Uthyrning av hästar

Sv: Uthyrning av hästar

Okej hahah därifrån hyrde HRS en häst i ett år, ridskolechefens dotter köpte loss hästen billigt efter en lokal hopptävling nu är han tävlad och till salu för 80 000. hahah

Jag har erfarenheter av både foder och hyr hästar. Personligen ser jag ingen större skillnad, för kostnaderna är lika stora. Iallafall där jag har hyrt häst så har vi hämtat själv, betalat hovis, foder, vacc, stallhyra osv.

Sen så måste jag säga att jag hade väldigt tur med min foderhäst. Det är nog en på miljonen att man hittar en häst som går nationella 120 och LA dressyr här uppe i norrland.. :D

Jag anordnar ridläger och hyr ut de flesta hästar under vinterhalvåret.
Vi tar runt 500 kr i månaden, Jag skulle tro att varför man väljer att hyra häst istället för att ha på foder av privat person är för att man kan lämna tillbaka hästen ganska omgående. Och om hästen blir halt eller liknande så får man också lämna tillbaka eller ev byta häst.

öknehult ridläger i kisa har massor av hästar att hyra ut. Fjordingar, halvblod, haflinger osv ..
olika från häst till häst vad det kostar. En fjording jag kikat lite på, kostar 300 / månad
50 för utrustning / månad
100 för försäkring / månad, ( upp till 2000 står dem för skador )

lycka till!
/ neres

Det är stor skillnad juridiskt och jag är inte säker på att alla som hyr eller hyr ut är medvetna om det.

När man tar en häst på foder så gör man ett avtal om vem som ska stå för vad och ofta tar fodervärden över allt ansvar för hästen.
När man hyr har fortfarande ägaren ansvar för hästen och den som hyr kan ställa krav på ett helt annat sätt. Så om det t ex är så att man hyr en häst för ridning och den blir halt då kanman kräva att man får en ny häst att rida på eller hyran tillbaka.
Jämför med när man hyr en bil går den sönder så ringer man bara bil uthyraren som får fixa till så att man kan fortsätta resan.

Jag anordnar ridläger och hyr ut de flesta hästar under vinterhalvåret.
Vi tar runt 500 kr i månaden, Jag skulle tro att varför man väljer att hyra häst istället för att ha på foder av privat person är för att man kan lämna tillbaka hästen ganska omgående. Och om hästen blir halt eller liknande så får man också lämna tillbaka eller ev byta häst.

Har ni någon häst/ponny som inte är uthyrd ? :)

Ja där är nån häst och nån d-ponny kvar . Men du bor väldigt långt ifrån mig, så du kanske kan hitta nått ställe lite närmare? Annars kan du PMa mig!

Vilka hästar hyrde du?

Först Dream
dream10.jpg

och sen Bombi bitt
S1034134_0005.jpg

:love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär...
Svar
8
· Visningar
2 258
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 608
Senast: Mumfie
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 405
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31