Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

the_connemara

Trådstartare
Funderingen kring nytt stall och boxfrågan har i mitt huvud just nu stannat vid uteboxar. Med ett gäng praktiska frågor i följeslag såklart och vad passar bättre än att fråga buke ;)

En hypotetisk skiss med två hästboxar 4*4 m bredvid varandra och boxdörrar ut mot en stallgång som är under tak, kanske 4 meter bred. Stalldörr in till isolerad stalldel som fortsättning med skötselplats, sadelkammare, foder o dyl.

Bör boxdelen som är längst ut i byggnaden vara isolerad? Bör boxarna ha halvdörrar som kan stängas till helt? Bör dörrarna vara isolerade? Varför/varför inte?

För tillfället funderar jag på om det är möjligt att ha relativt höga boxdörrar (inte klättra-ut-höjd alltså men ändå så de lätt kan stå utanför med ?huvud o hals) och endast galler längst upp att stänga för natten (behövs det?). Fungerar det att ha det så "öppet" i västra Skåne året runt? Tanken är alltså att taket över stallgången utanför gör att det inte regnar/blåser in allt för mkt/alls. Behöver man mer ventilation än att just överdelen är öppen? Spelar det roll om hästen står på bädd eller inte (ang ventilationen)?

Tips o tankar ang uteboxar, isolering, ventilation och "instängdhet" året runt/nattetid mottages tacksamt. Gärna även bilder :)
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

varför vill du ha uteboxar..? är det inte bättre att bygga ett helt stall men bra ventilation (tex bruksbalken) och endast isolera sadelkammaren? då får du bra luft och hästarna står ganska kallt men dragfritt.
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

varför vill du ha uteboxar..? är det inte bättre att bygga ett helt stall men bra ventilation (tex bruksbalken) och endast isolera sadelkammaren? då får du bra luft och hästarna står ganska kallt men dragfritt.

Varför inte? Varför skulle det vara bättre menar du?

Jag gillar tanken med att stå ute i friska luften (om det räcker som ventilation?). Med en bred stallgång framför behöver man inte går ut i dåligt väder för att ta in hästen till skötselplatsen och vädret stör inte hästen in i boxen.

En plan är att ha stall och garage på nedervåning och bodel på övervåning, det gör det svårare med högt i tak och ventilation på så vis. Därav funderingen på utebox.
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

En plan är att ha stall och garage på nedervåning och bodel på övervåning, det gör det svårare med högt i tak och ventilation på så vis. Därav funderingen på utebox.
Inte svar på frågan, men tänk på att det är väldigt hårda krav på brandsektionering om man ska ha garage, stall och bodel i samma byggnad.
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

tja det låter som ett konstigt byggvärk tycker jag, lite stökigt? lite här och lite där liksom. skärmtak är svårt att få snyggt. hur exakt hade du tänkt att det skulle se ut? du tänker tre avdelningar bredvid varann och så en gång med dörrar på ena sidan? boxar/skötselsplass/sadelkammare?

hästarna kan titta ut i vanliga stall också, är bara att ha öppningsbara fönster/luckor. :) har man dörren öppen blir det lika frisk luft som ute.

att ha bostad ovanpå kan du nog glömma, det är jättehöga krav och väldigt svårt att bygga så det blir bra. jag funderade på det själv ett tag och undersökte lite, och om man öht fick lov att bygga så, så skulle det bli väl så dyrt som att bygga två skillda byggnader.
med tanke på insekter så är det heller inte så kul att bo ovanpå stallet, kan säga att jag är jätteglad att vi inte byggde stallet så nära huset som jag ursprungligen ville ha det! så i praktiken är det tyvärr ingen bra ide, även om det låter mysigt.
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

Nej inte stökigt för allt i värden :p utan 2 boxar i ena änden, stalldel i mitten och garage i vinkel mot stalldelen var tanken när jag skrev inlägget. Det kommer nog ändras tusen gånger om innan det väl blir dags :angel:

Tack annars för ditt svar!
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

måste itne boxaran vara minst 9 kvadratmeter för att vara godkända? Jordbruksverket har alla regler för hur du får bygga allt från storlek på boxar till hur brett gallret får vara. KOlla deras hemsida eller kontakta dom. takhöjden är oxå viktig bland annat.

Uteboxar är en strålande ide, det bästa för hästarna!

kan inte hjälpa till så mycket mer än att berätta om mitt bygge. :)
mitt bygge
Jag byggde två uteboxar, ca 10 kvadratmeter stora. engelska dörrar utåt. med ett litet rum emellan boxarna på ca 120 cm brett där jag kan ah foder mm. Vi fäste bakväggen mot vår befintliga ladugårdsvägg. Vi göt en betongplatta som vi byggde på. hade inte tänkt det från början men nu när jag ahr den förstår jag inte hur jag skulle ha klarat mig utan den. :)
engelska dörrar där undre halvan är 145 cm. dörröppningen är 240 cm som helt. Vi byggde egna dörrar för att få dom lite högre för att minska klättra - ut risken. Med breda och höga dörröppningar och takhöjden i stallet blev det väldigt luftigt. Hästarna älskar att stå och titta ut. Min unghäst testade nästan genast klättra över - teorin och fick snällt stå kvar *s*
fönster i varje box med galler framför.
takhöjden är som lägst(framkant) 250 cm, som högst(bakkant) 340 cm.

Bygget är isolerat, utom taket. kanske kommer vi lägga in ett innertak så småningom. Jag bor i värmland och vi har haft övre delen öppen sen oktober 2008 pga att vi inte hann bygga klart dörrarna. Vi har haft yllefiltar hängandes över den delen, har funkat bra. Vattnet har frusit ibland men då får man bara se till att ge hästarna mer vatten att dricka.
 
Senast ändrad:
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

4*4 m ger 16 m2 :)

Tack för ditt svar, kommer nog att återkomma med mer vettiga frågor en dag då jag inte sitter sovande vid datorn :D
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

Har du koll på vad det som är som har så höga krav?
Brandskyddet! Dels så ska det brandsektioneras och det är mycket besvärligare att brandsektionera "på höjden" än med väggar. Sen är det krav på utrymningsvägarna. Läs mer på länken i mitt förra inlägg!
 
Sv: Uteboxar - isolering, ventilation, halvdörrar mm.

Tack så hemskt mkt!

Det är ju bestämmelser överallt bara vad gäller hästarna o stall. Länsstyrelse, kommun, jordbruksverket osv. Herrejösses! Jag kommer ringa tusen miljoner samtal :D
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 050
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp