Utestall kontra tillbyggnad!

C

ChalleBalle

Usch sitter nu i valet och kvalet.

Bor på en mindre gård (hus med stall). Flyttade in för ett år sedan och inredde då stallet. Det är ett litet stall med två boxar, spolplats, mindre loft och sadelkammare. Till detta har vi bra med bete. 3 mindre vinterhagar och en stoor sommarhage.

Nu till dilemmat.

Har bestämt oss för att bygga ut med några boxar. Min första tanke var ett enklare utestall med två boxar. Tänkte helt sonika ha det utan platta, direkt på marken (självdränerande sandbotten), i trä med ngn typ av plywood på innerväggarna, tre heltäckande sidor och en halvöppen. Detta borde inte bli alldeles för dyrt. Utan vad vi räknat på så ligger det runt 10 000 kr. Då har jag två boxar och ett litet utrymme extra för foder.

Det andra alternativet är att bygga ut nuvarande stall med två boxar. Dessa ska i enlighet med det befintliga muras och putsas. 42 m2 extra blir det. Här vinner jag en ny uppbindnigsplats och foderutrymme. Emligt våra uträkningar blir det 50 000.

Skillnaderna i pris är ju uppenbara. MEN hållbarhet, värde och användbarhet spelar också roll. Hur hade ni gjort?

Har ngn gjort liknande utestall. Utan platta? Har ni så man kan stänga in hästarna helt vid sämre väder. Nackdelar? Fördelar? Tips?
 
Sv: Utestall kontra tillbyggnad!

Jag förstår inte exakt hur du menar med bygget av utestallet? På din beskrivning låter det som ngn slags ligghall, inte rena uteboxar. Har jag missuppfattat helt kanske?

Mitt stall som jag byggde förra sommaren är två uteboxar (isolerade dock). De funkar som vilka uteboxar som helst, bara det att de håller värmen lite bättre på vinterns kallaste dagar, vattnet fryser som exempel aldrig. Jag har ingen platta till boxarna utan dänerat jordgolv och en halmbädd (permanent) ovanpå.

Nackdelen med utebox tycker jag är att man inte har ngn skötplats och dessutom ofta lite sämre med förvaringen av utrustning, det blir mkt släpa fram och tillbaka med grejorna. Hästarna trivs dock utmärkt :)
Själv håller jag på med att bygga en kallfarstu till mina boxar, jag är less på just de nackdelarna jag tog upp ovan.

Nu verkar det ju som om du redan har ett stall och därmed också då skötplats och förvaringsutrymme, så om jag vore som du så hade jag nog kört på att bygga uteboxarna. Fint att ha ett alternativ till det "vanliga" stallet.
 
Sv: Utestall kontra tillbyggnad!

Eftersom du allaredan har ett stall så hade jag nog kört på utestallet med två boxar. Om du nu inte tänker skaffa mer hästar?
Då kanske det hade varit klokare att bygga ut stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 487
Senast: Buck
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 116
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 048
Senast: FlipTheFrog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp