Uthyrning av hästar

KungTulle

Trådstartare
Det finns ju ett antal ställen runt om i landet som hyr ut sina hästar när dom inte behöver dom själva. Tex när ridskolor hyr ut hästar över sommaren eller ridläger hyr ut sina hästar över vintern.

-men, samtidigt finns det väldigt många som lämnar ut ponnyer och hästar på foder alldeles gratis.:p

Så vad är det som gör att folk väljer att hyra häst istället för att ta en på foder? Har man tex större rättsäkerhet om man hyr?

Som fodervärd betalar man ju bara för hästens vivre- hyr man betalar man ju även en hyra.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en häst/ponny? Jag förstår ju självklart att om det rör sig om tävlingshästar med viss kapacitet så kostar det mer än om man hyr en skogsmullehäst, men det hade varit kul att få nån sorts ide om vad som känns rimligt.

Sv: Uthyrning av hästar

Kan det vara så att om man hyr så betalar man inte försäkring och skoning, kanske inte ens "service" av utrustning och ev vaccinationer eller vet-kostnader? Att man tycker det är bekvämt att istället betala en hyra och sedan inget mer än hästens foder? Man kanske till och med får hästen levererad & hämtad? Bekvämlighet alltså :)

När jag själv letade foderhäst kollade jag även på att hyra. Detta eftersom jag

1. inte var intresserad av en ex-travare
2. inte hade mycket hästkontakter där jag bor nu
3. tyckte att det var bekvämt att kunna köpa hästen om jag ville

Alltså, urvalet var större, jag kunde få låna en bättre häst. De foderhästar som fanns på annons var mest omskolade travare och så fanns det en del ponnyer.

Kan det vara så att om man hyr så betalar man inte försäkring och skoning, kanske inte ens "service" av utrustning och ev vaccinationer eller vet-kostnader? Att man tycker det är bekvämt att istället betala en hyra och sedan inget mer än hästens foder? Man kanske till och med får hästen levererad & hämtad? Bekvämlighet alltså :)

Min tjejkompis hyrde nu i juni en häst från ett stort känt stall som importerar/säljer/ hyr ut, hon fick betala 12.000 kr för ett år. Men hon står för veterinär, försäkring, skor m.m precis som en egen häst, dock har dom bra avtal med ett försäkringsbolag men hyraren får stå för den.
Plus att vi själva åkte och hämtade han.

Dock tror jag att dom som hyrar och även som vi pratade om när vi var där o provred, visst kostar de pengar men väl värt de. Finns oftast minst ett 10 tal hästar att pröva så chansen att inte hitta någon är ju liten. Vi hann provrida 5 st sen hittade hon hästen med stort H.

Hästarna som hyras ut är ju även till salu, så vill hon köpa han så dras en viss summa pengar av innan en viss tid. Men han blir aldrig dyrare än det han var ute på annons för.

Aha! Ja, då var det ju inte alls som jag trodde då, det var intressant att få veta. Det är alltså som ett försäljningsstall, fast man kan hyra hästen innan man bestämmer sig för om det är den hästen som man vill köpa. Rätt smart affärsupplägg.

Att hyra häst från ett företag känns säkrare än att ta på foder från privatperson.
Du kan lämna tillbaka den när som helst oftast..

Om hästen blir skadad så kan du i de flesta fall få komma och byta ut hästen. Sedan kanske du får stå för en viss självrisk ändå och sådär beroende på vad kontraktet säger. Men du står inte med en sjuk häst i stallet.

När jag hyrde en vinterpålle för... hmm... oj... tiden går... 12 år sedan ( :o :D ) kostade det fyra eller femtusen kronor för 10 månader. Idag tror jag inte det stället hyr ut hästar längre men sist jag hörde dom gjorde (typ 3 år sedan) det tror jag det kostade 6000kr/10 månader

Ägaren stod för försäkring osv.

Jag (mamma och pappa) stod för stallhyra och skoning

Jag tror mkt handlar om säkerheten. Här omkring är/var det ex en hel del ridskolor som hyr hästar, och där har man ju alltid chansen att byta ut hästar som inte passar osv.
Sen hyrs de ju ofta från verksamheter (ridläger) och därmed vet de redan om att hästen passar i en ridskoleverksamhet, så det inte blir "panik" sen om det skulle visa sig att hästen inte passar.

Det är väl lite samma för privatpersoner kan jag tänka mig.
Plus att många gånger hyr ju folk sina favorithästar. Hästar de haft på läger, eller hyr sin favoritridskolehäst över sommaren osv.

Vad det kostar är nog väldigt olika. Ridskolor brukar nog få mängdrabatt.

Hästarna som hyras ut är ju även till salu, så vill hon köpa han så dras en viss summa pengar av innan en viss tid. Men han blir aldrig dyrare än det han var ute på annons för.

Men är det alltid så att hästarna är till salu? :confused:

Kan vara så att jag och Denvers kompis hyr från samma ställe.

Jag betalade 12'000 för ett år, och vi köp inom 1 månad dras hela beloppet från annonspriset, köp inom halva hyresperioden dras hälften, alltså 6'000 från annonspriset.
Jag står för alla kostnader, inkl försäkring.

När jag var där provred jag 4 hästar, skulle provat 6 stycken men det hade räckt efter häst 2 :love:.

På detta stället är det så att alla hästar är till salu, och alla hästarna går även att hyra, hyr man skriver man ett kontrakt på ex 1 år, då kan ingen annan köpa hästen men man kan inte heller bara lämna tillbaka den, dock får man byta om man inte skulle passa ihop. Annonspriset skrivs in i kontraktet och det är det priset man kommer att få köpa hästen för senare om man vill det.

Tycker jag är jättebra!
PM:a om du vill veta var

Anledningen till att jag valde att hyra var för att jag efter 1 års letande av foderhäst utan napp gav upp, jag har även chansen att köpa loss denna underbara varelse när jag vill när jag hyr istället.
Foderhäster på marknaden var antingen:
varmblodiga travare
gamla pensionerade hästar
för långt bort
eller för små

De låter onekligen som samma ställe.
Du bor ju inte så långt därifrån heller ;)

Jag ska låna en ponny nu i höst och jag har letat efter en ponny i snart 3 månader men jag hittar ingen. Antingen är dom för långt bort eller så är dom för små.Jag har kollat på grällsta då hyr dom ju ut ponnysar men det är ju skit dyrt :O.
Så jag undrar:
(Ni som har foderhäst)
-Vad betalar ni i månaden för att ha eran häst?
-Har ni hyrt den från privatperson eller verksamhet?
-Vad är bäst privatperson eller verksamhet?
-Vad är skillnaden på att hyra och att låna?
:)

Är det första gången du ska låna häst för att "prova på att ha egen" (så gjorde jag) så rekommenderar jag företag.

Det kostar mer men mycket lättare att lämna tillbaka hästen om det inte fungerar eller den blir sjuk på nåt vis.

Tar du en häst på foder av privatperson skriver man oftast kontrakt på minst ett år. Du kan inte lämna tillbaka hur som helst och du riskerar stå där med en häst du inte kan göra något med.

Skillnaden på låna och hyra är precis det det låter som.

Hyr du hästen av företag betalar du en månadskostnad eller klumpsumma för att få ha hästen PLUS stallhyra och hovslagare.

Tar du på foder så betalar du enbart stallhyra och hovslagare

Veterinär vem som står för vad och försäkringar är olika från fall till fall...

Hyra av företag - dyrare men mer säkerhet
Låna av privatperson - utan 100% säkerhet kan det bli väldigt dyrt om du har otur.

Är det första gången tycker jag det är dumt att chansa :)

Jag har hyrt häst vi tre tillfällen, första gången kostade det 5500kr för 9 månader och de andra två gångerna 6000 kr tror jag..? Hästarnas försäkring stod ägarna för, men jag betalade skoning osv.

Anledning till att vi valde att hyra första gången var att vår häst skulle säljas och mamma tyckte jag skulle ha något att rida på, jag var på ridläger och blev helt kär i deras underbara hästar, så när lägret var slut bestämde vi oss helt enkelt för att hyra min ridlägerhäst. Enkelt, och dessutom kände vi oss trygga med ägarna och hästen jag ridit i 9dagar ;)

Den andra gången var 3 år senare och vi hade precis sålt min häst, våran andra som var till salu innan hade vi kvar och han var så jäkla trälig mot mig så mamma ringde och hyrde en häst som var helbror med den jag hyrt innan... Alltså ingen provridning!
Ingen av hästarna var utbildad, jag antar att det är dyrare att hyra en välutbildad tävlingshäst. Båda är helt fantastiska individer och jag skulle ha svårt att tänka mig att jag skulle hittat någon annan häst som jag trivts bättre med :love:

Jag har hyrt häst vi tre tillfällen, första gången kostade det 5500kr för 9 månader och de andra två gångerna 6000 kr tror jag..? Hästarnas försäkring stod ägarna för, men jag betalade skoning osv.

Anledning till att vi valde att hyra första gången var att vår häst skulle säljas och mamma tyckte jag skulle ha något att rida på, jag var på ridläger och blev helt kär i deras underbara hästar, så när lägret var slut bestämde vi oss helt enkelt för att hyra min ridlägerhäst. Enkelt, och dessutom kände vi oss trygga med ägarna och hästen jag ridit i 9dagar ;)

Den andra gången var 3 år senare och vi hade precis sålt min häst, våran andra som var till salu innan hade vi kvar och han var så jäkla trälig mot mig så mamma ringde och hyrde en häst som var helbror med den jag hyrt innan... Alltså ingen provridning!
Ingen av hästarna var utbildad, jag antar att det är dyrare att hyra en välutbildad tävlingshäst. Båda är helt fantastiska individer och jag skulle ha svårt att tänka mig att jag skulle hittat någon annan häst som jag trivts bättre med :love:

Vart någonstans hyrde du häst?
:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär...
Svar
8
· Visningar
2 258
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 608
Senast: Mumfie
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 401
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka