Sv: Utläkt spatt
Jag skrev ju 3 jan om min herre, med utläkt spatt att
Frågan är dock om det gick åt skogen 'nyss'. Han har senaste veckan stått för sig själv mycket i hagen, och hållit sig för sig själv. Förra och enda ggn han gjort det var det pga aktivt spattanfall...
Dock var han då sur och grinig med, det är han inte nu. Så jag hoppas det är något annat, men jag lär ha svar på nån vecka. Och jag är rätt rädd för svaret. Är det spatten är det gonatt =/
I söndags morse när han gick ur boxen var han tydligt halt på spattbenet, och fylld i hasen samt rejält varm på insidan/framsidan av hasleden, dvs precis där spatten 'bygger på'. Han de hade mycket ont.
Han fick 2 lyckliga dygn fulltankad på smärtstillande i monsterdoser, och slutade sina dagar imorse
Jag valde att inte åka in och prova behandla igen, det kanske hade varit behandlingsbart igen, det kanske inte hade det om det hade bytt ledavdelning. Men jag valde, med tanke på honom, hans historia och att spatt är elakt, lömskt jävla skit, att låta honom somna som tack för alla dessa år. För kanske hade vi kunnat behandla och sen haft många fina år, eller så hade jag behandlat (om det fortfarande satt i mellersta ledavdelningen, jag är lite tveksam med tanke på hur extremt lite av den som inte var sammanväxt sist, och det borde blivit helt utplånat av den aktiva 'svängen') och han hade blivit bra, ett år till, och sen.. Ingen vet ju, och det är det som är det jävliga med spatt.
Men han gick från att vara lika levnadsglad, pigg och busig som vanligt, utan minsta besvär av spatten, till en mycket halt herre som hade MYCKET ont (minns fortfarande vets kommentar när han var in för spatten första ggn: Det här gör djävulskt ONT tyvärr, så det hänger på om vi kan dämpa smärtan medan det förbenas) inom loppet av två veckor.
Så, jag fortsätter avråda att köpa en spatthäst om man inte är väl medveten om risken att det tyvärr med otur kan vara slut från en dag till en annan (en smäll på spattområdet kan trigga igång skiten igen, det var det som hände förra ggn. Den här vet jag inte om han smällt i eller det bara kom ändå, men sist fick han en smäll rakt mot leden och pling så var skiten igång)