerna om du har möjlighet. De är mjukare än Excalibur och alla ser ut att vara smala i sätet. Ingen av dem har väldigt djupt säte eller enorma knästöd. Maestoso är väl den som är "värst" av dem tycker jag det ser ut som.

Passier ser ut att kunna vara något för dig om jag fattar rätt.

Jacson har ett par sadlar som ser OK ut (Menar inte New England nu, utan de andra två lite dyrare.) för priset.

Lemetex Galant som jag shoppade till sist har inte så stora stöd heller, smal sits som är ganska grund. Inte supermjuk, men ingen planka heller. Kvalitet och pris verkar jämförbar med t ex Stübben.

KenTaur kanske - den nya modellen med mjukare kilbossa.
Underbar att rida i - har en KenTaur Athén som jag älskar, ligger bra på min häst som är något överbyggd men inte direkt svängd i ryggen.
pma om du vill ha bilder & mer info.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: Anna-KarinO
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 306
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka