Bygga nytt litet stall

En parantes i sammanhanget, men en vink om hur krångligt det kan bli med avloppsfrågan.

Vi står i begrepp att handla upp ett minireningsverk. Känd leverantör, levererat till offentliga toaletter i mycket känslig miljö med beröm godkänt.

Men vår kommun kräver infiltrationsbädd efter reningsverket. Det vi släpper ut är alltså rent vatten. Minireningsverket är med stor marginal en bättre/renare lösning än infiltrationsbädd, bättre kontrollerad och en väsentligt längre avskrivningstid. Ändå kräver kommunen dubbel rening. Finns absolut ingen mening med detta, men en dubbel kostnad för oss.

Lönt att argumentera? Knappast. Trött så man slår huvudet i väggen? Jajamensan.


Låt dem svara på var det står. De får ställa krav på reningsgrad, inte vilken teknisk lösning ni väljer. Det kan nog vara värt att argumentera, eller rättare sagt, tvinga dem att argumentera. Jobbigt är det i alla fall!
 
Låt dem svara på var det står. De får ställa krav på reningsgrad, inte vilken teknisk lösning ni väljer. Det kan nog vara värt att argumentera, eller rättare sagt, tvinga dem att argumentera. Jobbigt är det i alla fall!

Vi har låtit leverantören ta striden, vi har ändå inte tillräckligt med teknisk fakta för en relevant krigföring.

Men tröttsamt är det. Skönt att vi inte sitter i sjön och väntar på inflyttning eller så, då hade jag nog slitit mitt hår.
 
Nej, stenkista är inte ok om man någonsin använder något slags tvättmedel, schampo eller vad som egentligen... därför kopplade vi på befintligt avlopp istället. Vi har inte tak över gödselstacken, men en tät platta med väggar som ska klara minst ett halvårs nederbörd. Att hälla på mer vatten där var alltså inte heller något alternativ. (dessutom använder jag vatten från gödselstaden för att vattna blommor och växter i trädgården)


Det vatten som kommer med avloppet är väldigt lite i jämförelse med nederbörd, och ska man klara ett halvår av det är det en jädra basäng!
Men smart att använda gödselvattnet på det viset, kan inte bli bättre utnyttjande då.
 
Säkert sant. Jag blir mest lite nyfiken eftersom det där med gråvatten kan vara ett bekymmer. Även dagvatten som är förorenat är ett problem, därför tänker jag i de banorna.
Ja, dagvatten kan man ju rena genom trappstegsdammar och liknande med mycket bra resultat. Vi har det till ett utlopp till en sjö i min kommun och sjön är markant renare efter bara ett par år :) Men BT-vatten skulle nog inte funka gissar jag.
och inte med enbart infiltration heller.
 
Vi har låtit leverantören ta striden, vi har ändå inte tillräckligt med teknisk fakta för en relevant krigföring.

Men tröttsamt är det. Skönt att vi inte sitter i sjön och väntar på inflyttning eller så, då hade jag nog slitit mitt hår.

Låter klokt.

Här avvaktar jag tills vindarna vänt lite och väntar med att dra in avlopp.
 
Vi har låtit leverantören ta striden, vi har ändå inte tillräckligt med teknisk fakta för en relevant krigföring.

Men tröttsamt är det. Skönt att vi inte sitter i sjön och väntar på inflyttning eller så, då hade jag nog slitit mitt hår.

Jag är så tacksamt att trots att vi bor i en yttepytteliten by långt ute i skogen så har vi kommunalt vatten och avlopp. De måste ha gjort en tankevurpa när det byggdes någon gång eftersom vi bara är runt femton personer som bor här numer. Det är väl värt grävmaskin, tid och pengar för att ansluta till det kommunala istället för att som ni behöva krångla med eget. Särskilt om det blir kontroll vid något tillfälle.
 
Jag är så tacksamt att trots att vi bor i en yttepytteliten by långt ute i skogen så har vi kommunalt vatten och avlopp. De måste ha gjort en tankevurpa när det byggdes någon gång eftersom vi bara är runt femton personer som bor här numer. Det är väl värt grävmaskin, tid och pengar för att ansluta till det kommunala istället för att som ni behöva krångla med eget. Särskilt om det blir kontroll vid något tillfälle.

Hade vi kunnat hade vi absolut valt kommunal lösning. Det har vi i vårt eget boende.
 
Nu har vi bestämt oss. Vi gjuter en ny mindre platta och ställer två rejäla uteboxar på. Det gamla lilla stallet får vara uppställningsplats och förvaring. Känner att vi måste planera det här stallbygget ordentligt innan vi sätter igång. Så, nu är det fullt upp med grävning och staketbygge. Sätter förresten boxarna i en blivande hage. Det går nämligen att plocka bort dörrar och mellanvägg och vips har man en ligghall!
 
Nu har vi bestämt oss. Vi gjuter en ny mindre platta och ställer två rejäla uteboxar på. Det gamla lilla stallet får vara uppställningsplats och förvaring. Känner att vi måste planera det här stallbygget ordentligt innan vi sätter igång. Så, nu är det fullt upp med grävning och staketbygge. Sätter förresten boxarna i en blivande hage. Det går nämligen att plocka bort dörrar och mellanvägg och vips har man en ligghall!
Låter väldigt bra :). Stall bygge kräver planering och bäst blir det om man hunnit bo in sig lite i gamla stallet gör att se vad för lösningar man vill ha sen :). Ett par uteboxar som sen kan vara en lösdrift är ju toppen :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 441
Senast: ptr
·
Anläggning Hej. Ny här på forumet. Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar. Min...
Svar
9
· Visningar
4 118
Senast: skogaliten
·
Utrustning Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir...
Svar
2
· Visningar
3 252
Senast: Pegasus63
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 409
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp