Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

M

Missfuckhead

Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka till sina gamla ägare om detta inte fungerar.

Vi har fått hem en 5årig hanhund som inte är kastrerad (och tydligen aldrig behövt det heller enligt veterinärer och andra utlåtanden). Vi har träffat denna kille ex antal gånger innan vi plockat hem honom och han har varit hur go som helst. Därimot så visste vi att han gjorde utfall mot andra hundar men det beskrevs som värre än vad det var, men det är fortfarande inte okej. Sambon min är uppvuxen med hundar, men inte jag. Har haft en stor schäfer och hållt på med en del andra voffsingar.

I vilket fall som, så har vi åkt upp och hämtat honom och tagit med han hem. Han går ihop med katterna hur bra som helst och detta är dag 2 som han är här.
Men till problemet. Som sagt gör han utfall och han skällder och drar åt a h*lvete. Men att tillägga så viftar han ändå på svansen..

Det kändes som jag och sambon tagit vatten över huvudet och vadfan har vi gett oss in på ? Men idag har han dragit mindre i kopplet efter en del tillsägningar.

Jag vill ha tips och hjälp. Hur visar jag mig dominat mot honom och blir flockledaren tillsammans med min sambo, och hur kan vi få honom att lägga av med dessa utfall ? Ska man gå förbi som ingenting eller lägga han ner och hålla han där ? Att tillägga så är vi ute med honom 4-5 gånger om dagen minst varvara den ena promenaden är runt en timme till två. Dom andra är runt en halvtimme långa.

Och snälla, inget avliva och sånt, utan fungerar inte detta och han inte gjort några framsteg så får han åka tillbaka till ägarna. För aggressiv vill jag inte påstå att han är, han stirrar inte och reser ragg och "kryper" sig fram, utan han är glad och allt tills det kommer en hund. Att tillägga är detta en stor hund på 60 kilo, hur go och glad på alla andra punkter och lyssnar helt underbart på alla kommandon tills en hund kommer.
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Jag vill ha tips och hjälp. Hur visar jag mig dominat mot honom och blir flockledaren tillsammans med min sambo, och hur kan vi få honom att lägga av med dessa utfall ? Ska man gå förbi som ingenting eller lägga han ner och hålla han där ?

Varför ska du behöva visa dig "dominant" och bråkig öht? Är det inte bättre att visa att du är en lugn och trygg person som det lönar sig att lyssna till?

Jag har tagit hem en tik som var heltokig vid hundmöten, det gick öht inte att få kontakt med henne om hon fick syn på en annan hund. Hon var osäker, reste ragg, hoppade runt på bakbenen och man hade fullt sjå med att att inte bli ivägsläpad av henne. Idag gör hon sällan värre saker än morrar lite vid hundmöten och jag kan absolut få kontakt med henne.

Det som fungerade för oss var att jag tog med godis på promenaderna - vilket hon älskar. (Hade hon gillat leksaker mer så hade jag tagit med det). Sedan såg jag till att bryta henne så fort jag märkte minsta tecken på att hon tänkte göra något mot mötande hund. Så fort hon började spänna sig lite i kroppen så sa jag åt henne att skärpa sig (för att kunna bryta henne) och sedan gav massor av godis. Att fokusera på godiset var viktigare för henne än att fokusera på mötande hunden. Dessutom blev det att jag lärde henne "gå fint" som kommando för att gå vid min sida och skita i mötande hundar.

Det är sällan omöjligt att få hundar att bli bättre vid hundmöten. Men ska man lyckas med sin hundträning (oavsett vad man vill träna på) så får man tänka igenom hur man gör, varför man gör det, vad hunden gillar för belöningsformer samt se till att vara konsekvent i sin träning.
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

ja absolut. Vet egentligen inte varför jag skrev dominant men det är värt att testa. Absolut. Tack :)
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Det verkar som om många fått för sig att man ska vara dominant och överlägsen mot sin hund, så jag är egentligen inte förvånad över att du skrev så, och inte heller förvånad över att du frågade om du ska lägga ner hunden och hålla den där även om jag tycker att det låter vansinnigt.

Titta på folk som har bra relationer med sina hundar. (Har du ingen i din närhet, kolla på youtubevideos! Många lägger ut filmer från träningar där osv)
Hur ser de ut att göra? Det jag ser är i alla fall att många lyssnar på sina hundar, att det blir någon slags ömsesidig respekt mellan ägare och hund. Ingen behöver vara "uppstudsig" och bråkig. Är man lugn, tydlig och gör det lätt för hunden att göra rätt så kommer man väldigt långt.

Om du istället för att visa hunden när du är missnöjd, ser till att visa hunden hur du vill att den ska göra, så är det stor chans att hunden självmant börjar bjuda på rätt beteende. Det är ju trots allt mer motiverande att få beröm än att få skäll ;) Uppmuntra alla bra beteenden, ignorera de dåliga om det går eller bryt dem för att sedan visa hur "rätt beteende" är.

Se även till att noga prata med din sambo om hur ni tränar hunden! Tränar ni båda på samma sätt och är konsekventa med det så blir det inte heller några konflikter och då är det nog lätt att få hundägandet till något roligt och trevligt.

Fortsätter ni att känna att det inte går bra så kanske en lydnadskurs kan vara något?
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

:) Tackar. Jag ska snart ut med det trollet så. Kanske är en idé att bara promenera rätt förbi, puffa till han i sidan och bestämt säga nej och sen bara gå. Kanske fungerar ? Vi får testa. Vi har en lång väg framför oss, och jag är tacksam för er som tagit er tiden att svara på detta.. :)
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Min hund skäller, spänner sig och reser ragg vid hundmöten. Vissa gånger syns osäkerheten, andra gånger ser hon rent av arg ut. Mycket koppelstress inblandat.

Vi kör sk skvallerträning, alltså att hon ska söka min kontakt när vi möter hundar. Det har blivit våran räddning faktiskt, för inget annat har fungerat! Är hon väldigt stressad fungerar det mest som avledande, men är hon lite lugnare fungerar det ypperligt, trots att vi inte kan det till 100% än. Hon fastnar gärna med blicken på hunden om jag inte påkallar uppmärksamhet. Jag trodde att godis skulle funka bäst för att leksak kunde stressa upp henne, men leksak har visat sig funka alldeles toppen, mycket bättre än godis!! :)
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Rädd hund i koppel behöver trygg koppelhållare.
Är båda ändarna av kopplet osäkra = bråk.
Hunden känner sin människas osäkerhet och svarar därför upp onödigt hårt mot andra.
Koppelhållaren börjar gorma och dra vilket hunden tolkar som att nu j*lar ska här fajtas ....
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

:) Tackar. Jag ska snart ut med det trollet så. Kanske är en idé att bara promenera rätt förbi, puffa till han i sidan och bestämt säga nej och sen bara gå. Kanske fungerar ? Vi får testa. Vi har en lång väg framför oss, och jag är tacksam för er som tagit er tiden att svara på detta.. :)

Kan säkert fungera, MEN kom ihåg att berömma när hunden gör rätt, eller i alla fall beter sig bättre än vanligt. Tolkar den röstberöm (tex "braaa, duktig hund!") som något positivt är det ju toppen, men vissa hundar blir gladast om de får något, tex godis eller liten leksak. Framförallt kan det nog vara så om man inte haft hunden länge och inte hunnit bygga upp någon riktigt bra relation med den än.

Tycker hunden att det är kul att göra rätt så kommer den försöka göra rätt oftare.
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Gick en riktigt lång promenad idag på säkert 2 timmar. Vi mötte såklart ett flertal hundar på vägen och han gjorde utfallen (Inte alls lika farligt som innan) och jag sa bestämt nej och bara gick. Sen en massa beröm. Och det blev bättre.

Synd att leksaker inte intresserar han för 5 öre, godis är bättre men ändå inte lika kul. Funderar på att ta en pinne ist, kan funka för det tycker han om :)
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Nu blir jag faktiskt förvånad. Plötsligt så skäller han och morrar när det kommer människor med luvan uppe och med en halsduk runt huvudet, så man bara ser ögonen ? Var kom det ifrån ? Och varför har ingen sagt något.
Han gjorde det både igår och idag, och nu blev jag redigt sur på honom, så han fick lägga sig ner och titta på mig.

Jag börjar bli irriterad på dessa gamla ägare, då dom inte nämnt något om detta, eller så kanske det inte kommit förrens nu ?
Han kommer ju från början från en missbrukarfamilj och det enda vi vet är att han blivit slagen, men inte mer.
Herregud. Vad har jag gett mig in på ?:confused:
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Men du, han har varit hos er i några få dagar. Ta det lite lugnt!
Jag skulle lägga den mesta tiden på att skapa en bra relation. Visst att du kan börja träna när ni möter hundar osv men låt det gå ett tag innan du dömer hunden helt.
Han måste ju få landa, känna sig som hemma, lära känna er.
Visa att du är en trygg matte. Att han kan slappna av när han är med dig. Och visa att matte är hur rolig och mysig som helst!
Lek med hunden, gosa med honom, träna kontaktövningar.
Bygg en stabil grund som ni sen kan fortsätta utifrån.

Tänk också på att ni inte kan lösa allt med hjälp av långa promenader. Jag vet ett par som tyckte hunden var så himla aktiv och det slutade med att de var ute och promenerade i sex timmar varje dag! Hunden blev ju aldrig trött, såklart. Och han var fortfarande lika jobbig hemma. Allt han egentligen behövde lära sig var att koppla av.
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

På mentaltest av hund förekommer just en pappfigur med stora vita ögon. De flesta hundar får spader när de ser den här pappfiguren komma närmare, det är ett stort hot mot hunden.

Din hund reagerar som många hundar gör på saker som inte ser ut "som vanligt", det i sig är däremot vanligt.

Jag tycker du har fått många bra tips och jag tycker du ska läsa dem igen, du har en osäker hund och ingen blir säkrare av att bli "nejad" eller korrigerad. Först måste du ha ett förstroendekapital att ta av innan du kan göra minsta korrigering. Annars kan du aldrig bli den där som man lutar sig mot när det blåser snålt.

Tala om för din hund att "det här tar jag hand om - basta" när det kommer hot mot honom när ni är ute och går.
Ställ dig så långt ifrån "hotet" som du måste, det kan mycket väl innebär att du för kliva in i skogen.
Be hunden sätta sig, förklara för det här tar du hand om och du kan bara andas lugnt.
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Tycker du har fått många bra tips här i tråden, och jag kan själv inte alls så mkt, är ny hundvärlden på sätt och vis själv, som du med en sambo med hundvana. Dock är det inte alltid vi kommer överens om hur vi ska göra, jag tycker han är för hård osv, men det har inte med saken att göra nu.

Vi fick hem en schäfertik för snart 1 år sedan. Hon var då 1 år gammal och enormt osäker! Reste ragg, och skällde på mycket, fanns ingen vardagslydnad alls (sitta vid maten, gå i koppel osv).
Hon var dessutom extremt undernärd.
Så hon fick komma hit, och landa, vi ställde inga direkta krav hon fick bekanta sig med oss, med lägenheten och med de nya omgivningarna.
När hon började lugna ned sig lite och tycka att vi inte var så hemska och att denna lägenhet skulle bli hennes hem la vi in vardagslydnaden. Stanna och sitt vid dörren innan man går ut, vänta på ett varsågod innan vi hoppar på matskålen osv.

Just människo/hundmöten har vart ett problem, med rest ragg och skall.
Jag vet inte exakt hur jag gjort, försökt tagit det lugnt, avleda hennes uppmärksamhet med godis/leksak eller nu på vintern bara sparka lite i snön (hon är totalt snötokig!).
ser jag numera att hon reser ragg nyper jag till henne i ljumsken och säger ifrån, sen gör jag något för att det vi gör ska vara roligare än de som tagit hennes uppmärksamhet. (godis, leksak, snö).
Jag vet inte om jag gör rätt, men jag tycker själv det blir bättre.
Inte mött så mkt hundar nu på sistone så vet inte riktigt hur det går, men människomötena har blivit mycket bättre!

Sen människor där man bara ser ögon och så dem är oftast läskiga, och man kan ju inte älska alla.

Så ta det bara lugnt du, allt du känner känner hunden. Tänker du 'oh nej, nu kommer det en hund! ajaj! hur ska detta gå?' då känner hunden det, att du spänner dig, kanske kortar kopplet lite.
Det är samma som med hästar, dem känner.
Det är skitsvårt att inte göra just såhär när man vet vad som kommer hända, men man måste försöka koppla bort de tänket

Sen hur gammal är hunden? Yngre hundar kan ju vara lite osäkra och ha en 'tonårsperiod', det är våran i nu, säger inte att problemen nog försvinner när dem kommer ur de, men att hunden kan bli lugnare och tryggare med sig själv.

Detta är lite olika erfarenheter/kunskaper jag fått med mig senaste året.
 
Sv: Utfall mot andra hundar (tips och hjälp)

Jag var nog lite i frustrationsgränsen där. Blev så himla :O . Tack så mycket, för jag måste alltid påminna mig själv om att detta är faktiskt bara 4:de dagen och han har ändå gjort så stora framsteg, från att dra som en stridsvagn i kopplet till att inte dra nästan någonting alls.
Jag tror detta kommer gå bra, jag suger in mig allting ni säger och jag ska använda det som jag tycker låter bra :) Nu har han ju trots allt fått en ny pipleksak som han tycker är superduper kul.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 332
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 404
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp