Utmana sitt tv-tittande!

Luff

Trådstartare
Ja, självklart fick jag inspiration från tv-tråden. :-)
Jag slötittar alldeles för mycket på tv. Har levt utan tv tidigare och det var inte ens ett problem.
Nu skulle jag vilja titta mindre. Funderar på tvfria dagar? Tidsbegränsning? Bestämma vad jag vill se och bara titta på det?
Har ni mer förslag?
 
Jag kör: bestäm vad du vill se - och se det. När du vill. Jag spelar in det mesta jag vill se på boxen och tittar när andan faller på.
Det verkar lite duktigt att säga att man aaaldrig ser på tv, det framhålls som något bra, tv anses fördummande. Men jag skulle vara dummare utan. Tv är ett bra medium.
 
Ja, självklart fick jag inspiration från tv-tråden. :-)
Jag slötittar alldeles för mycket på tv. Har levt utan tv tidigare och det var inte ens ett problem.
Nu skulle jag vilja titta mindre. Funderar på tvfria dagar? Tidsbegränsning? Bestämma vad jag vill se och bara titta på det?
Har ni mer förslag?
Jag tror du snarare måste vända på det och fundera på vad du helllre vill använda tiden till. För om du ser på tv och är nöjd med det tycker jag inte det är ett problem. Men om du hittar något du hellre vill göra tror jag inte du behöver sätta regler för det.
Så vill du göra något annat? Vad gillar du med att titta på tv? Vad skulle du vinna på att låta bli?
 
Jag kör: bestäm vad du vill se - och se det. När du vill. Jag spelar in det mesta jag vill se på boxen och tittar när andan faller på.
Det verkar lite duktigt att säga att man aaaldrig ser på tv, det framhålls som något bra, tv anses fördummande. Men jag skulle vara dummare utan. Tv är ett bra medium.
Jag kan bli lite trött på folk som säger att det finns bara skräp på tv etc. Jag tittar ibland på historiska dokumentärer och det finns tex en hel del program om djur och natur som jag gillar och reseprogram. Mycket av det är ju allmänbildande.
 
Jag kan bli lite trött på folk som säger att det finns bara skräp på tv etc. Jag tittar ibland på historiska dokumentärer och det finns tex en hel del program om djur och natur som jag gillar och reseprogram. Mycket av det är ju allmänbildande.
Ja precis. Man behöver ju inte se skönhetstävlingar för tvååringar och Jag väger 7000 kilo men är glad ändå och Vi har världens konstigaste missbildningar.
 
Jag tror du snarare måste vända på det och fundera på vad du helllre vill använda tiden till. För om du ser på tv och är nöjd med det tycker jag inte det är ett problem. Men om du hittar något du hellre vill göra tror jag inte du behöver sätta regler för det.
Så vill du göra något annat? Vad gillar du med att titta på tv? Vad skulle du vinna på att låta bli?
Om jag inte tittar på tv så gör jag allt möjligt. Grejar. Tvn handikappar mig. Det är inte dom intressanta programmen jag vill sluta titta på. Utan det jag bara slötittar på. Som AFV nu tex.
 
Jag gjorde mig av med TV (eller, det var nog bara något som hände egentligen) för... Jag vet inte riktigt, 7-8 år sedan kanske. Vad jag insåg då var att det var svårt att sluta se på TV när man såg på TV. För jag visste vilka program som gick, vilka dagar det var vilka saker att se, vilka säsonger som vilka serier startade, jag såg promos för kommande program som såg spännande ut (promo monkeys LIE! :laugh:), osv. Men allt eftersom så tappade jag kollen. Jag visste inte längre att "idag är det tisdag, så kl X går Y program och det brukar jag se", jag hade noll koll på vilka nya program som var på gång, och jag fattade nada när folk pratade om program de sett... Och all önskan att ha en TV försvann i takt med att "kunskapen" försvann.

Så jag skulle gissa på att om man vill dra ner på sitt TV-tittande så är det där man behöver gräva. Läs inte TV-tablåerna. Se inte promos mellan program. Leta inte efter saker att se vissa tider, utan se om det är något när du känner för att titta och är det inget så stäng av.

Eller gör dig av med TVn. :D
 
Varför utmana mitt TV tittande?
Jag har aldrig känt att TV är ett problem,TV är alltså inget missbruk för mig. Jag är väldigt kräsen och tittar bara på det som är intressant.

Om du känner att du inte kan hantera ditt TV tittande, dra ur sladden en månad och gör något annat :)
 
Varför utmana mitt TV tittande?
Jag har aldrig känt att TV är ett problem,TV är alltså inget missbruk för mig. Jag är väldigt kräsen och tittar bara på det som är intressant.

Om du känner att du inte kan hantera ditt TV tittande, dra ur sladden en månad och gör något annat :)
Jag tycker det är bra att utmana det mesta man gör lite då och då. Ruska om sig själv och försöka se på sig själv lite utifrån. Kanske finner man att det är bra som det är, kanske upptäcker man att man vill eller bör ändra något.
 
Jag slötittar inte och har inte tv:n på när jag gör annat (rättare sagt är den på men med Spotify i stället för någon kanal). När jag hade häst så skaffade jag inspelningsbar dvd då jag var i stallet på kvällen och ändå ville fortsätta se vissa serier. Nu har jag inspelningsbar box. Känner mig därför inte alls stressad av detta utan kan spara avsnitt och titta flera veckor senare om jag vill. Plus att jag inte gillar reklam så även om jag är hemma ser jag sällan live då jag vill kunna spola förbi reklamen.

Tittar ganska mycket på tv men bara det jag vill se. Inspelade serier eller via streaming. Har t ex just börjat se Bron via svtplay.
Funderat på en tv-fri kväll i veckan för att i stället läsa men insett att jag automatiskt tittar mindre när jag har en bra bok på gång.
 
Jag upplever definitivt inte att TV är ett problem. Det jag har nu "castas" genom mobilen, så det är antingen Telia Play+ eller TV4/SVT-appen som jag tittar på. Just nu är det två program som jag gillar, nämligen My Kitchen Rules och Come Dine with Me (anar vi ett tema ;) ? ). På något vis är det ett steg "jobbigare" att titta genom mobilen, så jag väljer kanske lite noggrannare? Att bara slå på TVn här funkar alltså inte...
 
Jag gör som @mandalaki, fast hemma hos min mor eftersom jag inte har tv ;) Jag går till henne, kollar vad det kommer för program tills nästa gång jag är där, spelar in de intressanta och tittar på dem när det känns som ett bra tillfälle. Tittar mestadels på program där det går att lära sig något, inte så mycket såpor eller humorprogram.

Vad jag däremot vill ändra är mina dator- och iPadvanor... Hoppas på mindre tid till det när jag snart börjar på nytt jobb. Hade velat lägga tid på kreativa saker istället, men det blir inte av.
 
Ja, självklart fick jag inspiration från tv-tråden. :-)
Jag slötittar alldeles för mycket på tv. Har levt utan tv tidigare och det var inte ens ett problem.
Nu skulle jag vilja titta mindre. Funderar på tvfria dagar? Tidsbegränsning? Bestämma vad jag vill se och bara titta på det?
Har ni mer förslag?

Jag hade börjat i andra änden; Vad vill jag göra istället? Annars känns risken rätt överhängande att man fastnar ändå, för det finns ändå inget bättre att göra. Själv bytte jag ut Netflix på dagtid mot promenader med poddar i öronen, det funkar för mig och serierna räcker längre :angel:
 
Jag har på tv:n några timmar i veckan och planerar nästan alltid vad jag ska se i förväg. Som nu i veckan t.ex så har jag velat se Lars Lerin, Mästerkocken, På spåret och något avsnitt av Breaking News. Lerin orkade jag inte koncentrera mig på så då ser jag det på play nu i helgen istället. Breaking News är mest slötittande och funkar bara om jag råkar ha sovmorgon dagen därpå, så det bryr jag mig inte om att se i efterhand. Mästerkocken och På Spåret är heliga stunder så de planerar jag runt. Kanske ser jag någon deckare ikväll om det råkar vara något Midsomer eller Lewis. Kanske Barnmorskan i East End imorgon om det inte är ett avsnitt jag nyss sett.

(Bara för det så såg jag just att TV3 visar "mitt" engelska favoritlag ikväll plus att Schyffert och Lindströms show går på ettan... så där får jag kanske tänka om ;))

Jag levde glatt utan tv i många år men skaffade en nu i höstas när vi fick digital-tv och bredband i huset. Trodde att det skulle bli mycket slötittande och att jag skulle ha tv:n på som sällskap, men det har faktiskt inte blivit så. Jag lyssnar mycket på poddar istället, medan jag gör annat - löser korsord, stickar, lagar mat, bakar, pysslar, textar, skriver brev, surfar...

Ser lite grann på Netflix och liknande också, men det går i perioder. Ibland kan jag ha på någon serie i flera timmar i sträck, ibland blir det någon halvtimme i veckan sådär.

Så mitt tips är väl att bestämma vad du känner att du har ett utbyte av och se på det hellre än att slötitta / zappa mellan flera utan att egentligen hänga med i något av dem / etc. Samt att som @Septicemia sa komma på vad du vill göra istället!
 
Nu skulle jag vilja titta mindre. Funderar på tvfria dagar? Tidsbegränsning? Bestämma vad jag vill se och bara titta på det?
Har ni mer förslag?
Bästa är att inte ha TV eller några kanaler, då går det inte att titta på TV även om man vill. :p :rofl:
Själv tittar jag över nätet på det jag vill titta på, inget slötittande här inte. :)
 
TV är inte alls dåligt! Så mycket jag lärt mig av olika dokumentärer och program hade jag aldrig lärt mig om jag istället satt och stickade :D

Om du tycker det är ett problem håller jag med övriga - bestäm vad du vill se och se bara det. Hamnar du i slötittande, ha en lista på alternativa grejer att göra istället.
 
Jag tittar endast på köpta/hyrda filmer och TV-serier eftersom min antenn inte funkar längre :p Dvs jag har full kontroll på när jag tittar och på vad. Det blir aldrig slötittande "bara för att", jag tittar på TV på kvällen för att varva ner innan jag går och lägger mig. Det som ska göras är redan gjort.

Hör jag om någon dokumentär som är intressant kollar jag på den över nätet om det är möjligt.
 
Många bra tips här. Jag funkar inte så att jag kan bestämma mig för vad jag ska göra och sen göra det. Sorry. Jag går på toa, får syn på en hög smutstvätt, fixar den, inser att när jag ska hänga den så måste jag först ta ner den torra tvätten, viker den och ska lägga in den i skåpet, oj där ar det överfullt, jag rensar, öppnar nästa garderob, oj där är ju auktionsfyndet jag skulle sätta upp, lika bra att göra, var sjutton är den matchande saken, på vinden,....så där kan jag hålla på i en hel dag och jag gillar det. Men oooops tvn stod på när jag skulle ta bort den torra tvätten.....
Och vi är fler i hushållet än jag. Det är inte jag som sätter på den mer än på kvällen någon dag i veckan.
Jag ska definitivt tänka mer på förslagen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 311
Senast: Whoever
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
379
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 876
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp