Utevistelse

Hästtjejen1989

Trådstartare
Jag har hört att en häst inte får gå ensam ute.
Men hur gör man om man inte har råd med två hästar?
Får man ha en häst själv eller måste man ha två??
 
Hästar bör ha sällskap av andra hästar.

På Jordbruksverkets hemsida står följande:
Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.
 
Ute själv i hage är inga problem lagligt sätt, som enda häst på gården/ stallet är inte tillåtet, möjligt att det skulle bli lagligt om den ensamma hästens hage angränsande till en annan gårds hästhagar.

Att ta inhyrning är alltid en risk med tanke på hästdumpning.
 
Även om man inte har råd att ha två hästar så kan man inte ha hästen ensam, varken inne eller ute. Då får man antingen stalla in hästen i ett annat stall där andra hästar finns eller ha inackordering hos sig. Även om det är tillåtet att ha något annat djur som sällskap till sin häst så bör man fundera över hur hästen trivs med ett annat djur, alla hästar är inte okej med något annat djur och det är inte någon rättighet att ha häst på ett sätt som hen inte trivs med.
 
I det stora hela är skillnaden av kostnaden för ägandet av en eller två hästar inte så stort - så länge man inte ska ha hundratusenkronorshästar.
 
I det stora hela är skillnaden av kostnaden för ägandet av en eller två hästar inte så stort - så länge man inte ska ha hundratusenkronorshästar.
Hur tänker du då? Iallafall för mig blir det dubbel hö, strö och mineralkostnad. Dubbel hovslagarkostnad, dubbel utrustningskostnad, dubbel veterinärkostnad för de årliga tandkontrollerna och vaccinationerna, dubbel försäkringskostnad osv. osv.
 
Det är väl ungefär en lika dum fråga som "Jag har hört att hästar behöver foder, men om man inte har råd med det, är det okej att skippa det då?"

Man får väl helt enkelt lösa det på något annat sätt. Inackordera egna hästen någonstans, skaffa inackordering eller liknande.
 
I det stora hela är skillnaden av kostnaden för ägandet av en eller två hästar inte så stort - så länge man inte ska ha hundratusenkronorshästar.
Nja. Två hästar att sko/verka, två höätare, två kraftätare, två försäkringar. Vissa summor blir dubbelt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hur tänker du då? Iallafall för mig blir det dubbel hö, strö och mineralkostnad. Dubbel hovslagarkostnad, dubbel utrustningskostnad, dubbel veterinärkostnad för de årliga tandkontrollerna och vaccinationerna, dubbel försäkringskostnad osv. osv.
Vindskyddet är det det är, skogsvagnen används till åtminstonne två av hästarna och hästtransporten är bara en osv. Utrustningen är inte den dyra, men tarvar en del underhåll istället, en del går att flytta mellan hästarna osv.
Det är en hel del som inte är avgörande för om där är fler hästar som delar på kostnaden. Ja - en häst till äter mer osv, men det följer antalet häst. Sett ur min synvinkel med mina hästar är inte tre väldigt mycket mer än två. Klart det kostar, men en del blir mindre per häst med. Det är helt enkelt som vanlig - det beror på.
 
Lånar tråden med en fråga kring en häst jag känner till. Är det tillåtet att ha häst ensam i stallet, med hästar i grannhage dagtid?
 
Eftersom trådens rubrik är Utevistelse, kan det möjligen vara så att TS menar om en häst får vistas själv ute i en hage?

Det är ju helt lagligt såvida hästen har andra hästar nära sig i andra hagar.

Lite otydlig tråd vad som egentligen avses, så bara en tanke ?
 
Lånar tråden med en fråga kring en häst jag känner till. Är det tillåtet att ha häst ensam i stallet, med hästar i grannhage dagtid?
Det ska det vara. Man kan ju knappast kräva att en frisk häst står inne som sällskap åt en som har boxvila till exempel.
Men det bör ju finnas en anledning till att förneka hästen utevistelse eftersom en (frisk) häst ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 427
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Får du ont i ländryggen efter ett ridpass? Då är du inte ensam, smärta i ländryggen är ett vanligt problem bland ryttare. Nu vill två...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp