Bygga nytt litet stall

Det är putsat på insidan också, väggarna är inte klädda utan bara målade över putsen. Boxväggarna i mellan är ju i trä.
Har tagit kort men lyckas inte få över dem till datorn:o. Är helt IQ befriad när det gäller teknik!:angel:

Jag som så gärna vill se ditt stall :D har du fotat med telefonen? Maila isf bilderna till dig själv och öppna sedan mailen på datorn och spara dem där! Annars är ju USB kabel en bra grej...
 
Liiite förstår jag, tex USB kabel!:D Men när jag kopplar mobilen till datorn går det inte ladda över. Ska prova att ta med min vanliga kamera, den vet jag hur jag får över bilderna! (hoppas jag:p) Funkar inte det får jag väll skicka MMS till dig!;)
 
Jag har murat och oisolerad, en vägg är tegel, en vägg är betong, och 2 väggar är leka :p.
Det är väldigt svalt på sommaren och sällan det är flugor där inne, vintertid så fryser det ju men har en frost vakt vid vattenkraften och 2 vattenhinkar i varje box så hästarna har alltid vatten ändå.
sadelkammaren är isolerad, är dock ingen indragen värme så har ett el element som är i vägen hela jäkla tiden :banghead:
Innan vi byggde loftet så var det mycket kallare även sommartid, men då var det ca 5m till nock och oisolerad trasigt tak.

Hade jag byggt ngt nytt så hade jag haft murade väggar, öppet till nock med isolerat tak, bra ventilation, isolerade vattenledningar till varje box (inte vattenkopp dock) och isolerad sadelkammare med golvvärme.
 
Vi är också inne på att bygga nytt litet stall och har hittat massor med bra information i denna tråd. :up: :)
jag skulle gärna vilja veta hur ni andra gjort med avlopp-brunn i stallet. Har försökt att få tag på en snubbe på kommunen som kan svara på mina frågor men han är på semester och någon annan kunnig människa verkar inte finnas :confused:
Antar att de finns särskilda krav vid avlopp... måste man koppa ihop brunnen i stallet med de befintliga till huset?

Har sett att stallar med 5 boxar eller fler har särskilda krav med förundersökning m.m... finns de regler för mindre stallar också?

(Ursäkta inflikningen i tråden, hoppas detta lilla utlägg är okej?:D)
 
Vi är också inne på att bygga nytt litet stall och har hittat massor med bra information i denna tråd. :up: :)
jag skulle gärna vilja veta hur ni andra gjort med avlopp-brunn i stallet. Har försökt att få tag på en snubbe på kommunen som kan svara på mina frågor men han är på semester och någon annan kunnig människa verkar inte finnas :confused:
Antar att de finns särskilda krav vid avlopp... måste man koppa ihop brunnen i stallet med de befintliga till huset?

Har sett att stallar med 5 boxar eller fler har särskilda krav med förundersökning m.m... finns de regler för mindre stallar också?

(Ursäkta inflikningen i tråden, hoppas detta lilla utlägg är okej?:D)

Ingen fara! Jag funderar också på hur man ska koppla på avloppet. Han som var ute och tittade hos oss tyckte att man kunde låta vattnet gå rätt ut i naturen som vårt regnvatten gör, men det vill jag nog inte hålla med om. Det blir ju en del tvål och dyl som kommer åka ner brunnen.

Tyvärr står våra byggplaner lite still pga diverse anledningar. Men en byggare är kontaktad och ska komma ut och titta. Hoppas plattan kan bli gjuten i år iaf och stallet byggt i vår så att hästarna kan flytta hem lagom till betet 2016.
 
Ingen fara! Jag funderar också på hur man ska koppla på avloppet. Han som var ute och tittade hos oss tyckte att man kunde låta vattnet gå rätt ut i naturen som vårt regnvatten gör, men det vill jag nog inte hålla med om. Det blir ju en del tvål och dyl som kommer åka ner brunnen.

Tyvärr står våra byggplaner lite still pga diverse anledningar. Men en byggare är kontaktad och ska komma ut och titta. Hoppas plattan kan bli gjuten i år iaf och stallet byggt i vår så att hästarna kan flytta hem lagom till betet 2016.
mitt avlopp i stallet går rätt ut i gödselstacken/ under rampen till stalldörren...
inte det bästa men är på sin höjd lite grumme diskmedel eller sadel tvål från sadelkammaren som kommer ut, tvättar sällan hästen med schampoo (har bara kallvatten så försöker spara henne den tortyren ;)) har så att det rinner först ut på rampen där det är en liten grop, så är det lite vatten så hamnar det aldrig rätt ut i gödselhögen. och sen är det en mindre fåra som rinner ut i gödslet.

blev så då vi annars var tvugna till att gräva upp halva gården för att leda avloppet rätt. räcker att vi fick gräva upp ladan för att ens få in vatten i stallet.
 
Allmänt avloppssvar, vi kopplade ihop stallets avlopp med det kommunala systemet. Det var lite krångel med grävning men nu känns det väldigt värt det. Samtidigt drog vi vatten- och elledning. Det var inget problem med kommunen utan fungerade väldigt smidigt.
 
Vi valde också att koppla avloppet i stallet till vårt befintliga avlopp. Alternativet hade varit en stenkista, men då kan man ju inte använda något schampo eller tvättmedel alls.
Det är förprövningskrav för stall med fem boxar eller fler, men samma regler och riktlinjer gäller för bygget av mindre stall även om det inte krävs förprövning. Hittar man då brister vid en rutinkontroll eller en kontroll gjord pga anmälan får man åtgärda det i efterhand - så det är nästan mer viktigt att vara påläst när man bygger utan förprövning.
 
Vi valde också att koppla avloppet i stallet till vårt befintliga avlopp. Alternativet hade varit en stenkista, men då kan man ju inte använda något schampo eller tvättmedel alls.
Det är förprövningskrav för stall med fem boxar eller fler, men samma regler och riktlinjer gäller för bygget av mindre stall även om det inte krävs förprövning. Hittar man då brister vid en rutinkontroll eller en kontroll gjord pga anmälan får man åtgärda det i efterhand - så det är nästan mer viktigt att vara påläst när man bygger utan förprövning.

nu blev jag nyfiken ^_^, vad är en stenkista? hur fungerar det? och så vidare :p
 
Det är precis vad det låter som. Mer läsning finns bl a här: http://www.husgrunder.com/dranering-vatten-avlopp/stenkista/

Tror inte någon kommun godkänner stenkista för gråvatten. Dagvatten är självklart OK, men grå- och svartvatten kräver nog de flesta/alla kommuner bättre lösning för. Avlopp från stall räknas som gråvatten.
aha, dvs det är lika bra att låta vattnet gå ut på gödselstacken tills någon kommer och klagar..
är bara vatten, kiss och div böss och jord som spolas ner i avloppet i stallet ändå, så gör ju ingen skillnad mot att hälla det direkt ute på gödselplatsen eller spola av hästen utanför stallet. vattnet kommer ut på gödselplattan ändå.
 
Biologiskt sätt är det väl ingen tokig ide att hälla avloppsvatten på gödselstacken, någon biolog kan nog reda ut det. Det kommer inget annat ur avloppet än det man häller i det!
Men vatten som regnar på stacken och sen rinner iväg blir utlakning. Så tak över stacken.
 
Nej, stenkista är inte ok om man någonsin använder något slags tvättmedel, schampo eller vad som egentligen... därför kopplade vi på befintligt avlopp istället. Vi har inte tak över gödselstacken, men en tät platta med väggar som ska klara minst ett halvårs nederbörd. Att hälla på mer vatten där var alltså inte heller något alternativ. (dessutom använder jag vatten från gödselstaden för att vattna blommor och växter i trädgården)
 
Någon som har frågat om en riktig infiltrationsbädd är ok för den typen av gråvatten? Mest för att jag är nyfiken.
 
En parantes i sammanhanget, men en vink om hur krångligt det kan bli med avloppsfrågan.

Vi står i begrepp att handla upp ett minireningsverk. Känd leverantör, levererat till offentliga toaletter i mycket känslig miljö med beröm godkänt.

Men vår kommun kräver infiltrationsbädd efter reningsverket. Det vi släpper ut är alltså rent vatten. Minireningsverket är med stor marginal en bättre/renare lösning än infiltrationsbädd, bättre kontrollerad och en väsentligt längre avskrivningstid. Ändå kräver kommunen dubbel rening. Finns absolut ingen mening med detta, men en dubbel kostnad för oss.

Lönt att argumentera? Knappast. Trött så man slår huvudet i väggen? Jajamensan.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 440
Senast: ptr
·
Anläggning Hej. Ny här på forumet. Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar. Min...
Svar
9
· Visningar
4 115
Senast: skogaliten
·
Utrustning Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir...
Svar
2
· Visningar
3 251
Senast: Pegasus63
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 405
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp