Utklädnad - Nicki Minaj

Sv: Utklädnad - Nicki Minaj

Är det verkligen rätt tråd för att hålla den frågeställningen här?
Det kommer nämligen urarta som alla andra gånger någon tar upp frågan om det ämnet.
Starta en egen tråd istället om det. För jag tycker faktiskt inte att det ämnet hör till tråden utan den borde isf ha en egen tråd. Inget illa menat, bara min åsikt.

Menar skulle jag t ex klä ut mig till Dolly Patron säger vi, om jag då gjorde så mina läppar och bröst var lite överdrivet stora. Kränker jag alla som har gjort skönhetsoperationer eller som bara allmänt har stora bröst och läppar?

:banghead: Folk som gjort skönhetsoperationer är ju verkligen förtryckta. Jag hoppas att du bara spelar dum.

Vadå du vet väl inte varför en person valt att operera sig, det får ta otroligt mycket skit för det. Varför är det okej?

och förtryckta nej kanske inte riktigt, pratar snarare om att om vi inte ska "trampa" någon på fötterna så blir det väldigt svårt att ens ha högtider (inte bara halloween)

Men ska inte skriva mer i denna tråden nu eftersom det är ganska ot

Senast ändrad:

Då ska det ju vara förbjudet att klä ut sig till viking också då, och cowboy - kanske vissa amerikanare tar det som stereotypiskt och tar illa vid sig?
Jag ska börja ta riktigt illa vid mig när någon klär ut sig till blåögd blondin, för jag är ju blåögd och blond och vi vet ju alla hur mycket folk gillar att skämta om dom :meh:

Håller med dig!

Menar skulle jag t ex klä ut mig till Dolly Patron säger vi, om jag då gjorde så mina läppar och bröst var lite överdrivet stora. Kränker jag alla som har gjort skönhetsoperationer eller som bara allmänt har stora bröst och läppar?

Egentligen kan man ju inte klä ut sig till något då (mer än saker som inte finns, t ex vampyrer)

Så ingen pocahontas, ingen cowboy, inga kändisar :C

Sen är det väl stor skillnad på att ta en foundation som är lite för mörk, eller att sminka blackface.
Fast det handlar inte om stereotyper, enbart, utan om förtryck. Alltså håller inte alla era jämförelser.

Kom inte och säg att plastikopererade, blonda och blåögda, kändisar osv utsätts för förtryck jämförligt med rasism.

Rasism och kulturellt beslagtagande är något helt annat än det ni ger exempel på och mycket allvarligare. Detta sträcker sig över århundraden av förtryck, av privilegiet att skriva historien utifrån ett vitt perspektiv. Kolonialism. Slakt av andra folkslag. Slaveri. Och slutligen övertagandet av valda delar av de utsattas kultur. Kultur eller kännetecken som sedan förvrängs och får en annan mening eller används för att förstärka stereotyper. Blackface har redan nämnts, och ta tex indianernas huvudbonader som i den äkta kulturen är något heligt men som vilken "sexig indian" som helst struttar omkring med på halloween utan någon som helst aning om vad den representerar. Den här typen av utklädnader baseras på en rasistisk nidbild, eftersom den är skapad av vita som en representation av en kultur som inte är deras egen och som de inte förstår.

Det spelar ingen roll att man inte personligen menar det som en nidbild, det är fortfarande en nidbild även om man saknar kunskapen om på vilket sätt. Kunskap som saknas eftersom man inte personligen behöver bemöta rasism och därför inte har ifrågasatt de rasistiska stereotyperna.

Och det spelar ingen roll att man inte gör en komplett blackface när man leker mörkhyad, det är fortfarande att gå för långt in i något man inte förstår. En av mina bästa vänner har i sitt liv utsatts för mycket rasism - hade jag kommit utklädd till en svart kändis med svart makeup hade hon, och flera andra, garanterat tagit illa upp och sett det som att leka med hennes identitet och hennes upplevelser som ibland varit väldigt smärtsamma. Som andra sagt, man kan klä ut sig till kändisar av annan hudfärg utan att använda deras hudfärg som utklädnad.

Senast ändrad av en moderator:

och förtryckta nej kanske inte riktigt, pratar snarare om att om vi inte ska "trampa" någon på fötterna så blir det väldigt svårt att ens ha högtider (inte bara halloween)

Jaha, så du menar att Sponge Bob, Stålmannen, spöken, Lara Croft, vampyrer, katter, hundar, grisar o.s.v. blir sårade? Eller hur tänkte du nu?

Om du inte kommer på andra kostymer än kändisar och folkgrupper är det nog mest din fantasi det är fel på...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet