Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Rufsan. skrev:
Tja Fladde kanske får en adrenalinkick den dagen hon kan rida sin häst och den är haltfri :idea:


Den känslan skulle vara obeskrivlig :love:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Men hon kan ha haft mycket att göra.
Hej Fladde!
Det kan nog stämma rätt bra, jag var där i går och det var otroligt vad med akutfall dom fick in :eek: . Det tog mig över 5 timmar att få mitt ärende avklarat. Det bara vällde in hästar, framför allt fånghästar + att dom hade många sjuka i personalstyrkan. Under den tiden jag var där så kom det in 5 hästar akut och då är det klart att det tar tid från de patienter som inte är akuta, jag blev erbjuden ombokning men eftersom jag inte hade annat att göra så hade jag ju tid att vänta så när det blev en lucka så kom vi till.

Jag ger dom betyg 10 av 10 möjliga :bow:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Vet har inte rigt än :crazy: :mad:
Men hon kan ha haft mycket att göra.

Hon ringer säkert snart eller imorgon..

Usch vad jobbigt för dig att bara vänta.
Hoppas det löser sig imorgon då!
 
Sv: Utömd som ridhäst?

olgaklara skrev:
ja det menar jag för det är så även om en hingst gör en passage så är den inte undersatt bakifrån i frihet utan det är mer upp och ner med benen och bakbenen bakom sig.

det är det som är skillnaden att vi kan inte hur mkt man än försöker få en häst att hoppa annorlunda från vad den gör i frihet, dvs löshoppning

jag håller ändå fast vid att en häst som visar upp sig i det vilda visst kan trampa under sig, dvs gå fram till sin balanspunkt med bakbenen. inte för att det skulle pågå någon längre stund eller vara särskilt snyggt, men det förekommer.

ja, då fattar jag vad du menar. det var ett missförstådn från min sida. :crazy: men visst kan man ju i viss mån påverka hästens språng också, man kan ju länga och korta det precis som i dressyren. och man kan ändra på när hästen vill hoppa av. men det har nog inte med saken att göra, för det vi snackade om var själva språnget ÖVER hindret, och det går ju inte att ändra på så mkt nej.

en liten spin off :D :
ett bra exempel på hur mysko saker vissa ryttare inom dressyren gör är de bilder man ser på hästar i ökad trav där själva rörelsemönstret ändras, dvs båda bakbenen i luften på samma gång. det är verkligen onaturlig dressyr.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

kristel skrev:
Hej Fladde!
Det kan nog stämma rätt bra, jag var där i går och det var otroligt vad med akutfall dom fick in :eek: . Det tog mig över 5 timmar att få mitt ärende avklarat. Det bara vällde in hästar, framför allt fånghästar + att dom hade många sjuka i personalstyrkan. Under den tiden jag var där så kom det in 5 hästar akut och då är det klart att det tar tid från de patienter som inte är akuta, jag blev erbjuden ombokning men eftersom jag inte hade annat att göra så hade jag ju tid att vänta så när det blev en lucka så kom vi till.

Jag ger dom betyg 10 av 10 möjliga :bow:


Okej då ringer hon säkert imorgon.

Gick det bra för dig och din häst idag då?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Hur är det med Missy idag då? För att prata om något roligare? :)
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Hur är det med Missy idag då? För att prata om något roligare? :)


Jo hon stog stilla när jag satt upp behövde inte enns stå vid en vägg:)
Red lite i padocken hon kändes inte ren:(
Jag blev så lessen så jag kunnde bara interida mer så jag skrittade ut på en grårtunda med Missy.
Hon protesterar inte alls när jag rider ut nu:)

Hon har blit så mycket bättre att hantera men hon går inte rent:(
Efter ridturen i måndes såg man även hältan när hon skulle gå ut i hagen på tisdagen :crazy:

Hoppas vet ringer imorgon annars ringer vi dom.
Har även en kiopraktiker som min kompis ska ta ut(kompisn har stått på väntelista i ca 1år :eek: ) Som ka få titta på min häst också.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Jo hon stog stilla när jag satt upp behövde inte enns stå vid en vägg:)
Red lite i padocken hon kändes inte ren:(
Jag blev så lessen så jag kunnde bara interida mer så jag skrittade ut på en grårtunda med Missy.
Hon protesterar inte alls när jag rider ut nu:)

Hon har blit så mycket bättre att hantera men hon går inte rent:(
Efter ridturen i måndes såg man även hältan när hon skulle gå ut i hagen på tisdagen :crazy:

Hoppas vet ringer imorgon annars ringer vi dom.
Har även en kiopraktiker som min kompis ska ta ut(kompisn har stått på väntelista i ca 1år :eek: ) Som ka få titta på min häst också.


Jamen det är ju bra att hon blivit så trevlig i humöret igen.
Det är ju alltid ett tecken på att det är på bättringsvägen! :)

Själv var jag med om världens läskigaste grej när jag red ut idag! :eek: Skrev en tråd om det på gnägg, så läskigt var det. :D
 
Sv: Utömd som ridhäst?

:confused:
Lord Owen skrev:
Jamen det är ju bra att hon blivit så trevlig i humöret igen.
Det är ju alltid ett tecken på att det är på bättringsvägen! :)

Själv var jag med om världens läskigaste grej när jag red ut idag! :eek: Skrev en tråd om det på gnägg, så läskigt var det. :D


Jo hon är bara så underbar nu:love:
Det konstigaste är att när hon villar blir hon omöjlig att handera men när hon går är hon halt :confused:
 
Sv: Utömd som ridhäst?

En pytteliten muskelskada, inget farligt och 100% god prognos. Vi tog ett ultraljud för att hålla koll på läkningen, går jätte fint.
Sen passade jag på att få tänderna fixade på honom.
 
Sv: Utömd som ridhäst?

kristel skrev:
En pytteliten muskelskada, inget farligt och 100% god prognos. Vi tog ett ultraljud för att hålla koll på läkningen, går jätte fint.
Sen passade jag på att få tänderna fixade på honom.


Okej vad skönt:)

Jag hoppas på att komma upp i nästa vecka med Missy för nu känns det inte alls bra:(
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Allvarligt talat, och nu vet jag att jag bidrar med att komma längre bort från ursprunget i denna tråd men jag kan inte låta bli.
Jag blir fascinerad av hur diskussioner kan ploppa upp här för diskussionernas skull...Om man rider ***fälttävlan har man en väldigt god koll på mycket vad gäller hästen och ridningen.
Man har harmoni och förtroende, man har lösgjordhet och en häst som dressyrmässigt går mångt mycket bättre än vad de flesta här inne aldrig kommer i närheten av, man har lärt sig hålla noga koll på muskler/senor/ligament etc för ett misstag vore ödesdigert.
Man har jobbat hästen med ett minutiöst schema för att matcha fram den bäst till en stor tävling kanske sex månader framåt. Man har tränat kondition, styrka, smidighet och förtroende som vilken elitgymnast som helst. Dessa människor är i mina ögon väldigt kompletta ryttare. Varför inte bara acceptera det? Varför tjaffsa vidare? Om nån rider på elitnivå, varför kan den personen inte få skriva det? Och vara stolt över det?
Och för att återknyta till trådens ursprung:
Fladde, du har ju all möjlighet att få kanonbra tips och ideer här från väldigt kompetenta människor, utnyttja det!
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Malinigbg skrev:
Fladde, du har ju all möjlighet att få kanonbra tips och ideer här från väldigt kompetenta människor, utnyttja det!


Hur ska man vetta vem som är duktig oc inte :smirk:
Jag har hat egna hästar/ponnisar sen 10år tillbaka(låter som jag är jätte gammal:p) och tyckersjälv att jag är ingen expert men jag har erfarenhet av 5 olika kliniker ochnu går jag till den som jag känner störst förtroende för..
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Jo hon är bara så underbar nu:love:
Det konstigaste är att när hon villar blir hon omöjlig att handera men när hon går är hon halt :confused:

Ja, då har du ju i alla fall fått tillbaka din mysiga häst! :)
Men hur halt är hon då, syns det när hon går i hagen sa du?
 
Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Hur ska man vetta vem som är duktig oc inte :smirk:

Haha, nej det kan du ju aldrig veta. Det är det som är det finurliga! :p Dessutom så kan ju en person som hllt på med hästar jättelänge ändå vara helt ute på hal is i det här fallet.
Jag tycker du ska läsa allt som skrivs, ta till dig det och komma ihåg det så kanske du får nytta av delar av det senare. Men att göra som en på buke säger utan att känan personen i verkligheten är lite farligt tror jag. :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 362
Senast: MalanMjöl
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 510
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
13
· Visningar
514
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 705
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp