Sv: Utebox
Har inte själv mina i utebox men några saker man kan tänka på är att:
I uteboxar på senhöst / vinter /vår är det ofta kallare än på dagen så vissa hästar behöver då mer täcke på natten än ute i hagen på dagen eftersom de inte kan röra sig för att hålla värmen.
Ska man ha samma täcke dygnet runt / samma täcke underst dygnet runt så behöver det tvättas oftare än om man byter av.
Det är även viktigt att hästen inte står och är fuktig under. Fuktiga kan de bli antingen av att de är för varma (släpper ut mer fukt ur huden även om de inte svettas för att få rätt kroppstemperatur), eller för att de inte får torka ordentligt efter att de svettas. I värsta fall får de fukteksem om de har fuktiga täcken hela tiden, det är vad jag vet dock ganska ovanligt.
Detta har inget med täcken att göra men det är viktigt att hästen inte står i drag bara för att det är en utebox. Någon bit av väggen /dörren måste gå att ha stängd åt alla väderstreck så det finns någonstans i boxen det är lä som hela hästen får plats i om du förstår hur jag menar.
Har du möjlighet att byta täcken tycker jag det är att föredra men hästar har en mycket större komfortzon än människor och så länge det är samma typ av väder när den är i boxen som ute kan du ha samma täcke inne som ute.
Vore jag du skulle jag täcka likadant i boxen som du har dem i hagen.
Tex har de regntäcke om det är under 10+ och/eller regn så ha täcke på natten när det är 10+ och täcke ute om det är så kallt på dagen och/eller regnar.
Och på vintern har du tex 200g ute och det är några plus, men minus på natten kanske hästen behöver ett fleece under eller ett 3-400g, just för att den inte kan röra sig för att hålla värmen.
Jag hade en C-ponny för några år sen som när den stod i ett isolerat stall (kallstall) utan drag och gick i hage med gräs hade ett 100g ute täcke och var lagom varm även när det var 5- (ingen snö). Sen flyttade han till ett annat stall där det blåste in precis bredvid boxen och hade då ett ylle+300g stalltäcke+ 100g utetäcket över för att inte skaka, då var det -8 i stallet.
3 graders skillnad gör ingen skillnad för hur varm/kall hästen är. Men blåst kan också påverka. Hoppas du fattar vad jag menar