Bukefalos 28 år!

utfodringstips

sthu

Trådstartare
Vi skaffade en kattunge förra veckan. En trebent liten galenpanna som äter som en älg, och det är ju bara bra. Första gången vi har kattunge!

Men vi har två vuxna katter sen innan, tre och åtta år. Speciellt den äldsta missen har lätt att lägga på sej och är väldigt matglad. Den andra

Hur fasen löser man det? Den yngre är mer aktiv och kan äta mer utan problem. Hon är inte alls lika matglad heller. Till henne har vi ställt extra mat på en garderob där största inte hoppar upp (latmask!). Men nytillskottet kan ju inte hoppa så högt..

Så, kattunge som måste äta mycket och vuxen som ska äta lite.

Vi jobbar heltid båda två så vi kan bara dela dem en stund på morgonen och kvällen. Lägger upp mycket blötmat innan vi åker, i många matskålar runt om i lägenheten. Torrfoder i ett sånt där torn med flera våningar.

Frågan är om lillskrot får i s sig tillräckligt och de vuxna för mycket..
Vad säger ni med erfarenhet av kattungar?
 
Ni kan inte fixa något utrymme där den äldre katten inte kommer in? Och kanske inte heller den andra vuxna, så lillmissen får i sig tillräckligt och kan äta ifred.
 
Bra idé tycker jag, kanske något skåp med ett hål i där bara lillen kommer in? Det går ju att göra hålet större efter hand, tills de andra kommer också in :grin:
 
Jag har en låda med lucka kopplat till den ena kattens chip. Där inne får hon extra mat när de andra inte behöver det.

I början när vi hade kattunge skapade vi ett utrymme i en hylla med endast ett litet hål stort nog åt ungen men för litet för de stora. Funkade första tiden. Sen fick vi ge upp och ge alla kattungemat sista tiden.
 
Hmm, jaa kanske. Vi provade det när Holiday var liten, men Smokie tog sej in ändå (även om hon fastnade halvvägs ett par gånger..). Då bytte vi till att ge mat på en hög hylla och det funkade. Fast det går ju inte med en trebening...

Vi får prova igen! Fram med en flyttkartong och prova!
 
Det är ju lite problematiskt med sådana katter :p

Nu vet jag inte hur mycket av vad din katt äter, eller vad det är som gör att den går upp i vikt. Jag har i alla fall ett liknande problem med min äldsta, han går lätt upp i vikt om han får för mycket. Han går främst upp i vikt om han får torrfoder dock. Det behöver inte vara några mängder, men torrfoder + blötmat, och viktuppgången är ett faktum. Får han inget torrfoder så är det lättare att hålla vikten.

Nu vet jag inte om din katt är glad i torrfoder, men annars kanske det skulle kunna vara värt att testa att utesluta det? Om nu inte det fungerar ett separat utrymme till den lilla. Jag ger mina katter mycket blötmat, och jag upplever inte att min katt går upp i vikt, så länge inget torrfoder blandas i hans diet. Färskfoder kanske också kan vara något att testa? Om det är så att du är rädd att blötmaten tar slut långt innan ni kommer hem. Utfodrar man med fryst färskfoder så tar det ju ett tag innan det tinar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 410
Senast: Heddiz
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 834
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp