Utetäcke som inte är regntätt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare agnvir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 180
A

agnvir

Min häst får knutor på ryggen och jag är ganska säker på att det beror på att täcket är för tätt när det är sol ute. Egentligen behöver hon förstås inte ha täcke ute när det är sol men det är svårt att veta vad det ska bli för väder och jag har inte alltid möjlighet att byta täcke på morgonen. Så jag letar efter ett täcke som inte är så tätt. Men alla utetäcken jag vet är regntäta (=jättetäta). Och är det inte ett utetäcke så går det sönder direkt. Skulle alltså behöva ett täcke som håller ute men som inte är regntätt. Någon som känner till om det finns något sånt att köpa?

Sv: Utetäcke som inte är regntätt

Hur tänker du nu?
Om hästen måste ha täcke ute för att vara varm eller torr, och vädret som du säger är ostadigt just nu, - på vilket sätt skulle ett täcke som inte håller torrt hjälpa? det är ju vansinne.

Förstår inte alls vad du ska ha ett icke regntätt täcke till? Om hästen får problem pga att det är för tätt lär den få större problem av att det blir fuktigt och blött under täcket. Det bästa måste ju vara att ha den utan täcke, men om den nu måste vara täckad av någon anledning hade jag satsat på ett kvalitetstäcke som inte väger för mycket och som andas bra.

Förstår inte heller hur du tänker? Om hästen nu blir för varm med ett regntäcke (antar att du har det tunnaste regntäcket du kan hitta med max bara fleecefoder), varför inte låta hästen gå utan täcke?

Att ha ett täcke som inte håller tätt är i många fall värre än att inte ha något täcke alls. En hästpäls torkar rätt fort efter ett regn, ett täcke som är genomblött tar åtskilliga timmar att torka, och då står hästen där, kall och blöt vilket garanterat skada mer än att vara utan täcke helt och hållet.

Jag måste säga att jag håller med övriga. Jag fattar inte resonemanget riktigt. Får hästen inte ont i ryggen eller liknande av att vara ute en halv dag i regn utan täcke (om det nu är sol vid utsläpp och regn vid lunch, t.ex.), så skippa täcket om vädret ser kanon ut. Om det nu är så att hästen blir för varm i ett regntäcke...

Vad är det för regntäcke du använt? Har det någon typ av foder?
Det finns regntäcken som inte är som plastpåsar, utan andas riktigt bra. Kanske ett 50g (vilket är lite lite fyllning. Man brukar väl säga att fleece = 100g.), eller ett ofodrat med ett tunt tunt under, kan vara något?

Det skulle vara ett ulltäcke. Ull håller värmen även när det blir blött. Men när det blir blött, blir det också rejält tungt, och det tar massor av tid att torka. Dessutom vete tusan hur det funkar som utetäcke i längden; min förra häst lyckades rulla sönder sitt (en lång reva...). Skulle vara ett rejält (det jag hade ute var ett Showmaster, rätt klent). Men det är det enda jag kan tänka på.

//Liten, som spånar loss i trött-dimman såhär på kvällen.

Det behöver inte vara täckets fel att den får knutor på ryggen, kan vara mycket annat som påverkar.
Men om det nu skulle var täcket så skulle jag skippa det helt & hållet om hästen inte är en fryslort när det regnar. Min häst fryser när det regnar mycket ute & jag har använt mig av ett regntäcke med fleecefoder just dom dagarna, annars utan täcke.

Ett tips är att kolla väderprognosen :idea:

Tack för alla goda råd! Jag förstår att hästar kan gå utan täcke men anledningen till att jag vill ha täcke på hästen är att hon sätter så mycket päls annars och då blir hon svettig när jag rider och så tar det tid för henne att torka. Och anledningen till att jag har svårt att plocka av och på täcke är att jag har henne inackorderad, alltså inte i eget stall.
Om det är risk för regn kan hon förstås ha utetäcket (med 100g foder och andasfunktion, Shire) men några dagar är det sol och även om det är många grader mitt på dagen så är hästarna ute hela dagen och det är bara några få grader morgon och kväll. Givetvis ska hon inte ha det icke regntäta täcket om det är risk för regn utan jag letar bara alternativ till de väldigt täta regntäcken som finns. Någon som har något förslag på märke?

Hur hästen sätter päls har inget med täcke/inte täcke att göra utan styrs av ljuset

Hade jag varit du hade jag låtit hästen gå utan täcke och ev spårklippt den istället

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Lunginflammation

Hund, Katt, Andra Djur