Bukefalos 28 år!

Utnyttjar unga som arbetskraft – Sofia fick lön i hö

När Sofia Gunnarsson skadade sig på sitt jobb i ett stall stod hon helt utan försäkring.
Hon hade nämligen inte fått betalt i pengar, utan fick i stället lön i form av hö, boende och stallplats.
– Jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna jobba eller plugga, säger hon till SVT:s undersökande program ”Dold”. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22830144.ab
 
Nu får man ju skilja lite på äpplen och morötter. Du kan jobba vitt utan försäkring. Och i slutänden är det bara DU som person som har högsta intresset i att hålla DIG SJÄLV försäkrad.

Inkomstmässigt (SGI) säger ju sig själv att alla svartjobb är fullständigt huvudlösa. Men fortfarande är det arbetstagarens ansvar att säga ja eller nej till att jobba svart.

Själv har jag c a 10 om året som tackar nej till jobb när vi berättar att vi inte kan betala lön svart (många tar upp det redan under inledande intervjun)
 
Har ni läst Ponnymammans inlägg på FB? Hon blev ombedd att skriva debattinlägg åt SVT - Surprise!! Utan lön...
 
Något jag tycker är skrämmande är att ungdomar får lära sig så lite om sånt här i skolan. Jag vet inte hur många unga kollegor jag träffat på som inte har någon aning om hur det funkar med försäkringar, skatt, SGI, A-kassa och pension.
 
Nu får man ju skilja lite på äpplen och morötter. Du kan jobba vitt utan försäkring. Och i slutänden är det bara DU som person som har högsta intresset i att hålla DIG SJÄLV försäkrad.

Inkomstmässigt (SGI) säger ju sig själv att alla svartjobb är fullständigt huvudlösa. Men fortfarande är det arbetstagarens ansvar att säga ja eller nej till att jobba svart.

Själv har jag c a 10 om året som tackar nej till jobb när vi berättar att vi inte kan betala lön svart (många tar upp det redan under inledande intervjun)

Fast i det här fallet är det inte privata försäkringar som menas utan möjligheten att få livränta pga arbetsskada. Jobbar man vitt har man rätt till livränta vid godkänd arbetsskada. Jobbar man svart kan visserligen egna försäkringar ändå gå in men så mycket pengar som livränta blir det knappast (för många förtidspensionärer med godkänd arbetsskada är livräntan runt halva inkomsten varje månad) och har man då inte rätt till livränta kan det bli väldigt svårt att klara sig utan ekonomiskt bistånd.

I övrigt håller jag helt med dig. Det är upp till var och en om de jobbar svart hur dumt det än är.
 
Har ni läst Ponnymammans inlägg på FB? Hon blev ombedd att skriva debattinlägg åt SVT - Surprise!! Utan lön...

Knappast någon överraskning. Debattinlägg får man aldrig betalt för, lika lite som du får betalt för att skriva här. Att bli tillfrågad om man vill skriva ett debattinlägg är inte samma sak som att få en beställning på en artikel. Vilket Ponnymamman torde veta om, jag har förstått det som att hon har jobbat som journalist? Då borde hon ju veta det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår blev det klart att det var jag som skulle skriva kontrakt på huset och inte den andra budgivaren som bjöd över mig. Så telefonen...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp