Utläkt spatt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 464
E

Egonson

På ett bakben. Hur funkar det, hur påverkas hästen? Hur mycket klarar den att gå?
Enligt vad jag vet beror det väl på vilken led det är?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utläkt spatt

På ETT ben? Brukar vara bilateralt (båda).

Det är högst individuellt. En del klarar det inte alls, andra fungerar hur bra som helst. Vi har haft en av den senare varianten. Där var det alla leder i båda bak. Han var VÄLDIGT rörlig från början så de grader av vinklings-förmåga som försvinner märkte vi inget av.

Han kunde alla svårklassrörelser och tävlade tom Int i 6 år efter att spatten "läkt" ut. Vilade inte ofta, reds på en jämn nivå 3-4 dressyrpass/v. Ute mycket och skrittprommenader "vilodagarna".
Tyvärr död nu av annan orsak. Trauma.

Lycka till!

spatten läker inte.
den kan gå in i ett lugnare skede då hästen är brukbar igen.
finns många trådar i islands sidorna.

På ETT ben? Brukar vara bilateralt (båda).

Det är högst individuellt. En del klarar det inte alls, andra fungerar hur bra som helst. Vi har haft en av den senare varianten. Där var det alla leder i båda bak. Han var VÄLDIGT rörlig från början så de grader av vinklings-förmåga som försvinner märkte vi inget av.

Han kunde alla svårklassrörelser och tävlade tom Int i 6 år efter att spatten "läkt" ut. Vilade inte ofta, reds på en jämn nivå 3-4 dressyrpass/v. Ute mycket och skrittprommenader "vilodagarna".
Tyvärr död nu av annan orsak. Trauma.

Lycka till!

Ja det vart ett ben tydligen. Jag vet inte, en häst jag är jätteintresserad utav men som tydligen har "utläkt" spatt. Spatten har nyligen upptäckts pga hälta i bakben och hästen är 15 år gammal. Det känns jättekonstigt för tillfället, jag får såklart vänta till ägaren hör av sig efter återbesöket men tänkte höra mig för lite under tiden.
En promenadhäst har jag redan och är nog inte intresserad av en till.

När glidlederna "steloperarats" av artroserna brukar man säga att spatten är utläkt. Det är kanske ett tokigt ordval, men efter lyckad förbening brukar de flesta hästar vara besvärsfria - om ej återställda i ursprungligt skick. Det är ingen vilofas dock utan ett slutstadie.

Tant Ester har förklarat bra. Och prognosen beror på ledavdelning (inte led, det är ju hasleden alltihop om det är spatt, men finns flera ledavdelningar i den).

Dock, så att köpa en spatthäst är alltid en chansning. När/om spatten är inaktiv så är hästen oftast besvärsfri, dock brukar de kunna bli lite stelare, kräva mer uppvärmning. Hursom, det 'jävliga' med spatt är att den gärna blossar upp igen, och 'hoppar' då ofta en ledavdelning högre. Men, det kan vara tre månader, tre år eller tretton år mellan 'skoven'.

Dvs en häst med inaktiv (det som kallas utläkt) spatt kan vara helt besvärsfri under tio år, och inte ha minsta lilla inskränkning i sin användbarhet. Medan en annan häst med inaktiv spatt tre månader senare kan ha ett nytt 'skov'.

Så det är alltid en chansning. Förutom att det blossar upp 'av sig själv' så kan direkt trauma mot leden trigga igång ett nytt skov. (Det hände min valack btw, 2003 var han ren på spattrtg. 2006 rullade han fast i boxen och smällde i samband med det på hasen. Han blev halt, och hasen rtg om. Nästan hela mellersta ledavdelningen är sammanväxt. Detta har hänt någån gång mellan 2003 och första halvan av 2006. Han har int haft minsta besvär ens under aktiv fas/bildandet. Dock så slaget direkt mot hasen triggade igång spatten aktiv igen. Han behandlades och det avtog och blev inaktivt igen. Hur länge vet bara 'han däruppe'. )

Så spatt sitter enbart i haslederna?

Det är tydligen så att utsikterna för just den här hästen är goda enligt vet., är hästen inte helt symptomfri, eller hur man ska säga, efter återbesöket så är han förvisso inte till salu så jag köper ju inte den då i vilket fall..

Men det kan ju uppenbarligen vara risker att köpa även om hästen är "frisk" vid tillfället, eftersom det tydligen kan återkomma.
Tack för era svar, gav mig lite mer info iaf.

Ja precis, det är det där att man aldrig kan veta när det blossar upp igen (eller ens om, fast det vanligare är att det blir ett återfall, men som sagt det kan vara låååång tid dit). Så där får du själv känna efter om det är värt att 'ta risken' eller ej. Garantier kan du aldrig få, mer än att du kan kolla dagsstatus.

Om du köper den, tänk på att en spatthäst INTE ska ställas av långa perioder, utan de mår bäst av att hålla igång kontinuerligt. Trappa gärna ner arbetet och ha lite semester så, och kortare vilor. Men inga hela somrar på sommarbete och ingen motion, utan håll igång den. Många spatthästar blir markant sämre av att stå. (och mycket utevistelse är att föredra av samma anlending, så lite stillastående som möjligt).

Ja precis, det är det där att man aldrig kan veta när det blossar upp igen (eller ens om, fast det vanligare är att det blir ett återfall, men som sagt det kan vara låååång tid dit). Så där får du själv känna efter om det är värt att 'ta risken' eller ej. Garantier kan du aldrig få, mer än att du kan kolla dagsstatus.

Om du köper den, tänk på att en spatthäst INTE ska ställas av långa perioder, utan de mår bäst av att hålla igång kontinuerligt. Trappa gärna ner arbetet och ha lite semester så, och kortare vilor. Men inga hela somrar på sommarbete och ingen motion, utan håll igång den. Många spatthästar blir markant sämre av att stå. (och mycket utevistelse är att föredra av samma anlending, så lite stillastående som möjligt).

Precis så är det att ha en spatthäst, med bara ett ben "sjukt". Det andra kan också drabbas:devil:

jag rider sedan ett år tillbaka ett tolvårigt sto som har spatt i ett:devil: bakben.
Hon är alltid stel i benet i början av ridpass, men efter en nogrann och genomgåelig uppvärming märks spatten knappt.
Hon har svårt för galoppombyten i ena varvet och klarar detta knappt, då hon inte får under sig bakbenet.
Hon står tyvärr 2-3 dagar i veckan sedan ett tag tillbaka och har nu börjat få mjuka gallor på frammförallt "spattbenet" men också det andra bakbenet. :(

Vad kan man göra åt saken och varför uppkommer gallorna??:confused:

Står hon på box? Min går på lösdrift och är aldrig stel o gallig.
Din kanske har mer besvär av sin spatt och måste avlasta det benet?
Galoppombyten, vad är det:cool:. Det räcker väl med en galopp:rofl:

Svar till alla. Nej det känns osäkert, jag tänker iaf vänta på veterinärens utlåtande. Det får vara väldigt goda utsikter om jag ska fundera på köp. Hoppas innerligt att jag får ta den på foder ett tag i alla fall eller något.
Blev lite besviken när ägaren berättade att dom hade upptäckt att det var spatt :(

Det verkar krångligt med en spatthäst, ungefär som en exem eller fånghäst fast på annat sätt.

Men våra hästar är aldrig helt avställda, de går året om och går ute i hagen i massor, dygnet runt sommartid.

Sedan finns ju risken att en annan skada gör att hästen måste vila och då kan ju spatten ställa till det.

Sedan finns ju risken att en annan skada gör att hästen måste vila och då kan ju spatten ställa till det.

Precis, en senskada t ex :crazy: Det lyckades min med. Var bara be en bön och hoppas. Han skulle absolut inte stå pga spatten, men skulle absolut inte röra sig mer än korta snuttar kontrollerad skritt pga senskadan.

Nu har han av olika anledningar (inkl senskadan) stått ett år, ska sättas igång nu. Jag har varit sjukligt oroad hela tiden att spatten ska vakna, men det har gått bra. Frågan är dock om det gick åt skogen 'nyss'. Han har senaste veckan stått för sig själv mycket i hagen, och hållit sig för sig själv. Förra och enda ggn han gjort det var det pga aktivt spattanfall...

Dock var han då sur och grinig med, det är han inte nu. Så jag hoppas det är något annat, men jag lär ha svar på nån vecka. Och jag är rätt rädd för svaret. Är det spatten är det gonatt =/

Ja den risken finns ju alltid. Risker finns alltid med allt i livet. Suck, jag har ägnat hela 2007 att leta, prova och låna hästar och denna lät mest lovande för mig. Så kommer dom och säger, han har SPATT! :mad:

Jag skrev ju 3 jan om min herre, med utläkt spatt att
Frågan är dock om det gick åt skogen 'nyss'. Han har senaste veckan stått för sig själv mycket i hagen, och hållit sig för sig själv. Förra och enda ggn han gjort det var det pga aktivt spattanfall...

Dock var han då sur och grinig med, det är han inte nu. Så jag hoppas det är något annat, men jag lär ha svar på nån vecka. Och jag är rätt rädd för svaret. Är det spatten är det gonatt =/

I söndags morse när han gick ur boxen var han tydligt halt på spattbenet, och fylld i hasen samt rejält varm på insidan/framsidan av hasleden, dvs precis där spatten 'bygger på'. Han de hade mycket ont.

Han fick 2 lyckliga dygn fulltankad på smärtstillande i monsterdoser, och slutade sina dagar imorse :cry:

Jag valde att inte åka in och prova behandla igen, det kanske hade varit behandlingsbart igen, det kanske inte hade det om det hade bytt ledavdelning. Men jag valde, med tanke på honom, hans historia och att spatt är elakt, lömskt jävla skit, att låta honom somna som tack för alla dessa år. För kanske hade vi kunnat behandla och sen haft många fina år, eller så hade jag behandlat (om det fortfarande satt i mellersta ledavdelningen, jag är lite tveksam med tanke på hur extremt lite av den som inte var sammanväxt sist, och det borde blivit helt utplånat av den aktiva 'svängen') och han hade blivit bra, ett år till, och sen.. Ingen vet ju, och det är det som är det jävliga med spatt.

Men han gick från att vara lika levnadsglad, pigg och busig som vanligt, utan minsta besvär av spatten, till en mycket halt herre som hade MYCKET ont (minns fortfarande vets kommentar när han var in för spatten första ggn: Det här gör djävulskt ONT tyvärr, så det hänger på om vi kan dämpa smärtan medan det förbenas) inom loppet av två veckor.

Så, jag fortsätter avråda att köpa en spatthäst om man inte är väl medveten om risken att det tyvärr med otur kan vara slut från en dag till en annan (en smäll på spattområdet kan trigga igång skiten igen, det var det som hände förra ggn. Den här vet jag inte om han smällt i eller det bara kom ändå, men sist fick han en smäll rakt mot leden och pling så var skiten igång)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 037
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 136
Senast: Mint
·
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka