Utevistelse

Gå in på jordbruksverkets hemsida

Du vet inte var det står?
Det jag kan hitta nu är det här:
"Dessutom bör hästarna kunna se och höra varandra och gärna ha möjlighet till fysisk kontakt, så att deras behov av social kontakt uppfylls."
Och där står det ju BÖR, dvs verkar inte som ett krav att hästarna ska kunna se och höra varandra? Men jag letar vidare.
 
Du vet inte var det står?
Det jag kan hitta nu är det här:
"Dessutom bör hästarna kunna se och höra varandra och gärna ha möjlighet till fysisk kontakt, så att deras behov av social kontakt uppfylls."
Och där står det ju BÖR, dvs verkar inte som ett krav att hästarna ska kunna se och höra varandra? Men jag letar vidare.
läs här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/1370040443839/DFS_2007-06.pdf
Och du tillgodoser inte hästens behov av att låta den stå själv i stallet.
 

Där låter det som att hästen varit HELT ensam, det är ju lite annat. Hästen jag tänker på har ju sällskap av hästar i grannhagen dagtid.

Det är alltså inte min häst så ingen anledning att gå på mig om det. Jag vill bara hitta den exakta texten där det står att hästen inte får bo själv i stallet, om den har hästar bredvid på dagen.
 
Första paragrafen. Andra kapitlet. Där står det tydligt. Men om du misstycker tycker jag du ska ringa till Jordbruksverket så de kan förklara och ge vidare hänvisning.
 
Jag vet om en häst som bodde själv i sitt stall, men hade hage som gick mot grannen, där det bodde fler hästar. Dom hade det så i säkert 10+ år, och längs en väldigt välanvänd promenadväg, så jag antar att någon ringt länsstyrelsen vid något tillfälle och fått det godkänt? Spekulerar enbart nu!
 
Jag vet om en häst som bodde själv i sitt stall, men hade hage som gick mot grannen, där det bodde fler hästar. Dom hade det så i säkert 10+ år, och längs en väldigt välanvänd promenadväg, så jag antar att någon ringt länsstyrelsen vid något tillfälle och fått det godkänt? Spekulerar enbart nu!

Så länge hästen inte visar tecken på att må dåligt brukar det vara ok.
Jordbruksverket har inte satt ner foten i från mer än så.
 
Men man kan väl ha en mini som sällskap? Min vän har eget stall med hennes storhäst och mini. Minin verkas bara och skos ej, dessutom äter den ju mindre.
I detta fallet så lånar hon minin från en annan tjej, så hon betalar inte försäkring, vaccination osv.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp